مولوی اسحاق مدنی، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره دیدگاه اسلام درباره تکفیر و ترور و دلایل پدید آمدن حوادثی همانند حمله تروریستی به حرم شاهچراغ پرداخت و گفت: در دین مبین اسلام هرگز اشارهای نشده که کسی حق دارد به راحتی به پا خواسته و جان یک مسلمان یا حتی غیر مسلمان را بگیرد و گرفتن جان انسانها در اسلام نهی شده است چراکه در این صورت سنگ روی سنگ بند نمیشود و جامع پر از نا امنی خواهد شد.
وی ادامه داد: نه تنها در اسلام بلکه در همه ادیان الهی، کشتن انسانهای بیگناه منع شده است. اگر قرار باشد هر کسی بتواند بدون اذن حاکمیت، بدون محاکمه و دستور قاضی، کسی را بکشد نه منطقی است و نه منصفانه و اسلام هم به شدت چنین کاری را منع کرده است. تصور کنید که دو نفر، نه صرفاً به خاطر اعتقادات مذهبی بلکه به خاطر اختلاف ملکی و بر سر یک زمین، با هم درگیر شوند و یک نفر تصمیم بگیرد دیگری را به قتل برساند، در این شرایط، چنین چیزی در جامعه باب میشود که هرکسی سر خود تصمیم به قتل و انتقام از دیگران بگیرد و امنیت در دنیا از بین میرود.
مولوی اسحاق مدنی تصریح کرد: اگر خدای متعال، قوانین شرعی و قضاوت را تعیین کرده است به این خاطر است که هیچ انسان بیگناهی کشته نشود بلکه قضات شرعی باید بررسی کنند که آیا انسانی گناهکار و سزاوار قتل است یا خیر؟ چراکه هر جرمی سزاوار مجازات کشتن نیست. حال تصور کنید که یک نفر در یک مسجد مشغول نماز خواندن یا ذکری است چگونه میتوان چنین انسانی را که هیچ گناهی مرتکب نشده است به قتل رساند.
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: واقعیت امر این است که دستور چنین کاری که منجر به کشته شدن انسانهای بیگناه است را حتی قاضی هم نمیتواند صادر کند تا چه برسد به اینکه شخصی به صورت خودسر اقدام به چنین کاری کند. بنابراین چنین افرادی نه تنها جایگاهی در دین اسلام ندارند بلکه جامعه را به فلاکت و بدبختی میکشانند.
وی درباره مفهوم جهاد در اسلام و تفسیر نادرست گروههای سلفی از آن بیان کرد: جهاد بدون اذن حاکم اسلامی جایز نیست بلکه جهاد در اسلام بدین معنی است که حاکم اسلامی وقت، تشخیص میدهد عدهای از افراد خطری برای مسلمانان هستند و دشمن دین اسلاماند بنابراین باید علیه آنها اقدام کرد. برای مثال زمانی که پیامبر(ص) در مکه بودند بسیار زیاد از سوی دشمنان اذیت شدند. در این شرایط دشمنان تعداد زیادی از صحابه پیامبر را شهید کردند و شکنجه دادند بنابراین به پیامبر اجازه داده شد که شما میتوانید با کسانیکه دشمن شما هستند و جان مسلمانان را میگیرند بجنگید. در چنین شرایطی جهاد به صلاحدید حاکم وقت یعنی پیامبر خدا و تحت اشراف ایشان انجام شد چراکه ایشان هم چنین کاری را به صلاح میدانستند اما در اسلام هرگز اینگونه نیست که هرکسی اجازه داشته باشد دیگری را بکشد. چنین سابقهای هم در اسلام وجود ندارد.
وی ادامه داد: تا آنجا که بنده مطلع هستم همه علمای تراز اول جهان اسلام، این واقعه تروریستی در حرم شاهچراغ را محکوم کردند و در هیچ کشور اسلامی سراغ ندارم که یکی از علمایی که شناخته شده باشد این فعل را محکوم نکند بلکه مفتی الازهر، شیخ عبدالعزیز بن باز، مفتی قبلی سعودی و شیخ کنونی آنها و بقیه علمای شیعه و سنی، چنین کاری را محکوم کردند و این نشان دهنده قباحت چنین کاری در دین اسلام است. همه علمای بزرگ اسلام هم دائماً در کلاسهای درس و سخنرانیهای خود نسبت به چنین خشونتطلبیهایی هشدار داده و میدهند.
مولوی اسحاق مدنی درباره دلایل چنین خشونتهایی در سطح جهان اسلام گفت: چنین کارهایی باعث ایجاد تفرقه در میان مسلمانان نمیشود چون زائیده کجفهمی برخی انسانها است. در چنین شرایط برخی افراد، برداشتی نادرست از جهاد بدون رعایت شرایط آن دارند و هیچ عالم اسلامی چنین کاری را نمیپذیرد. در همه جای دنیای اسلام و حتی برخی کشورهای دیگر، اتفاقاتی از این دست میافتد که منشأ آن برداشت نادرستی از مفاهیم دینی و اسلامی است.
انتهای پیام