رتبه‌داران مسابقات بین‌المللی قرآن رها نشوند + فیلم
کد خبر: 4172503
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
علی غلام‌آزاد در بازگشت از مسابقات کرواسی:

رتبه‌داران مسابقات بین‌المللی قرآن رها نشوند + فیلم

نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی با بیان وضعیت مسابقات قرآن در این کشور گفت: افراد حائز رتبه در مسابقات، رها نشوند. باید روی آموزش و ادامه کار آنها برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد تا از تجربیات و دانش آنها برای تربیت نسل بعدی استفاده شود و آن نسل بتوانند در مسابقات موفق ظاهر شوند.

دارندگان رتبه مسابقات بین‌المللی قرآن را رها نکنیم

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی غلام‌آزاد، حافظ کل قرآن کریم از استان زنجان و نماینده کشورمان در بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی پس از دریافت رتبه سوم این مسابقات بامداد امروز دهم مهرماه از طریق فرودگاه بین‌‌المللی امام خمینی(ره) وارد کشور شد و مورد استقبال خانواده و نمایندگان دستگاه‌های قرآنی قرار گرفت.

غلام‌آزاد در ابتدای ورود به کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد مسابقات قرآن کرواسی گفت: این مسابقات از سطح بسیار بالایی برخوردار بود و اکثر شرکت‌کنندگان با آمادگی بسیار بالا در این رویداد حضور یافته بودند. همچنین در این دوره شاهد حضور قاریان و حافظانی از اقصی نقاط دنیا بودیم، کشورهایی همچون پرتغال، انگلیس، فرانسه و ... که فکر نمی‌کردیم، نماینده داشته باشند، قاری و حافظ اعزام کرده بودند.

وی افزود: مسئله‌ای که در خصوص حفاظ ایرانی همیشه وجود داشته و دارد نحوه و نوع نگاه داوران کشورهای عربی به حافظان جمهوری اسلامی ایران است. شاید در جلسه اختتامیه مسابقات قرآن کرواسی به جز خودم که نماینده کشورمان بودم، بسیاری منتظر رسیدن رتبه اول به نماینده ایران بودند. حتی نماینده کشور کرواسی اظهار تأسف کرد و گفت اطمینان داشته نماینده ایران رتبه اول را کسب می‌کند. با این وجود خدا را شکر می‌کنم که پرچم جمهوری اسلامی ایران در بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی به دست بنده بالا رفت.

دارنده رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی در پاسخ به سوالی در مورد موفق بودن قاریان نسبت به حفاظ کشورمان در مسابقات کرواسی تصریح کرد: در رشته حفظ کل قرآن شاید اضطراب و استرس بر آنها غلبه می‌کند و همین موضوعات ریز بهانه‌ لازم را به دست داوران می‌دهد و با توجه به اینکه داوری از ایران در مسابقات حضور ندارد، لذا آنطور که باید و شاید از حق نماینده ایران دفاع نمی‌شود. 

دارندگان رتبه مسابقات بین‌المللی قرآن را رها نکنیم

غلام‌آزاد اظهار کرد: مسابقات قرآن کرواسی آیین‌نامه خاصی نداشت و داوران از کشورهای مختلف این اجازه را داشتند که از صفر تا صد به اجرای شرکت‌کننده نمره بدهند، کسی هم حق اعتراض به نمره دریافتی خود را ندارد و داوران به شکل کاملاً سلیقه‌ای عمل می‌کردند. این مسابقات به این صورت نیست که مثل مسابقات ایران آیین‌نامه ویژه و خط‌کشی منظم داشته باشد تا شرکت‌کننده مطابق آن اجرا داشته باشد یا به نتیجه نهایی اعتراض کند. 

وی در پایان بیان کرد: به نظرم افرادی که در مسابقات شرکت می‌کنند و حائز رتبه می‌شوند بعد از مسابقات رها نشوند. باید روی آنها کار و برنامه‌ریزی شود تا از تجربیات و دانش آنها برای تربیت نسل بعدی استفاده شود و آن نسل بتوانند در مسابقات موفق ظاهر شوند. اگر بنده نوعی رتبه سوم مسابقات کرواسی را کسب کرده‌ام، رها شوم و به دنبال کار خودم بروم، زیاد جالب نیست و با این کار نسل‌های بعد از تجربیات به دست آمده محروم خواهند شد.

بر اساس گزارش ایکنا، علی صالحی‌متین، کارشناس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان نیز در حاشیه استقبال از نماینده کشورمان در مسابقات کرواسی در مورد اقدامات و عملکرد این کمیته به خبرنگار ایکنا گفت: کمیته اعزام کار معرفی قاریان و حافظان اعزامی به سفرهای تبلیغی و ترویجی، اعزام به حج تمتع و اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن را بر عهده دارد. 

دارندگان رتبه مسابقات بین‌المللی قرآن را رها نکنیم

وی افزود: اعزام‌های تبلیغی غالباَ در ماه مبارک رمضان بوده است، اما بنا به شرایطی اعزام‌های ما نسبت به سال‌های قبل افت داشته و کمتر شده است. در همین راستا جلساتی با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد و فکر می‌کنم سال آینده اعزام‌های تبلیغی ما خیلی متفاوت‌تر خواهد بود.

صالحی‌متین با اشاره به اینکه همکاری، همدلی و هم‌افزایی کمیته اعزام و دعوت از قاریان با مرکز امور قرآنی نمود بیشتری پیدا کرده است، در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن پیش رو که با حضور نمایندگان کشورمان برگزار می‌شود، بیان کرد: در بحث مسابقات قرآن امسال دو مسابقه جدید تعریف شده و از نمایندگان ایران نیز دعوت به عمل آورده‌اند. یکی از مسابقات مربوط به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور قرقیزستان است که اوایل شهریورماه برگزار شد و دیگری مسابقات قزاقستان است که آبان ماه برگزار می‌شود. هچنین مسابقات کویت و روسیه نیز طی هفته‌های آینده برگزار می‌شود. 

وی تصریح کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس نیز معمولاً در ایام ربیع‌الاول برگزار می‌شود، اما تاکنون دعوتنامه‌ای برای اعزام قاری و حافظ دریافت نشده است. 

کارشناس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت با اشاره به اینکه باید مقداری در دیپلماسی فرهنگی و قرآنی شدت عمل بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: باید تمام دستگاه‌های مربوطه از وزارت امور خارجه تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیگیر مسابقات قرآن در کشورهای مختلف و حضور نمایندگان کشورمان در آن رویداد باشند. برخی مسابقات مانند مسابقات قرآن کشور مغرب در حالی برگزار می‌شود که بعد از پایان آن تازه متوجه می‌شویم، چنین مسابقاتی برگزار شده است. لذا رایزن‌های فرهنگی و وزارت امور خارجه باید در این قضایا فعال عمل کنند تا حتی الامکان بتوانیم در مسابقات مختلف نماینده داشته باشیم. به عنوان مثال در زمان برگزاری مسابقات اندونزی از طریق منابع شخصی و غیر رسمی متوجه برگزاری چنین رویدادی شدیم، بلافاصله مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مکاتبات لازم برای اعزام قاری انجام داد و نماینده کشورمان هم افتخارآفرین شد.

دارندگان رتبه مسابقات بین‌المللی قرآن را رها نکنیم

وی در ادامه در مورد عملکرد نمایندگان اعزامی کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن و میزان رضایت کمیته اعزام بیان کرد: سطح مسابقات حفظ در تمام کشورها بالاست، گاهی مسابقاتی هست که در رشته حفظ کل 12 نفر بدون غلط تلاوت می‌کنند، اما چون مانند ما آئین‌نامه مدونی که جزئیات را ریز به ریز مشخص کرده باشد، ندارند تشخیص نفرات برتر بر اساس سلیقه انجام خواهد شد. لذا نمایندگان کشورمان در رشته حفظ کل که به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند، وظیفه دارند کلاً بدون غلط بخوانند چون به خاطر سطح بالای مسابقات، اگر اشکالی داشته باشند از ریل مسابقه خارج می‌شوند. 

صالحی‌متین بیان کرد: در مسابقات رشته قرائت، قاریان ما در تمام مسابقاتی که برگزار می‌شود حتماَ یک سطح از بقیه متسابقان بالاتر هستند. اگر می‌بینیم برخی مواقع رتبه کسب نمی‌کنند به خاطر نداشتن آیین‌نامه مدون و جزئی در آن مسابقات است، در چنین مسابقاتی به داور 100 امتیاز می‌دهند و می‌گویند بر اساس سلیقه خود به این شرکت‌کننده نمره بدهد. سطح قاریان و حافظان ما در مسابقات سطح خیلی خوبی است و ما از اجرای نمایندگان کشورمان در مسابقات رضایت داریم. 

انتهای پیام
captcha