انتقاد از برجسته کردن سخنرانی‌های بدون نکته مدیران دستگاه‌ها
کد خبر: 4151675
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد

انتقاد از برجسته کردن سخنرانی‌های بدون نکته مدیران دستگاه‌ها

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با انتقاد از برجسته کردن سخنرانی‌های معمولی و بدون نکته مدیران در برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها گفت: این امر به یکسری ضعف‌های فرهنگی در ما و به برخی ریاست‌طلبی‌ها بر می‌گردد و این باعث می‌شود که روابط عمومی از آن بخش ساقط شود و به عنوان یک توجیه‌گر، یا به عنوان یک جای غیرواقعی فعالیت کند.

احمد واعظیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی در دیدار با اعضای شورای مدیران روابط عمومی نهاد‌های حوزوی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند «كَفى بِالمَرءِ عَيبا أن يَتَعَرَّفَ مِن عُيوبِ النّاسِ ما يَعمى عَلَيهِ مِن أمرِ نَفسِهِ، أو يَعيبَ عَلَى النّاسِ أمرا هُوَ فيهِ لا يَستطَيعُ التَّحَوُّلَ عَنهُ إلى غَيرِهِ، أو يُؤذِيَ جَليسَهُ بِما لا يَعنيهِ . آدمى را همين عيب بس كه عيب خود را نبيند و عيب مردم را ببيند، يا بر مردم، چيزى را عيب گيرد كه در خودِ او هست و نمى‌تواند آن را تغيير دهد، يا همنشينش را با كارهاى بيهوده، آزار دهد.

وی تصریح کرد: براساس فرمایش حضرت، افراد نباید نسبت به عیوب دیگران بینا، بصیر و خرده‌گیر و نسبت به خودشان در کوری باشند؛ فردی که اینگونه نیست دارد غش در نفس خودش می‌کند، چون غش در معامله به نوعی یعنی فریب طرف مقابل و درواقع به نوعی خیانت به اوست و اینجا هم حضرت می‌فرمایند که درواقع غش به نفس خودش و خیانت به خودش می‌کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: همچنین در همین حدیث امام در خصوص زیاده‌گویی، بیهوده‌گویی و ذکر مطالبی که ربطی به طرف مقابل نداشته و فایده‌ای برای او ندارد تذکر می‌دهد و می‌فرماید اگر فردی دیگری را به این وسیله مورد آزار قرار دهد هم، غش به نفس خودش می‌کند.

وی بیان کرد: این محور‌هایی که حضرت فرمودند، هم در بعد فردی وجود دارد هم در بعد اجتماعی. یعنی ممکن است یک سازمان نسبت به سازمان دیگر، یک مجلس نسبت به مجلس دیگر و یا یک دولت نسبت به دولت دیگر این کار را انجام دهد و این طور نیست که این مطلب فقط کاربست فردی داشته باشد.

واعظی با قدردانی از تشکیل شورای روابط عمومی نهاد‌های حوزوی تصریح کرد: فلسفه روابط عمومی در کشور ما گم شده است و فلسفه اصلی که روابط عمومی در دنیا باب شد این بود که سازمان‌ها، شرکت‌ها و مراکز، یک خدماتی ارائه می‌دهند و یک وظایف و رسالت‌هایی برعهده دارند که روابط عمومی‌ها تسهیل‌کننده امر این خدمت‌رسانی‌ها برای مردم هستند.

وی افزود: اگر می‌گوییم که یکی از وظایف روابط عمومی‌ها در هر سازمانی بازنمایی، معرفی و اطلاع‌رسانی سازمان است، برای این است که مردم بشناسند و بتوانند از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: اما الان در بسیاری از روابط عمومی‌ها در کشور ما، کار روابط عمومی به آراستن، کار تبلیغی کردن، دستاوردسازی کردن و به اصطلاح یک تبلیغات ظاهری بدون واقعیت یا رفوگری نسبت به ضعف‌ها و تبلیغ و ترویج کردن یک جور خودشیفتگی سازمانی و یا تریبون دادن بی‌رویه به مسئولین آن مراکز شده است.

وی با انتقاد از برجسته کردن سخنرانی‌های معمولی و بدون نکته مدیران در برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها گفت: این امر به یکسری ضعف‌های فرهنگی در ما و به برخی ریاست‌طلبی‌ها بر می‌گردد و این باعث می‌شود که روابط عمومی از آن بخش ساقط شود و به عنوان یک توجیه‌گر، یا بعنوان یک جای غیرواقعی فعالیت کند.

واعظی ادامه داد: گاهی اوقات کلیپ‌هایی در بعضی از مراسم مثل تودیع و معارفه پخش می‌شود که در توجیه یا در تجلیل از بعضی مدیران است و می‌بینیم که چه گزافه‌گویی‌های دور از شأن اسلام و مسلمین اتفاق می‌افتد و این‌ها همه به خاطر این است که آن روابط عمومی از کارکرد‌های اصلی خودش فاصله گرفته است.

وی با بیان اینکه کار اصلی روابط عمومی، اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم است تا مردم با واقعیت و کارکرد‌های آن سازمان آشنا شوند گفت: روابط عمومی‌ها باید کاری کنند تا مردم بفهمند که کدام نیازشان را می‌توانند از طریق این مجموعه برطرف کنند و در واقع ارتباط قشر مخاطب با آن بخش برایشان تسهیل شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نکته بعدی مسئله بازنمایی هاست و ما باید در این بازنمایی‌ها و گزارش عملکرد‌ها و فعالیت‌ها، ذائقه و فرهنگ مخاطب را نیز بشناسیم یادآوری کرد: گاهی اوقات یک سری اقداماتی را ریز می‌کنیم و با یک ابتهاجی آن‌ها را به عنوان فعالیت ذکر می‌کنیم در حالی که ممکن است مخاطب نسبت به آن‌ها اصلاً توجیه نباشد و باید این مباحث را بشناسیم که چه جنس برجسته کردن، مطرح کردن و رسانه‌ای کردن چه اقداماتی باید در دستور کار ما به عنوان روابط عمومی باشد.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده روابط عمومی‌ها از تکنولوژی گفت: البته نباید تکنولوژی‌زده باشیم و هر چیزی تا وقتی که کارکرد دارد باید بتوانیم از آن استفاده کنیم .

انتهای پیام
captcha