تحلیل عملکرد گروه‌های سلفی و تکفیری در مواجهه با زنان
کد خبر: 4212598
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲

تحلیل عملکرد گروه‌های سلفی و تکفیری در مواجهه با زنان

دوازدهمین شماره دوفصلنامه مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده به صاحب‌امتیازی دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شد.

به گزارش ایکنا، دوازدهمین شماره دوفصلنامه مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده به صاحب‌امتیازی دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «تحلیل عملکرد گروه‌های سلفی و تکفیری در مواجهه با زنان در پرتو حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشردوستانه اسلامی»، «حقوق کودکان مبتلا به بیماری‌های یتیم (از اقدام تا مدارا در آیینه فقه و قانون)»، «بررسی و اثبات مشروعیت حکم رحم جایگزین از منظر فقه و حقوق»، «تلقیح مصنوعی گامت محارم از منظر فقه امامیه»، «بررسی مشروعیت فعل طبیب در ترمیم بکارت با اتکا به مقصدگرایی در صدور احکام شرعی»، «شرط عدم روابط زناشویی در نکاح و ضمانت اجرای آن».

در چکیده مقاله «تحلیل عملکرد گروه‌های سلفی و تکفیری در مواجهه با زنان در پرتو حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشردوستانه اسلامی» آمده است: «گروه‌های سلفی ـ تکفیری به دلیل مبانی فکری خود که پیروان سایر ادیان و مذاهب را کافر و جان و مالشان را مباح می‌دانند، جنایت‌های بسیاری مرتکب می‌شوند. با توجه به رویه نظامی این گروه‌ها لازم است دیدگاه حقوق بشردوستانه در خصوص رویکرد آنان، به‌خصوص در مواجهه با غیرنظامیان، مشخص شود.
این مقاله با هدف شناخت بهتر و عمیق‌تر جریانات سلفی ـ تکفیری و عملکرد آنها در مواجهه با زنان و نیز تحلیل این پدیده نوظهور، با توجه به استانداردهای حقوق بین‌الملل و آموزه‌های فقهی ـ حقوقی اسلامی می‌کوشد کشف کند که عملکرد گروه‌های سلفی ـ تکفیری در مواجهه با زنان چه نسبتی با قواعد حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشردوستانه اسلامی دارد. در پژوهش حاضر، برای پاسخگویی به این سؤال، از روش نظری تحلیلی ـ توصیفی استفاده و داده‌های تحقیق با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، به‌رغم وجود حمایت‌های قابل توجه از زنان در منظومه حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشردوستانه اسلامی، گروه‌های سلفی ـ تکفیری نه‌تنها به هیچ‌یک از این قواعد حقوقی و شرعی پایبند نیستند، بلکه به انجام جنایت‌های غیرانسانی علیه زنان مبادرت می‌کنند.»

در طلیعه مقاله «حقوق کودکان مبتلا به بیماری‌های یتیم (از اقدام تا مدارا در آیینه فقه و قانون)» آمده است: «کودکان، همچون دیگر اصناف اجتماع، حقوقی دارند و باید رویه‌های جامعه به‌گونه‌ای باشد که این افراد بتوانند حقوق خود را استیفا کنند. اگرچه قوانین امروز بشر برایندی از فهم ارتقایافته و تصمیمی متمدنانه و حاکی از نگرشی مترقی به نوع بشر، به‌خصوص در مسئله کودک، است، شاید در برخی موارد بهتر بود تمهیداتی جهت بهره‌مندی برخی از گروه‌های کودکان و نوجوانان از حقوق تضمین‌شده در قوانین در نظر گرفته می‌شد. از جمله این گروه‌ها کسانی هستند که باید رنج بیماری طاقت‌فرسا را با محرومیت از حقوق اولیه موجود در قوانین درآمیزند. شاید بهتر بود حال که مطابق مقررات بین‌المللی از حق برخورداری کودکان از بالاترین استانداردهای بهداشتی سخن به میان آمده است، ضرورت‌هایی را نیز جهت بهره‌مندی این کودکان، که تعدادشان در کشورهای در حال توسعه کم نیست، در نظر داشت. این نوشته تلاش دارد با روش توصیفی و تحلیلی، از طریق روشن ساختن همین نقاط تاریک این دست از آسیب‌ها را بنمایاند و برای برون‌رفت از این مسئله راهکارها و اقداماتی تمهیدی را از دل فقه و قانون پیشنهاد کند؛ از جمله ضرورت ایجاد رویّه‌های قانونی و سریع جهت دستیابی این بیماران به خدمات اجتماعی و بهداشتی.»

در چکیده مقاله «بررسی و اثبات مشروعیت حکم رحم جایگزین از منظر فقه و حقوق» آمده است: «یکی از مسائل ضروری برای مردم تمایل به داشتن فرزند و تداوم نسل است، ولی بعضی از زن و شوهرهای جوان از نعمت داشتن فرزند محروم‌اند و این موضوع باعث پریشانی خاطر و در برخی موارد گسست زندگی آنان شده است. امروزه یکی از راهکارهای درمان ناباروری استفاده از رحم جایگزین یا رحم اجاره است. اندیشمندان و فقهای اسلامی در این باره نظرات متفاوتی دارند. برخی از آنان با استناد به برخی از آیات و روایات این عمل را جایز ندانسته و حکم به حرمت آن داده‌اند. پرسش اصلی پژوهش درباره مشروعیت فقهیِ باروری بر اساس روش‌های پزشکی جدید است. این پژوهش تلاش کرده است با استفاده ازآیات و روایات با روش استنباط فقهی از متون دینی و پردازش اجتهادی و به‌کارگیری قواعد فقهی مانند اضطرار، اصل اباحه، عسر و حرج، و برائت این موضوع را بررسی کند و به این نتیجه رسیده است که به دلایل شرعی، از نظر فقهی و حقوقی رحم جایگزین مشروعیت دارد، به شرط آنکه مسائل شرعی در مقدمات آن رعایت شود.»

انتهای پیام
captcha