معرفی 41 دانشجو، شخصیت و گروه‌های دانشجویی فداکار
کد خبر: 4142928
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
جمال رحیمیان خبر داد؛

معرفی 41 دانشجو، شخصیت و گروه‌های دانشجویی فداکار

دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران اعلام کرد: در دوازدهمین دوره این آئین 41 دانشجو، شخصیت و گروه‌های دانشجویی فداکار معرفی می‌شوند.

معرفی 41 دانشجو، شخصیت و گروه‌های دانشجویی فداکار به مردم ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران، امروز سه‌شنبه دوم خرداد ماه با حضور کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمال رحیمیان، دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری در دفتر این معاونت برگزار شد.

در این نشست ابتدا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، با اشاره به اینکه ایثار می‌تواند گذشت از جان، مال و ایثار آبرو و گذشت از شهوات و ... باشد، گفت: مجموع نهادهایی که در این آیین حضور دارند، تلاش می‌کنند ابعاد مختلف ایثار را مطرح و فرهنگ‌سازی کرده و ادبیات آن را در جامعه ترویج کنیم.

وی با اشاره به اینکه ادبیات ایثار در معرفت اسلامی با مفاهیم دیگری عجین شده است، گفت: ایثار با ایمان، تسلیم و اطاعت و رضا حول مفهوم ایثار و فداکاری در معرفت دینی به عنوان نظام و منظومه معنایی وجود دارد و این مسئله نشان می‌دهد ایثار و فداکاری در ادبیات جامعه اسلامی جایگاه والایی دارد و اگر یک انسان مؤمن و انسانی که برای خود افق روشنی از زندگی مؤمنانه ترسیم کرده است برای سلوک الی‌الله یکی از مؤلفه‌هایی که مورد انتظار است به آن اهتمام داشته باشد بحث ایثار و فداکاری است.

مهرجردی با تأکید بر اینکه باید الگوها و نمونه‌های تاریخی ایثار و فداکاری را استخراج و با ادبیات روز به جامعه نوجوان و جوان معرفی کنیم، گفت: یکسری مصادیقی داریم که باید متناسب با نیازهای نسل امروز آن را مطرح کنیم. می‌بینیم که مقام معظم رهبری وقتی از نمایشگاه کتاب بازدید می‌کنند به سراغ بخش کودک و نوجوان می‌روند و این نشان می‌دهد که مسئله فرهنگی ما در نوجوانان و جوانان برجسته است.

وی تصریح کرد: باید بتوانیم این مفاهیم را با ادبیات راحت برای نوجوانان و جوانان در قالب داستان تبیین کنیم. در تاریخ هست که انصار علی‌رغم اینکه خودشان دچار مشکلاتی بودند با ورود مهاجرین به مدینه با ایثارگری از آنها حمایت کردند و باید تلاش شود با ادبیات به روزتر و مأنوس‌تر برای نسل جوان کار کنیم. جهاددانشگاهی تاکنون اولین قدم‌ها را در این زمینه برداشته است اما سایر نهادها لازم است در کنار این نهاد قرار گیرند تا هر چه بیشتر در این زمینه تلاش شود. این آئین متعلق به جهاددانشگاهی نیست بلکه سرمایه فرهنگی کشور است.

تقدیس و تحسین ایثار و فداکاری در عموم ادیان

جمال رحیمیان، دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران نیز با تأکید بر اینکه ایثار و فداکاری جزو معدود ارزش‌هایی است که عموم ادیان و جوامع آن را تقدیس و تحسین کرده‌اند، گفت: چنین موضوعی در دین اسلام بیش از سایر فرهنگ‌‌ها مورد توجه قرار گرفته و فرهنگ ایرانی اسلامی پر از صفحات زرینی است که افراد و ملت‌ها برای تحقق آرمان‌های بزرگ ایثار کرده‌اند.

وی در خصوص شکل‌گیری آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران نیز گفت: در اولین سالگرد زلزله بم این طرح در جهاددانشگاهی تهران مطرح شد که از دانشجویانی که در امداد و نجات و بازسازی شهر بم ایفای نقش کردند تقدیر شود و در سال ۸۳ این دانشجویان شناسایی و تجلیل شدند و چون این کار مورد اقبال عمومی قرار گرفت آن را ادامه دادیم.

رحیمیان اعلام کرد: هفته آینده دوازدهمین دوره این آیین برگزار می‌شود و هدف این است که یک معروف و ارزش اخلاقی را با کار فرهنگی در جامعه به ویژه در بین نسل جوان‌ ترویج دهیم. جوانان معمولاً در صحنه‌های ایثار پیش قدم هستند لذا جوانان را هدف معرفی در این آیین قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه چند سالی این آیین تعطیل بود که به همت جهاد تهران از سال ۹۵ دوباره آغاز شد، گفت: فراخوان آیین دوازدهم را که اعلام کردیم از طریق سامانه افراد با دبیرخانه مرتبط شدند و بیش از ۲۴۴ پرونده مصداق فداکاری و گروه و دانشجوی فداکار به دبیرخانه معرفی شد. در کنار این مصادیق، پرونده‌هایی نیز از طریق سازمان‌های همکار مثل هلال احمر، انتقال خون، بهزیستی، کمیته امداد و..‌. به دست ما رسید.

رحیمیان افزود: پرونده تمام کسانی که خود معرف بودند یا از سوی دیگران معرفی می‌شدند در شورای بررسی مورد بررسی قرار گرفت و کارشناسان طی هشت جلسه بر روی پرونده‌ها نظر دادند.

دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری اعلام کرد: 41 دانشجو، شخصیت و گروه‌های دانشجویی فداکار در کمیته انتخاب مصادیق فداکاری شایسته دریافت تندیس فداکاری شناخته شدند.

انتخاب مصادیق فداکاری در دستگاه‌ها

وی تشریح کرد: افرادی که از سوی دستگاه‌ها معرفی شدند شامل: سه مصداق فداکاری از وزارت علوم؛ از وزارت بهداشت سه مصداق فداکاری که دو دانشجو و یک گروه دانشجویی را شامل می‌شود، از دانشگاه آزاد شش مصداق فداکاری؛ از سازمان بهزیستی دو فرد و یک گروه فداکار؛ از سازمان جوانان هلال احمر ۱۰ فرد؛ از کمیته امداد پنج مصداق فداکاری و از سازمان انتقال خون سه مصداق فداکاری انتخاب شدند.

رحیمیان با اشاره به اینکه از آیین دوم به بعد ایده‌ای مطرح شد که خوب است علاوه بر دانشجویان فداکار، شخصیت‌های ویژه یا افرادی که در حوزه تخصصی خود فداکاری انجام می‌دهند نیز معرفی شوند، گفت: در دوران کرونا این بخش جایگاه مهمی پیدا کرد که از شهدای سلامت تقدیر شد. در دوره دوازدهم نیز با همکاری سازمان نظام پزشکی چهار مصداق فداکاری شناسایی شدند. دبیرخانه نیز سه مصداق فداکاری را شناسایی کرد.

وی در ادامه گفت: سال گذشته حادثه‌ای برای یک سرباز به وجود آمد که یک مرزبان با به خطر انداختن جان خود از رودخانه عبور کرد و جان آن سرباز را نجات داد که این مرزبان به عنوان مصداق فداکاری معرفی خواهد شد. خانم چشم پزشکی که فراتر از وظایف سازمانی و پزشکی خود بسیاری از محرومان نیازمند رایگان جراحی کرده است نیز یکی دیگر از مصادق فداکاری است که معرفی می‌شود.

رحیمیان افزود: سومین مصداق فداکاری شهید غیرت حمیدرضا الداغی است که برای نجات یک دختر خود را به خطر انداخت و به شهادت رسید که ملت قدرشناس ایران هم از وی تجلیل کردند و مصداق تام فداکاری و دفاع از فرهنگ غیرت و ناموس شناخته شدند که از خانواده ایشان تجلیل خواهد شد.

وی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: مجموعه مصادیق فداکاری ۴۱ نفر در این دوره خواهند بود که ۲۶ نفر آقا، ۹ نفر خانم  و شش گروه فداکار دانشجویی را شامل می‌شود. از مصادیق غیر دانشجو که هفت مصداق هستند نیز سه پزشک، یک فعال عرصه پیراپزشکی یک گروه فداکار، یک مرزبان و یک شهید غیرت است که این مصادیق 13 نفر دانشجوی رشته پزشکی، ۲۸ دانشجوی غیر پزشکی، هفت نفر تهرانی، ۳۴ نفر شهرستانی، ۱۵ نفر دانشجوی دانشگاه‌های دولتی و ۱۹ نفر از دانشگاه آزاد هستند.

دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری همچنین اعلام کرد: از ابتدای اعطای این تندیس تاکنون ۵۱۳ مصداق را به جامعه معرفی کردیم و مراسم دوازدهم نیز روز دوشنبه هشتم خرداد از ساعت ۱۴ تا ۱۷:۳۰ در تالار فردوسی دانشگاه تهران با حضور دانشجویان فداکار و مسئولان با سخنرانی رئیس جهاددانشگاهی و چند سخنران ویژه برگزار می‌شود. همچنین یک سازمان برتر فداکار هم معرفی خواهدشد.

وی در پایان اعلام کرد: از دوره دوازدهم به بعد در آیین نامه‌ها، ضوابط ، قوانین و ... آیین اعطای تندیس ملی فداکاری بازنگری خواهیم کرد و از دوره‌های بعد شاهد گسترش کمی و کیفی این آئین خواهیم بود. رصد شخصیت‌های فداکار، تألیف کتاب، جمع‌آوری خاطرات و حتی ساخت فیلم مستند در خصوص افراد فداکار نیز در دستور کار است.

در پایان مراسم نیز از پوستر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha