مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (7) + نتایج
کد خبر: 4150937
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (7) + نتایج

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (7) امروز، دهم تیر، منتشر شد. علاقه‌مندان تا یازدهم تیر، ساعت ۱۱ فرصت ارسال پاسخ صحیح را به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ دارند.

آلاءالرحمنپویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکه‌‎های اجتماعی ایکنا منتشر می‌شود.


مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاالرحمن و بخش حفظ


عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی می‌توانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر می‌شود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکت‌کنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سه‌گزینه‌ای را داده‌اند) دریافت کنند.

فیلم و پرسش‌های مسابقه پیامکی پویش ملی آلاءالرحمن (7)

الف – «مارِج» به چه معناست و به خلقت چه موجودی اشاره می‌کند؟

1 - زبانه آتش بدون دود، روح

2 - زبانه آتش بدون دود، جن

3 - سفال خشک‌شده، جن

ب – کدام گزینه از دلایل توجه به فهم معانی آیات برای حفظ قرآن است؟

1ـ داشتن محفوظاتی پایدار

2- افزایش معلومات درباره پیام و مفاهیم قرآن

3- هر دو

پاسخ صحیح به ترتیب و به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال ۱۲) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ ارسال شود. نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکه‌های اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام می‌شود.


متن مباحث مطرح‌شده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.

مفردات و مفاهیم سوره الرحمن

با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت هفتم)

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

امروز با طرح درس آیات چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم سوره مبارکه رحمن در خدمتتان هستیم.

در این آیات خداوند به چگونگی خلقت جن و انس اشاره می‌کند. در آیات قبل، خداوند به نعمت‌های مختلفی اشاره داشت که به انسان عطا کرده از جمله نعمت تعلیم قرآن، نعمت بیان و نعمت‌هایی مثل آفرینش ماه، خورشید، ستارگان و درختان و نعمت‌هایی که برای خوراک جسمی و روحی انسان مطرح شده است. در این جلسه به بحث چگونگی خلقت جن و انس خواهیم پرداخت. خداوند در این آیات می‌فرماید:

خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ ﴿۱۴﴾

وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ ﴿۱۵﴾

کلمه «‌صَلْصَالٍ» به معنای گِل خشکیده است، وقتی که زیر پا قرار می‌گیرد و تولید صدا می‌کند. کلمه «فَخَّارِ» به معنای فخرفروشی است و از ماده فخر می‌آید. به کوزه و سفال هم واژه فخار اطلاق می‌شود. افراد فخرفروش هم همانند کوزه سفالی توخالی و پر سر و صدا هستند و نیز در این جا کلمه انسان، مراد نوع انسان است و نه فرد خاصی.

در آیه بعد خداوند می‌فرماید: «‌وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ»، مارِج اشاره به این دارد که خلقت جن از زبانه خالص و بدون دود آتش است.

ان‌شاء‌الله که بتوانیم به وظیفه خودمان که همان عبادت و رسیدن به تعالی است، عمل کنیم، همه شما عزیزان را به خدای بزرگ می‌سپارم.»

آموزش حفظ سوره الرحمن

با تدریس محمدمهدی بحرالعلوم(قسمت هفتم)

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ                                                       

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما همراهان گرامی برنامه «آلاءالرحمن»

گفتیم صحیح و روان خواندن آیات قرآن، تقطیع و نگاه کردن به ظواهر و الفاظ آیات و شرایط ما را در حفظ سوره بسیار کمک می‌کند، اما یک مرحله مهم دیگر را می‌خواهم خدمتتان عرض کنم و آن توجه و دقت به معانی است.

اگر می‌گوییم یک حافظ قرآن باید به معانی آنچه حفظ می‌کند، توجه داشته باشد، به دو دلیل است؛ اولاً ما قرآن را حفظ می‌کنیم که بفهمیم چه می‌گوید و این فهم را هر بار که می‌خوانیم، تجدید کنیم و همراه ما باشد، بنابر این باید بدانیم معنی آنچه که حفظ می‌کنیم، چیست؟ اما یک موضوع دیگر هم هست و آن اینکه وقتی شما با توجه به معنی حفظ می‌کنید، حفظتان عمیق‌تر، پایدارتر و دقیق‌تر است.

امیرالمؤمنین(ع) درباره قرآن فرمودند: «وَ بَحْراً لاَ يُدْرَکُ قَعْرُهُ» یعنی دریا و اقیانوسی است که کف آن درک نمی‌شود و کسی به انتهای آن نمی‌رسد، در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که ما در خصوص قرآن به چه مقدار از فهم معانی آیات نیاز داریم؟ در اینجا باید به سه موضوع کلی توجه داشت، یکی ترجمه اولیه آیات قرآن است، مثلاً «‌الرَّحْمَنُ» یعنی چه؟ «عَلَّمَ الْقُرْآنَ» یعنی چه؟ «فَبِأَی آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» یعنی چه؟ این موضوع خیلی مهم است.

نکته دوم، سیاق و پیوستگی معنای آیات است، مثلاً آیات سوره رحمن دنبال بیان چه مطلبی است؟ مثلاً نعمت‌های خداوند را ذکر می‌کند، نعمت‌هایی که خداوند به انسان داده، سرنوشت‌ بهشتیان و جهنمیان را در بعضی از آیات ذکر می‌‌‌کند، عذاب جهنمیان یا نعمت‌های بهشتی را می‌گوید. موضوع سوم پیام‌هایی است که این سوره برای ما در زندگی امروزی‌‌مان دارد، در هر جایی که هستیم و در هر شغل و صنفی که حضور داریم، آیات سوره رحمن چه پیامی دارد؟

پس فهم معنی اولیه، پیوستگی معنای آیات و سیاق معنایی آیات و پیام‌هایی که برای زندگی امروزی ما دارد، نکات مهمی است که باید در حفظ سوره رحمن به آن‌ها توجه داشته باشیم.»


نتایج برندگان مسابقه شماره 6 پویش آلاءالرحمن | تاریخ ۱۴۰۲/۴/9 (کارت هدیه پنج میلیون ریالی)

مجتبی درویش‌زاده، 41 ساله از خراسان رضوی

زهرا پورعباس، 17ساله از استان اردبیل

فاطمه هاشمی، 22ساله از استان تهران


نتایج برندگان مسابقه شماره 6 پویش آلاءالرحمن | تاریخ ۱۴۰۲/۴/9 (ویژه جهادگران جهاددانشگاهی و اعضای خانواده ایشان)

احسان جلیلوند از استان تهران


انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ - ۱۳:۴۲
0
0
آیا همراه پاسخ به سئوال خودمون رو هم باید معرفی کنیم؟
سیدمعراج مدنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ - ۱۵:۱۶
0
0
23
زینب م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ - ۰۲:۴۲
0
0
ببخشید میشه بفرمایید که ترتیب پاسخ را از چپ به راست یا از راست به چپ بدهیم با تشکر
captcha