پیگیری واگذاری مدارس در ساعات آزاد به مؤسسات قرآنی از رئیس جمهور
کد خبر: 4131476
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲
خواجه‌پیری خواستار شد:

پیگیری واگذاری مدارس در ساعات آزاد به مؤسسات قرآنی از رئیس جمهور

پیشکسوت قرآنی کشورمان از مطالبه‌گری چندین‌باره از آموزش و پرورش برای واگذاری ساختمان‌های مدارس در ساعات آزاد به مؤسسات قرآنی و عدم پذیرش و رد آن با دلایل و بهانه‌های گوناگون گلایه کرد و گفت: چه خوب است که این مطالبه جمع حاضر از رئیس جمهور باشد تا مشکل بزرگی حل شود.

پیگیری واگذاری مدارس در ساعات آزاد به مؤسسات قرآنی از رئیس جمهوربه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی کشورمان، عصر امروز، 15 فروردین‌ماه با حضور در مراسم دیدار نوروزی جامعه قرآنی سال 1402 سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به خاطراتی از حضورش در مناطق محروم چون روستاهای زاهدان زهک، حسین‌آباد و ... اشاره کرد و گفت: چه بسیار خادمان قرآن واقعی که به صورت گمنام در این مناطق محروم و کم‌برخوردار مشغول به تربیت صدها نفر از حافظان و قاریان هستند.

معاون قرآن اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با سفر در روستای زهک که از مناطق فوق‌العاده محروم است، بانویی را دیدم که تعدادی از بچه‌ها را در سایه دیواری نشانده و آیات را حفظ می‌کنند و مشغول تربیت حافظان قرآن است. این مدرس قرآن با توجه به اینکه خودش، متولد یکی از شهرهای خوش آب و هوا است، اما به این منطقه مهاجرت کرده است و با وجود اینکه مکانی برای برگزاری کلاس ندارد، اما کلاس‌ها را در سایه دیوار تشکیل می‌دهد و مشغول تربیت حافظان و قاریان است.

خواجه‌پیری با تأکید بر اینکه این مدرس قرآن با حداقل‌ترین امکانات و استفاده از سایه دیوار تاکنون صدها حافظ تربیت کرده است، بیان کرد: من بارها تماس‌هایی از سوی قرآنیان برای تهیه جهیزیه حافظ قرآن کم‌برخوردار یا مدیر مؤسسه قرآنی که به خاطر اندک مبلغی، دچار بدهی شده است، داشتم. این موارد در سراسر کشور بسیار است.

وی با بیان خاطره دیگری از حضورش در کپری در روستای کم‌برخوردار حسین‌آباد که کلاس قرآن بود، اشاره کرد و گفت: این در حالی است که ما به عنوان قاری و حافظ قرآن برای اجرای محافل چه میزان مطالبه و دریافت می‌‌کنیم و باید با کمال و تمام امکانات به محافل برویم.

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به ملازهرا از بانوان خادم قرآن، اضافه کرد: بی‌بی ملازهرا بيك خورميزی متولد روستای خورميز، خادم قرآن‌مجيد و آخرين بازمانده از نسل ملاهای مكتب‌‌خانه‌های سنتی قرآن در مهريز است كه از سن هشت‌سالگی به صورت مستقيم و مداوم به امر آموزش قرآن پرداخته است.  

خواجه‌پیری تصریح کرد: ملازهرا ساكن روستای خورميز سفلی از توابع شهرستان مهريز با وجود نقص عضو از ناحيه دو دست، از سن سه سالگی به يادگيری قرآن نزد پدر پرداخته است و در مكتب‌خانه خود به كودكان نوجوانان و جوانان مهريزی آموزش قرآن داده است. ایشان یکی از قرآنیانی بودند که به صورت گمنام کار می‌کردند و از ایشان سال‌ها پیش به عنوان خادم قرآن تجلیل کردند.

وی در ادامه به مرحوم مغفور حاج شیخ رضا سراج معروف به سراج تهرانى از علما و وعاظ شهیر تهران اشاره کرد و گفت: مرحوم سراج تصمیم گرفت مراسمی برای غدیر برگزار کند. ایشان تصمیم گرفت برای این مراسم دعوتنامه‌هایی تهیه و افراد را شخص به شخص دعوت کند. آقایان اهل علم و هیئتی‌ها را دعوت و ایشان شروع کرد به دوره رفتن در میان کوچه و بازار و هر فردی که در کسوت لوتی و داش‌مشتی‌ها بود، شخصاً برای حضور در مراسم دعوت کرد.

خواجه‌پیری اضافه کرد: مرحوم سراج در این جلسه کمی درباره امامت و غدیر و حضرت علی(ع) صحبت کردند و سپس گفتند «اگر پیامبر(ص) دخترش فاطمه را به این داش مشتی‌ها و لوتی‌ها می‌سپردند، می‌دانستند که چطور و چگونه از حریم ایشان دفاع کنند». به نفس گرم شیخ مرحوم سراج، خیلی از آن لوتی‌ها که رنگ و بوی هیئت را هم ندیده بودند، پای ثابت منبر این شیخ شدند.

وی با تأکید بر اینکه اگر ما هم در منشمان به مانند ایشان بودیم تاکنون منویات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن محقق شده بود، اظهار کرد: ما باید این موضوع را جدی بگیریم. جامعه قرآنی با هم جمع نیستند و این تفرقه موجب می‌شود که در گوشه‌ای مجزا کار کنند. چه بسیار دستگاه‌ها که با بودجه‌های قرآنی، فعالیت‌های نامرتبط با قرآن را انجام می‌دهند. ما باید متحدتر، با هم همراه باشیم.

خواجه‌پیری در پایان از مطالبه‌گری چندین‌باره از آموزش و پرورش برای واگذاری ساختمان‌های مدارس در ساعات آزاد به مؤسسات قرآنی و عدم پذیرش و رد آن با دلایل و بهانه‌های گوناگون گلایه کرد و گفت: چه خوب است که این مطالبه جمع حاضر از رئیس جمهور باشد تا مشکل بزرگی حل شود.

انتهای پیام
captcha