ممانعت از ورود فعال حقوق‌ بشری مسلمان به لهستان با فشار فرانسه
کد خبر: 4173204
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷

ممانعت از ورود فعال حقوق‌ بشری مسلمان به لهستان با فشار فرانسه

یک فعال مسلمان انگلیسی که قصد داشت در کنفرانسی در لهستان علیه «اسلام‌هراسی در فرانسه» صحبت کند، از ورود به این کشور منع شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، گروه حقوق بشری CAGE مستقر در بریتانیا اعلام کرد که بنا به درخواست فرانسه، از ورود محمد ربانی، مدیرعامل آن به لهستان، جایی که باید در کنفرانسی صحبت می‌کرد، ممانعت به عمل آمد.

 CAGE  در بیانیه‌ای اعلام کرد که ربانی قرار بود  در کنفرانس ابعاد انسانی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) همانند سال گذشته یک سخنرانی انتقادی دیگر علیه اسلام‌هراسی تحت حمایت دولت فرانسه ایراد کند.

در این بیانیه آمده است: «سال گذشته او تنها یک ماه پس از ایراد سخنرانی درباره آزار و شکنجه سیستماتیک مسلمانان فرانسه از ورود به فرانسه محروم شد. CAGE فرانسه را متهم کرد که به «تعقیب بی‌وقفه محمد ربانی، مدافع حقوق بشر» ادامه می‌دهد و این بار با سوءاستفاده از اشتراک‌گذاری اطلاعات بین‌المللی بین دولت‌ها برای خاموش کردن مخالفان، دامنه نفوذ خود را به لهستان گسترش داده است».

این گروه حقوق بشری همچنین افزود که توالی رویدادهایی که CAGE را هدف قرار می‌دهد، نشانه ناراحتی فرانسه از نظارت عمومی بر سیاست‌های ضد جوامع مسلمان در این کشور است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «این رفتار بیانگر حمله‌ای آشکار به آزادی بیان است و اعتبار سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان بستری برای حقوق بشر و گفت‌وگو را تضعیف می‌کند. این اقدام همچنین مبارزه تاریخی لهستان را برای فرار از توتالیتاریسم( تمامیت‌خواهی) و اعتبار آن به عنوان یک دموکراسی را تضعیف می‌کند».

ربانی در مورد بازگشت اجباری خود به بریتانیا گفت: «فرانسه تلاش کرد تا از آگاهی‌رسانی CAGE در سطح بین‌المللی در مورد آزار و شکنجه سیستماتیک فرانسه علیه مسلمانان جلوگیری کند».

وی افزود: «با این حال، فرانسه به اهداف خود نرسیده است، زیرا همکاران من از CAGE در کنفرانس حضور دارند و تعدادی از نمایندگان کشورهای مختلف اروپایی به نمایندگی از جامعه مدنی مسلمان به آنها پیوستند. ما ساکت نخواهیم شد».

این گروه قانوناً فرانسه را به خاطر ممنوعیت ورود ربانی به این کشور به چالش قانونی خواهد کشید. ربانی در ویدئویی که در یک بازداشتگاه واقع در فرودگاه «ورشو» به اشتراک گذاشت، گفت: «این نشان می‌دهد که فرانسه از نظارت عمومی و آگاهی بین‌المللی در مورد آزار و اذیت شهروندان مسلمان خود ناراحت است».

انتهای پیام
captcha