جهاد دانشگاهی پرچمدار رونق‌بخشی به جایگاه کتاب در دانشگاه‌هاست
کد خبر: 4183074
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
مسلمی نائینی:

جهاد دانشگاهی پرچمدار رونق‌بخشی به جایگاه کتاب در دانشگاه‌هاست

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اولین نهادی که پای به این عرصه گذاشته، شأنیت و جایگاه کتاب دانشجویی را ارتقا بخشید جهاد دانشگاهی در بخش انتشارات خود بود.

جهاد دانشگاهی پرچمدار رونق‌بخشی به جایگاه کتاب در دانشگاه‌هاستبه گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره کتاب سال دانشجویی امروز 29 آبان با حضور حسن مسلمی‌نائینی رئیس جهاد دانشگاهی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی فاطمی‌پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی کتابدار و نسخه‌شناس سرشناس و استاد خادم کتاب؛ علیرضا کلانترمهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حامد علی‌اکبرزاده رئيس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی؛ سیدمجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور؛ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب؛ دکتر عبدالرضا سیف رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و تنی چند از اساتید و نویسندگان آثار دانشجویی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

حسن مسلمی‌نائینی در این مراسم ضمن خیرمقدم به همه اهالی کتاب و کتاب‌دوستان حاضر در سی‌امین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: روز گذشته روز میلاد حضرت زینب کبری(س) و پاسداشت روز پرستار بود. باید گفت که ایشان را «عقیله بنی‌هاشم» می‌دانند. عقیله به معنای عقل کل است. آن هم در زمانی‌که زن‌ها تحقیر می‌شدند با زنی بافضیلت و اهل کتاب مواجه بودیم که ثمره کارش به پایداری اسلام و استمرار آن انجامید.

وی ضمن درود فرستادن به روح پاک تمامی شهدای غزه و تبریک پیروزی‌های اخیر مبارزان اسلام در نبرد با صهیونیسم خاطرنشان کرد: امیدواریم همین امسال بتوانیم نماز عید فطر را در قدس شریف بخوانیم.

افت سرانه مطالعه

مسلمی‌نائینی با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و اشاره به دوران دانشجویی خود در سال 1362 گفت: کتاب‌ها در آن زمان از کیفیت پایینی برخوردار بودند و اولین نهادی که پای به این عرصه گذاشته، شأنیت و جایگاه کتاب دانشجویی را ارتقا بخشید بخش‌ انتشارات جهاد دانشگاهی بود.


بیشتر بخوانیم

کتاب مهم‌ترین شاخص سنجش سطح فرهنگی محیط دانشگاهی است

نیازمند آشتی دانشجویان با کتاب هستیم


وی افزود: خدا را شاکریم که امروز بیش از 11000 جلد کتاب توسط جهاد دانشگاهی منتشر شده و به جامعه دانشجویی، دانشگاهی و استادان ارائه شده است. درباره جایگاه و شأن والای کتاب به‌ویژه میان مسلمانان چیزی بالاتر از این نیست که معجزه دین هدایتگر و مبین اسلام کتاب است. هنگام نزول قرآن؛ کتاب آسمانی ما، اولین کلمه‌ای که بر پیامبر مهربانی‌ها نازل شد با «اقرا» یعنی «بخوان» همراه بود. علم‌آموزی و همراهی با کتاب حسن بزرگ ما است اما متأسفانه آن‌گونه که از زبان حجت‌الاسلام مرعشی‌نجفی هم در این مراسم شنیدیم شاهد رکود در عرصه کتاب و افت سرانه مطالعه هستیم.

فضای مجازی دانشجو را از همنشینی با کتاب محروم ساخته است

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: امروزه فضای مجازی به آسیب بزرگی در حوزه علم‌آموزی و انس با کتاب بدل شده است. نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی باعث محرومیت فصل مهمی از هم‌نشینی دانشجویان برای کشف و دریافت علم به شکل مستقیم از کتاب شده‌اند. اینجاست که باید مسئله فرهنگ ترویج کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یکی از رسالت‌های جامعه را بیش‌ازپیش جدی بگیریم.

جهاد دانشگاهی پرچمدار رونق‌بخشی به جایگاه کتاب در دانشگاه‌هاست

مسلمی‌نائینی در پایان همراهی دیگر نهادها با جهاد دانشگاهی را برای توسعه و ترویج هرچه بیشتر مسئله انس و الفت با کتاب ضروری دانست و امیدواری کرد تا شاهد توسعه همکاری‌های بیشتر دیگر نهادهای متولی امر فرهنگ با جهاد دانشگاهی به‌عنوان یکی از پرچم‌داران حوزه ترویج کتاب و نشر آن هم در جامعه نخبگانی شویم.

انتهای پیام
captcha