«فصل شیدایی» روایتی از قصه‌های قرآن کریم با زبان هنر است
کد خبر: 4162012
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰

«فصل شیدایی» روایتی از قصه‌های قرآن کریم با زبان هنر است

طراح و کارگردان فصل شیدایی با اشاره به اینکه مخاطبان «فصل شیدایی» بیشتر نسل جوان هستند، گفت: این نمایش یکی از قصه‌های پرمحتوای قرآن کریم است که با زبان هنر برای جوانان اجرا می‌شود.

سعید اسماعیلی، طراح و کارگردان فصل شیداییبه گزارش ایکنا از همدان، سعید اسماعیلی، طراح و کارگردان فصل شیدایی، شامگاه گذشته 20 مردادماه، با اشاره به مهمترین هدف از اجرای «فصل شیدایی» اظهار کرد: هر اثر هنری رسالت و وظیفه‌ای دارد و چهارچوب‌های هنری خاصی برایش تعریف می‌شود؛ برای ما نیز نیاز مردم از اهمیت برخوردار است. 

وی افزود: همواره زمانی که تصمیم می‌گیریم نمایش را به محل تازه‌ای ببریم نخستین سوال ما این است که مسایل اعتقادی آن محل چیست؟ ما پرداختن به این بخش را رسالت خود می‌دانیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه سال‌ها کار صحنه‌ای کرده و با کارگردان‌های بزرگ در تئاتر شهر همکاری داشته‌ام، افزود: همواره تحقیق می‌کنیم تا بدانیم کدام تهدید اعتقادی در یک شهر وجود دارد، طی ساعت‌ها تحقیق به این نتیجه رسیدیم که فرقه یمانی به شدت بر روایات ما مسلط هستند و حتی اگر یک عالم شیعی با آنها صحبت کند، مدام روایات متعددی را به زبان عربی از حفظ می‌خوانند و شبهه‌های کلامی و فکری وارد می‌کنند. همین شد که تصمیم گرفتیم در یکی از اجراهای «فصل شیدایی» به یمانی‌ها بپردازیم؛ این بخش درکربلا به زبان عربی به اجرا درآمد و استقبال خوبی شد.

وی ادامه داد: این کار با مخاطب رابطه مستقیم دارد و مردم زیادی پای آن می‌نشینند. آن هم مخاطب عام که اهل تئاتر نیستند. «فصل شیدایی» اثری است که هم قرار است پیام بدهد، هم هنری است و هم محتوای مناسبی دارد که آن را در مجموع به یک بسته فرهنگی تبدیل می‌کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه مخاطبان «فصل شیدایی» بیشتر نسل جوان است، تصریح کرد: این نمایش به دنبال این است که با دیدن بخشی از تاریخ و درک مفهوم ولایت با دغدغه‌های روز و کار اجرایی نو را به آنان با توجه به اتفاقات روزمره نشان می‌دهد؛ فصل شیدایی یکی از قصه‌های پرمحتوای قرآن کریم است که با زبان هنر برای جوانان اجرا می‌شود.

کارگردان فصل شیدایی تأکید کرد: این پروژه از سال ۸۷ شکل گرفته و تا به امروز فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. در این نمایش رکنی به نام تصویر وارد کار شده که یک اتفاق بزرگ است.

وی با تأکید بر اینکه یک تیم حرفه‌ای ساعت‌ها و ماه‌ها برای اجرای این نمایش وقت گذاشته‌ است، ابراز کرد: «فصل شیدایی» در طول این سال‌ها تغییرات اساسی داشته است، ۵۰ یا ۶۰ نفر از افراد حرفه‌ای سینما و تلویزیون در آن حضور دارند. برای جلوگیری از تکرار تحولاتی در آیتم‌ها و قطعه‌های موسیقی‌ در نظر گرفته شده است، یا آیتم آخرالزمان و جبهه در این نمایشهر بار تغییر می‌کند. 

این هنرمند اشاره کرد: نام کار همه جا «فصل شیدایی» است اما این دو بخش منطبق با نیاز هر استان تغییر می‌کند. گاهی با موسیقی جدید یا تغییر دادن ساختار آیتم که از ۱۰۰ لایه تشکیل شده، همه قسمت‌های نمایش را به هم می‌ریزیم و از نو می‌سازیم. به طور مثال در این نمایش در اجرای کربلا آیتم حضرت نوح با جلوه‌های بصری جدیدی اضافه شده است.

وی با بیان اینکه اگر به معنای واقعی هنرمند باشیم وظایفی به عهده ما است، گفت: حضور مخاطبان ما را راضی می‌کند و امیدواریم در استان همدان هم استقبال خوبی داشته باشیم.

اسماعیلی ادامه داد: رسالت بوذری به عنوان مجری این برنامه در همدان حضور دارد. من این کار را تئاتر نمی‌دانم بلکه آن را یک بسته فرهنگی می‌دانم. بخشی از کار نمایش است و اصول مسلم نمایش را رعایت می‌کند اما در مجموع یک بسته فرهنگی است که باید ملزوماتی داشته باشد. به طور مثال کارگردان باید با سواد باشد تا در حوزه‌ای که حرف می‌زند استدلال داشته باشد. کارگردان باید پاسخگو باشد، سندهای تاریخی را بداند. رسالت ما این است که مخاطب توجیه شود.

اسماعیلی افزود: وجهه هنری این کار مهم است، در طراحی گریم، صحنه، نور و دکور از بهترین‌ها استفاده شده است. بازخوردهای خوبی هم از مردم گرفته‌ایم و حتی پیامک‌های زیادی به دستمان می‌رسد که هر پیامک یک قصه از یک زندگی است. خواندن مطالب مردم برای ما حال عجیبی دارد و دیدن این واکنش‌ها ما را دلگرم و به ادامه کار مطمئن می‌کند.

انتهای پیام
captcha