تأکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر نگاه حکمی و حکمرانی به فرهنگ
کد خبر: 4174805
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳

تأکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر نگاه حکمی و حکمرانی به فرهنگ

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر نگاه حکمی و حکمرانی به فرهنگ داشته باشیم می‌توانیم موفق باشیم.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عبدالحسین خسروپناه در آخرین نشست نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه بر اهمیت حکمت و حکمرانی فرهنگی در پیشرفت اهداف دیپلماسی فرهنگی تأکید کرد.
وی افزود: باید نگاه حکمی و حکمرانی به فرهنگ داشته باشیم تا بتوانیم در این عرصه موفق باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه، در حوزه فرهنگ، اگر پیوند حکمت و حکمرانی باشد و مجموعه‌ها کوچک تر و چابک تر باشند، به نتیجه مطلوب خواهیم رسید، ادامه داد: در جاهای مختلف دنیا، مجموعه‌هایی غیر دولتی در حال فعالیت فرهنگی و معرفتی هستند که نیاز به حمایت و راهبری ما دارند بنابراین باید در این زمینه، جدی‌تر و چابک‌تر رفتار کنیم.

خسروپناه با بیان اینکه، هر چه مجموعه‌های فرهنگی‌مان را دولتی، حکومتی و گسترده‌تر کنیم، ناموفق‌تر خواهیم بود، اظهار کرد: عقلای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که موفق ترین راه این است که مشارکت حداکثری مردم را داشته باشیم. در مبانی اختلاف داریم با غربی‌ها اما در تکنیک‌ها می‌توانیم مشارکت داشته باشیم.

وی، فرهنگ را مجموعه شبکه‌ای دانش، بینش، نگرش، گرایش، منش و کنش یک جامعه دانست و ابراز کرد: براساس این تعریف، هویت فرهنگی را می‌توان، شبکه در هم تنیده شش فاکتور مذکور در جامعه‌ای که دارای هویت ایرانی اسلامی است، تعریف کرد. در نتیجه، هویت فرهنگی مطلوب، هویت اسلامی، ایرانی، انقلابی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نسبت به استکبار غرب، غرب ستیزیم اما نکته‌های مثبت آن را می‌پذیریم، اضافه کرد: بنابراین از علم با حفظ مبانی خود نباید عقب بیفتیم.

خسروپناه، بنیان‌های حکمت فرهنگ اسلامی را بر سه محور خداگرایی و انسان برای خدا، عقل و وحی گرایی، دنیا برای آخرت، عنوان کرد و گفت: تمدن اسلامی ما نقش مهمی در پیدایش برخی بسترهای دوره مدرن جهان داشته است. بنابراین برای رسیدن به حکمرانی فرهنگ اسلامی باید این چهار کار را انجام دهیم. یک: تبیین تفاوت‌های بنیادین فرهنگ مدرن و فرهنگ اسلامی، دو: سیاستگذاری کلان و عملیاتی فرهنگ اسلامی (ضرورت تدوین سند فرهنگ بین‌الملل)، سه: تنظیم‌گری فرهنگ اسلامی یعنی مقررات گذاری، آیین نامه‌نگاری، ساختارسازی، گفتمان سازی، راهبری و نظارت، ارزیابی و اصلاح مقررات و چهار: تصدی‌گری شبکه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های حلقه‌های میانی جهانی.

وی به رایزنان فرهنگی توصیه کرد که با اندیشمندان آمریکایی و اروپایی برای تبیین مبانی فرهنگ ایرانی و اسلامی، به مباحثه بپردازند و گفت: رایزنان ما به دنبال شناسایی تفاوت‌ها و اشتراکات بنیان‌های فرهنگی‌ ایران با سایر کشورها باشند. باید ترجمه کنیم و بنویسیم و منتشر کنیم. نباید بگذاریم ما را متهم به قرون وسطایی کنند.

خسروپناه همچنین ابراز کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نیروهای فکور تربیت کرده و توانسته است ظرفیت عظیمی در عرصه فرهنگ بین‌الملل به وجود آورد. بنابراین نیاز است که با محوریت و توسط این سازمان، سیاست‌گذاری اجرایی دیپلماسی فرهنگی انجام شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه، صدها مرکز مستقل و خودجوش در حوزه ایجاد تمدن سازی اسلامی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: ما ساختارهای دولتی را افزون و تکثیر می‌کنیم، این در حالی است که لازم است این مراکز را راهبری کنیم. در واقع، به تفاوت حکومت‌داری و حکمرانی توجه نکرده‌ایم و همچنان همان مسیر سابق را توسعه می‌دهیم. عده‌ای به دنبال دکان‌داری هستند و در مواجهه با چابک سازی، نگران تعطیلی دکان خود هستند.

خسروپناه در پایان با اشاره به اینکه باید ظرفیت‌های انسانی را در حوزه فرهنگ بین‌الملل فعال‌تر کنیم، افزود: بر این اساس، لازم است تا سند حاکمیتی فرهنگ بین‌الملل توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نوشته و راهبری شود.

انتهای پیام
captcha