مراکز مداخله‌گر در درمان تهدیدی برای سلامت جامعه است
کد خبر: 4150030
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹

مراکز مداخله‌گر در درمان تهدیدی برای سلامت جامعه است

معاون فنی، نظارت و آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد از پلمپ 155 مرکز مداخله گر در امر درمان طی یک سال و نیم اخیر در مشهد خبر داد و گفت: خطر مراکز مداخله‌گر در درمان، سلامت کل جامعه را تهدید می‌کند.

مراکز مداخله‌گر در درمان تهدیدی برای سلامت جامعه استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بیتا میرزائی،  معاون فنی، نظارت و آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد، امروز 3 تیرماه، در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی محافظ حقوق جامعه پزشکی و مردم بوده و در مسیر حفظ و ارتقاء سلامت عمومی تلاش می‌کند، اظهار کرد: باید از آسیب‌ها در این حوزه جلوگیری کرده و با جریاناتی که به سلامت عمومی صدمه می‌زنند، برخورد کنیم.

وی ادامه داد: کارگروهی به نام کارگروه برخورد با مداخله‌گران از آذر ماه سال 1400 تشکیل شد و با همکاری و تعامل بین بخشی تاکنون موفقیت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم. از آغاز بازدیدهای رسمی این کارگروه تاکنون حدود 155مرکز مداخله‌گر پلمب شده‌اند که عمدتا زمینه‌های فعالیت غیرمجاز آنها در لیزر، تزریق ژل و بوتاکس یا دخالت در امور طب سنتی بوده و حتی مراکزی هم بوده که اعمال جراحی زیبایی غیرمجاز انجام می‌دادند. باید توجه داشت که کلیه این اعمال صرفا باید توسط پزشک دوره دیده انجام شود.

معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: یکی از چالش‌هایی که در این مسیر به آن مواجه شدیم، چالش فرهنگی است. ما این مراکز مداخله‌گر را رصد و کشف کرده و با آنها برخورد می‌کنیم اما می‌بینیم که تعداد این مراکز هنوز زیاد است و این تعداد زیاد به دنبال مشکلات اقتصادی و نیز تقاضایی که وجود دارد، شکل گرفته است.

‌میرزائی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش‌های موجود، آموزش است و سازمان نظام پزشکی مشهد در حال حاضر به امر مداخله‌گری در آموزش ورود کرده است. در واقع آموزش‌های غیرمجاز به افراد فاقد صلاحیت(غیرپزشک) نیز از معضلات موثر در ترویج مداخله‌گری درمان است، سازمان نظام پزشکی برنامه‌ریزی کرده تا به این موضوع نیز رسیدگی شود.

معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش نرخ خدمات زیباییِ پزشکی برای مقابله با مراجعه مردم به مراکز غیر مجاز، بیان کرد: نرخ پایین این خدمات به نیاز القایی به خدمات زیبایی کمک کرده و این فرهنگ را در جامعه گسترش میدهد. با کاهش سطح دسترسی به این عمل‌ها و افزایش هزینه آنها می‌توان به تصحیح این فرهنگ کمک کرد. باید بستر را طوری فراهم ساخت که انجام این عمل‌ها در جامعه محدود به موارد ضروری شود. ارزان ارائه دادن این خدمات یک سیکل معیوب به وجود خواهد آورد و قطعا مداخله گرانی خواهند بود که پایین‌تر از هر نرخ مصوبی به سوداگری خود ادامه دهند.

در ادامه رضا گلدوزیان، دبیر کارگروه مداخله‌گران امر درمان سازمان نظام‌پزشکی مشهد، گفت: خطر مراکز مداخله‌گر در درمان تنها برای افرادی که به آنها مراجعه می‌کنند، نیست این مراکز به‌دلیل عدم رعایت بهداشت و اصول علمی می‌توانند عامل پخش شدن بیماری‌هایی ازجمله HIV و هپاتیت در جامعه باشند.

وی افزود: این مراکز برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد می‌کنند، دستگاه کارتخوان این مراکز به اسم افراد، خدمات و شرکت‌های نامرتبط است و آنها به‌طورعملی فرار مالیاتی می‌کنند و گاهی به‌صورت نقدی از مردم پول دریافت می‌کنند. در این مراکز درکنار دخالت در مسائل پزشکی، مشکلاتی از قبیل موادمخدر، فحشا، سرقت و... وجود دارد.

دبیر کارگروه مداخله‌گران امر درمان سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت: آنجاکه پای سلامت جامعه و هموطنانمان درمیان باشد، کوتاه نمی‌آییم و مقابل کسانی که با سلامت مردم بازی کنند، می‌ایستیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه مراکز غیرمجاز، مداخله‌گری را تکرار می‌کنند، اما  معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه راهکارهایی در نظر گرفته‌اند که این مجازات تشدید شود، یکی از این راهکارها، پیش‌بینی جریمه‌های سنگین‌تر مالیاتی است. در حال حاضر مجازات افراد مداخله‌گر کم است و قانون مجازات اسلامی بهتر است در این زمینه تغییراتی ایجاد کند.

وی در ادامه گفت: در بازدیدهای منجر به پلمب، نماینده اداره کل امور مالیاتی نیز حضور دارند، خوشبختانه قوانین در خصوص جرائم مالیاتی و جرائم مرتبط با پسماندهای پزشکی سنگین است  و عمده این مداخله‌گران در این 2 زمینه نیز تخلف همزمان دارند.

وی به دستگیری یک پزشک قلابی نیز اشاره کرد و گفت: این فرد غیرپزشک،  با اعتماد به نفس بسیار بالا و با جعل مدارک بسیاری از جمله جعل شناسنامه، جعل مهر پزشک، پروانه طبابت،  سوء استفاده از 2 شماره نظام پزشکی و... اقدام به فعالیت کرده و خود را متخصص گوش و حلق و بینی معرفی کرده بود و در فضای مجازی نیز تبلیغات گسترده‌ای داشت. با توجه به حساسیت موضوع پرونده این فرد به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت و این فرد توسط نیروی انتظامی دستگیر شد.

وی همچنین در خصوص دستگیری فردی با تحصیلات غیر مرتبط که در حوزه تخصصی طب سنتی ورود کرده بود، نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به این باور غلط دامن زده شده که از طب مدرن در درمان ناتوان است و داروهای گیاهی نیز عوارض ندارند. مطلقا چنین چیزی نیست گاهی بعضی از اقدامات در این حوزه کم از جنایت ندارد.

گلدوزیان ادامه داد:  طب سنتی یک رشته تخصصی است که پزشکان عمومی پس از شرکت در آزمون دستیاری تخصصی و از طریق تحصیل در دانشکده طب سنتی اجازه فعالیت در آن زمینه را دارند. لذا از کلیه هموطنان عزیز خواهش می کنیم در مراجعات درمانی خود به واقعی بودن هویت پزشک خود توجه کنند؛ چرا که پای سلامتی شان در میان است. صحت‌سنجی در این خصوص بسیار ساده است کافی است، وارد سامانه سامانه جستجوی اعضاء نظام پزشکی به آدرس https://membersearch.irimc.org شده و نام و نام خانوادگی پزشک خود را وارد نمایند. کلیه پزشکان فعال در کشور در این سامانه مشخصات ثبت شده دارند.

وی در پایان ضمن تشکر از همکاری موثر دستگاه قضائی در برخورد با مداخله گران در امر درمان گفت: در سایه این همکاری موثر و راهگشا ما امروز شاهد این هستیم که جرائم در این حوزه قبل از ثبت شکایت فردی پیگیری می‌شود، این به معنای تمرکز بر پیشگیری است که قطعا در حفظ سلامت جامعه موثرتر  است.

انتهای پیام
captcha