به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی موعود عصر(عج)، اسماعیل شفیعی سروستانی؛ مدیر مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر در نطق پیش از دستور نشست «عدالت علوی در ولایت اسلامی» ضرورت تغییر نگرش به مهدویت را یادآورد شد و افزود: مهدویت اساس و تمام دین است، مهدویت نه امری زینتی و نمادین بلکه امری بنیادین و راهبردی در فرهنگ شیعی و دین اسلام است. اما متاسفانه مواجهه با مهدویت در عرصه فرهنگی کشور با نگاه مناسبت زده وتقویمی روبرو است، در صورتیکه مهدویت نقش راهبردی، و کانونی در فرهنگ شیعه دارد.
اسماعیل شفیعی سروستانی با اشاره به حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) در خصوص وضعیت حضرت قائم المنتظر پیش از واقعه شریف ظهور بیان داشت: نزدیک به دویست و پنجاه و پنج سال پیش از میلاد مبارک حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف، امام علی(ع) در وصف آن حضرت میفرمایند: او طرید، شرید، فرید و تنهاست، گویا پس بیش از هزار و اندی سال، باز این توصیف از وضعیت آن حضرت کاملاً محقق و جاری است، او طرد شده است، او آوارهی کوه و بیابانهاست، او تنها است و چنانچه شایسته است، مورد توجه قلبی، قلمی و زبانی مردم عالم واقع نمیشود، وضعی که همه مستضعفان عالم به آن دچار هستند، در وصورتیکه کلید نجات بخش همه عالم در دستان ولی الله اعظم است. مردم درب هر خانه و هر کجا را میزنند جز درب خانه صاحب الزمان را.
روزی خبرنگاری از من سئوال کرد، سهم امام زمان(عج) از رسانهها چقدر است؟ در پاسخ به وی گفتم، اگر سند شش دانگ خانه به نام شما باشد، سهم شما از این خانه چقدر است؟ گفت: تمام خانه، در ادامه به وی گفتم خداوند رحمان سند تمام عالم، ارض و سماء را به نام حضرت مولانا علی ابن ابیطالب و فرزندان گرانقدر او کرده است، حال سهم ایشان از عالم چقدر است؟ حال با این وجود سهم حضرتش از رسانههای خرد و کلان، چاق و لاغر چقدر است؟ هزار و اندی به صورت رسمی به صورت رسمی رسانههای شیعه خانه امام زمان فعالاند، بی آنکه سهم مختصری از این مجموعه به حضرت مولانا صاحب الزمان(عج) اختصاص یافته باشد.
او ادامه داد: مستضفعان این سرزمین و مستعضفان عالم به دلیل بی توجهی رسانهها به مهدویت از معارف مهدوی بی بهرهاند. البته این تنها قصور رسانه و اربابان رسانه و جراید نیست، سهم امام عصر(عج) در دروس و سرفصلهای دانشگاهی چقدر است؟ از بین هزار و اندی رشته دانشگاهی، و چندین نوع دانشگاه آزاد، سراسری و پیام نور و غیره، سهم امام زمان در بین این دروس چقدر است؟ حتی به اندازه دو واحد درس اختیاری با نام موعود مقدس، منجی گرایی، آخرالزمان شناسی، آینده شناسی و مهدویت وجود ندارد. اگر این عبارت امیر المومنین هم چنان جاری نیست، پس چگونه است، هو الطرید، الشرید الفرید.
شفیعی سروستانی یادآور شد: هر یک از مناسبات سیاسی، و اجتماعی جهان اسلام را مورد مطالعه قرار بدهید جز این مهم به نتیجه نخواهید رسید. همچنان دریافتی که از مهدویت داریم با حقیقت آن موضوع نسبت ندارد. به عبارتی دانسته و ندانسته، این فرهنگ، این تفکر ولایی، در عرض سایر مباحث کردهاند و تعریف کردهایم.
وی افزود: مهدویت را ذیل همه مباحث در قامت یک تبصره تعریف کردهایم، در صورتی که ظرفیت تمدن ساز و افق آفرین تفکر ولایی مهدویت را به هیچ وجه در نظر نگرفتهایم. اگر مهدویت شناخته میشود و مورد مطالعه و توجه جدی قرار میگرفت، به هیچ وجه در ذیل سایر مباحث در قامت یک تبصره هضم نمیشد. در نگاهی که موعود دارد و از مجرای کلام حضرات معصومین علیهم السلام دریافت کردهایم، مهدویت مخ دینداری است، مهدویت جان مایه دینداری است، قطب اصلی است که همه مباحث جدی حول محور آن موضوعیت مییابد.
مدیر مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر(عج) با اشاره به بیان مبارک حضرت امیر المومنین در خصوص حضرت قائم(عج) تاکید کرد: امام علی(ع) حضرت قائم را قطب و هم چون محور آسیاب معرفی میکنند که تمام عناصر به گرد او میچرخند. اگر بخواهیم تعریفی از جایگاه این حوزه داشته باشیم، مهدویت مخ و حقیقت دینداری است. از همان صبحگاهی که مقرر بود از حضرت آدم رونمایی کنند، خداوند رحمان فرمود: « وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً »(بقره 30) من میخواهم خلیفهای در زمین جعل کنم که تمام خلق عالم به گرد او به طواف دربیایند، باید مجالش فراهم میشد تا در جهان خارجی مقام خلیفه الهی ایشان ظهور عینی پیدا کند، همه انبیا و رسل برای این منظور آمدهاند، حضرت امیرالمؤمنین فرمودهاند، خداوند بر حسب تمام آیات قرآن: خداوند از همه انبیا و رسل میثاق گرفت که یاری رسان باشند، و این یاری رسانی محقق خواهد شد که واقعه شریف ظهور اتفاق افتاده باشد، پس «مهدویت» مخ دینداری است.
شفیعی سروستانی ضمن تاکید بر جایگاه راهبردی مهدویت در دین اسلام، عدالت را محور و مغز مهدویت دانست و افزود: در حوزه فرهنگ شیعی، مخِ مهدویت عدالت است، اگر جان مایه این حوزه فرهنگی را جست و جو کنید جز به یک کلمه و نه بیشتر نمیرسید، آن هم «ع»،«د»،«ل»، «عدل». و او که در عدالت تام و تمام ظاهر و باطن است، مجری عدالت و بسط دهند همه معانی و مفاهیمی که به عدل و قسط در میانه عالم بر میگردد. عدالت مهجور میماند تا امام عدل و عدالت از وضع الطرید، الشرید الفرید خروج کند. پس مخ دینداری مهدویت است و مخ مهدویت عدالت است. عدالت در سیما، هیئت و هیبت و عمل مردی چون مولی الموحدین حضرت علی ابن ابی طالب قالب کل مقالب ظهور پیدا کرد و میان فرزندانش دست به دست چرخید، اگرچه مجال ظهور عینی در عالم خارجی نیافت. لذا عدل منتظر ماند تا امام عدل برگردد. مجلس امروز به همین مناسبت وضع و آراسته شده است تا ببینیم آنکه فرزندش را طرید، فرید، شرید خوانده است، تعریف میکرد، چه سخنی از عدل دارد، و چگونه این معنا در زمان معینش در صورت و سیرت، در زمان خودش و فرزندانش تعین پیدا کرده است.