امضای تفاهم‌نامه همکاری بین خانه کتاب و دانشگاه صداوسیما
کد خبر: 4137692
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین خانه کتاب و دانشگاه صداوسیما

آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه صداوسیما با حضور علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و شهاب اسفندیاری؛ رئیس دانشگاه صداوسیما در محل این دانشگاه برگزار شد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین خانه کتاب و دانشگاه صداوسیما

به ‌گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه صداوسیما، یکشنبه‌شب 10 اردیبهشت‌ با حضور علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، شهاب اسفندیاری؛ رئیس دانشگاه صداوسیما، مجید صحاف؛ مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب، حامد منصوری؛ مدیر شبکه رویا و جمعی از معاونان دانشگاه صداوسیما در محل این دانشگاه برگزار شد.

علی رمضانی در این  مراسم صنعت نشر را بزرگترین صنعت فرهنگی کشور از ابعاد مختلف دانست و بیان کرد: در سال گذشته از بُعد اقتصادی بیش از ۹ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان قیمت پشت جلد کتاب‌های این حوزه قیمت‌گذاری شده است. اطلاعات این کتاب‌ها از طریق بانک اطلاعات کتاب خانه ‌کتاب و ادبیات ایران در دسترس مردم قرار دارد. این صنعت همچنین از لحاظ تعداد فعالان، حجم تولید، زیرساختی و زیربنایی بودن، اثرگذاری و... نیز پیش‌رو و این ادعا قابل اثبات است. در مقایسه صنعت نشر با صنعت سینما و فیلم باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که برای کتاب باید وجه کالای فرهنگی و صنعتی بودن را ببینیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه تلویزیون اینترنتی کتاب برای جبران کمبود تصویر در صنعت نشر کشور تأسیس شد، اضافه کرد: این صنعت، خبرگزاری، مجموعه فعالان ترویجی، کتابدار، نویسنده، اهل قلم، ناشر، کتابفروش و... دارد، اما قدرت تصویری قدرتی بود که باید به آن افزوده می‌شد. بنابراین در سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ تلویزیون اینترنتی کتاب راه‌اندازی شد.

رمضانی با تأکید بر اینکه حرکت کتاب به سمت خواست مردم با قدرت تصویر ممکن می‌شود، افزود: این حوزه نیاز مردم است و برای تبدیل شدن به خواست مردم به فعالیت‌های ظریف و هنرمندانه احتیاج دارد که از مسیر قدرت تصویر اتفاق خواهد افتاد. تفاهم‌نامه با دانشگاه صداوسیما دومین گام برای افزایش تعداد فعالان جوان حوزه کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: افزودن بخش سینما و کتاب برای اولین بار در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ازجمله ثمرات تفاهم‌نامه با انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان گام اول است. در حوزه فیلم‌های اقتباسی و آثاری که قابلیت تبدیل شدن به فیلم‌های کوتاه و بلند را دارند نیاز به اتصال به ظرفیت عظیم و در حال پرورش داشتیم. ظرفیتی که می‌تواند به فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی افزوده شود. لذا این تفاهم‌نامه می‌تواند نقطه عطفی در توسعه فعالیت‌های این دو مجموعه و توسعه کتاب و کتابخوانی باشد.

برای بومی‌های سرزمین مجازی پنجره‌ای به سوی کتاب باز کنیم

شهاب اسفندیاری؛ رئیس دانشگاه صداوسیما هم در سخنانی عنوان کرد: در کشور ما غفلت مسئله کتاب در ساحت رسانه‌ها و عرصه تصویر یکی از دلایل مهمی است که به واسطه آن شاهد برخی از چالش‌ها و کمبودها در این حوزه هستیم. نسل جوان به‌عنوان مصرف‌کننده رسانه عمدتاً در فضایی به سر می‌برد که با کتاب سروکاری ندارد و در زیست روزمره در فضای مجازی با کتاب برخورد نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه برای بومی‌های سرزمین مجازی و نسل جدید جایگاهی برای معرفی و عرضه کتاب تعریف نشده است، افزود: ما مهاجران این سرزمین جدید هستیم و در آن متولد نشدیم. ما قبل از این سرزمین هستیم و هنوز به آن نرسیدیم. بنابراین از آنچه که این نسل با آن مواجه می‌شود، آگاهی نداریم.

رئیس دانشگاه صداوسیما ادامه داد: باید برای این نسل و به زبان آن‌ها از کتاب سخن بگوییم. این ظرفیت در دانشگاه صداوسیما وجود دارد. نسل جدید در فضای مجازی زیست می‌کند و با این فضا اُنس گرفته و مصرف‌کننده و تولیدکننده آن است. بنابراین باید پنجره‌ای به سوی کتاب برای ساکنان و بومیان این سرزمین باز کنیم.

اسفندیاری تأکید کرد: همچنین باید زمینه‌ای برای گسترش و عرضه آثار انتشارات دانشگاه صداوسیما به‌عنوان مهم‌ترین ناشر تخصصی این حوزه فراهم شود. این انتشارات در حوزه‌های مطالعات رسانه، دین و رسانه و حوزه‌های نوپدید همچون علوم شناختی و رسانه تلاش زیادی انجام داده است.

افزایش نفوذ کتاب بین مردم با پیوست رسانه‌ای

در ادامه مجید صحاف؛ مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب، یکی از ساحت‌های فرهنگ را بُعد اندیشه و خردورزی دانست و گفت: شعار نیست که بگوییم کتاب به تنهایی بُعد اندیشه و خردورزی را به دوش می‌کشد و پیوست رسانه‌ای در کنار کتاب نفوذ آن را در بین مردم افزایش می‌دهد.

وی با اشاره بر اینکه یکی از موضوعات مهم در حوزه صنعت نشر، فاصله آن با دانشگاه است، اضافه کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر این نکته تأکید دارند که صنعت نشر به دانشگاه نزدیک شود. لذا این تفاهم‌نامه برای تحقق این هدف امروز به امضا خواهد رسید تا از ظرفیت دانشگاه به نفع کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

در پایان این آیین، تفاهم‌نامه همکاری بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه صداوسیما به منظور طراحی و اجرای اقدامات مشترک و افزایش تولیدات رادیویی و تلویزیونی با محوریت کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور به امضای طرفین رسید.

مشاركت در تأمين كتاب‌های تخصصی مورد نياز دانشگاه، مشارکت در برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، همکاری در توليد برنامه‌های راديويی و تلويزيونی، مشاركت در برگزاری رويدادهای هنری و رسانه‌ای در حوزه كتاب، ارائه ایده‌های برنامه‌سازی در توليد برنامه‌های راديويی و تلويزيونی، همکاری در ایجاد بستر لازم برای برنامه‌سازی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و... ازجمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام
captcha