تداوم طرح‌های تخریب مسجد الاقصی از سوی صهیونیست‌ها و لزوم اقدام جهانی
کد خبر: 4148191
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸

تداوم طرح‌های تخریب مسجد الاقصی از سوی صهیونیست‌ها و لزوم اقدام جهانی

کارشناسان معتقدند تداوم طرح‌های تخریب مسجد الاقصی از سوی صهیونیست‌ها به شدت این مکان مقدس را تهدید می‌کند و برای توقف آن یک اجماع بین‌المللی لازم است.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، مسجد الاقصی به دلیل خطرات حفاری‌های جاری و پروژه‌های روزافزون یهودی‌سازی مرحله خطرناکی را پشت سر می‌گذارند.

 آخرین مورد از این طرح‌ها، از سوی توسط آمیت هالیوی، عضو کنست اسرائیل برای تقسیم این مسجد و گسترش کنترل صهیونیست‌ها بر بیش از 70 درصد مساحت آن پیشنهاد شد. 

جمال عمرو، پژوهشگر متخصص در امور مسجد الاقصی، معتقد است که دو خطر در هم تنیده وجود دارد که الاقصی را به شکلی بی‌سابقه تهدید می‌کند؛  حفاری‌ها و  طرح‌های پیشنهادی صهیونیست‌ها مهمترین خطراتی است که اقصی را هدف قرار داده است.

این محقق با اشاره به اینکه حفاری‌ها در پایین مسجد الاقصی و اطراف آن به مرحله بسیار پیشرفته‌ای رسیده است، تأکید کرد: رژیم اشغالگر در دوره کنونی به حفاری 58 که خطرناک‌ترین حفاری است و در مجاورت دیوار البراق که اخیراً در آنجا جلسه کابینه نتانیاهو  تشکیل شده بود رسیده است. اسرائیلی‌ها آخرین نشست خود را دو هفته پیش در این مکان برگزار کردند که طی آن تصمیم گرفته شد میلیون‌ها دلار به کاوش‌ها در آن مکان تا زیر موزه اسلامی اختصاص پیدا کند. 

به گفته عمرو، این محوطه کاوش‌ها بسیار بزرگ است و مکانی بسیار حساس و خطرناک است و بیم آن می‌رود که دو تبدیل به یک فاجعه بزرگ شود. عمرو در مورد پروژه هلیوی گفت که این پروژه از نظر خطر مشابه آن حفاری‌ها است و خطر این پیشنهاد این است که هدف نهایی اشغالگران در کنترل مسجد الاقصی و مصادره آنچه از نفوذ باقی مانده  اداره اوقاف اسلامی اردن را تکمیل می‌کند.

به گفته عمرو، طرح پیشنهادی به شهرک‌نشینان این امکان را می‌دهد که از تمام دروازه‌ها به الاقصی هجوم ببرند و تنها به ورود از باب المغاربه راضی نباشند.

 معاذ اغباریه که متخصص حفاری در زیر مسجدالاقصی است، چند روز پیش در بیانیه‌‌ای مطبوعاتی حفر تونل جدیدی در زیر الاقصی را فاش کرد که به فاصله 150 متر انجام شده است. به گفته این محقق، این کاوش‌ها که در مجاورت مسجد الاقصی است و با طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجد مرتبط است، در راستای پیشنهاد کنترل بیش از 70 درصد مساحت این مسجد از سوی صهیونیست‌ها است.

شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجد الاقصی، در مصاحبه با العربی الجدید تأکید کرد که اشغالگران از شروط توافق اسلو برای یهودی‌سازی و تغییر وضعیت موجود سوء استفاده کردند. وی با ابراز تأسف از نبود نقش‌آفرینی کشورهای عربی و اسلامی در دفاع از بیت المقدس و مسجد الاقصی از همه نهادهای اسلامی خواست تا از تمام توان خود برای حفاظت از الاقصی استفاده کنند.

وی خواستار اقدام فراتر از سطح نهادها و فعالان مسلمان برای حل این قضیه و ورود نهادهای مرتبط بین‌المللی برای حفاظت از مسجد الاقصی در برابر خطراتی شد که در معرض آن قرار دارد.

انتهای پیام
captcha