پاسخ سؤالات روزگار در مکتب عاشورا + فیلم
کد خبر: 4156353
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
عاشورا و امروز ما/ 2

پاسخ سؤالات روزگار در مکتب عاشورا + فیلم

مکتب بودن عاشورا به این است که پاسخ سؤالات روزگار خودمان را از آن بگیریم و مثلاً ببینیم چه شد که شخصی مانند یزید یا عبیدالله با فسق ظاهری که داشتند جانشین پیامبر(ص) محسوب شدند؟ چه شد که پسر پیامبر(ص) و علی(ع) را روز روشن جلوی چشم همگان به بدترین شکل ممکن به شهادت رساندند و ظاهراً آب از آب تکان نخورد.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «عاشورا و امروز ما» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره درس‌های واقعه عاشورا برای دنیای امروز پرداخته است که فیلم و متن جلسه دوم را می‌بینید و می‌خوانید.

گفته شد که حادثه عاشورا مقطعی و گذرا و یکبار مصرف نیست بلکه عاشورای سال 61، برای هر کس در هر زمان و هر مکان، درس خاصی دارد لذا بازخوانی این واقعه برای هر یک از ما حیاتی است. در تصادف و اتفاق، درس و عبرتی نیست اما در مکتب، درس است و عاشورا هم یک مکتب است.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید وقتی به حوادث تاریخی نگاه می‌کنید به دیده تفکر و عبرت بنگرید. گاهی ما از یکدیگر می‌پرسیم که در سال 61 هجری، امام حسین(ع) در چه روزی وارد سرزمین کربلا و در چه روزی با عمر سعد روبه‌رو شد و در چه روزی درگیری اتفاق افتاد؟ اسارت چگونه بود؟ بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا در اربعین اول بود یا اربعین بعد؟ یافتن جواب اینگونه سؤالات لازم و مفید است ولی این کافی نیست.

مکتب بودن عاشورا به این است که از پاسخ این سؤالات، پاسخ سؤالات روزگار خودمان را بگیریم و مثلاً ببینیم چه شد که شخصی مانند یزید یا عبیدالله با فسق ظاهری که داشتند جانشین پیامبر(ص) محسوب شدند؟ چه شد که پسر پیامبر(ص) و علی(ع) را روز روشن جلوی جشم همگان به بدترین شکل ممکن به شهادت رساندند و ظاهراً آب از آب تکان نخورد.

فقط اینکه بدانیم چه کسی وارد گودال قتلگاه شد کافی نیست بلکه باید راجع به آن فکر کنیم که چرا این اتفاق افتاد؟ همانگونه که خداوند در قرآن کریم فرموده است: «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ پس این حکایت بگو، باشد که به فکر آیند» (اعراف/ 176)

انتهای پیام
captcha