مردم چه زمانی مضطر می‌شوند‌
کد خبر: 4184778
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
یک کارشناس مهدویت تبیین کرد

مردم چه زمانی مضطر می‌شوند‌

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بهدانی گفت: انسان‌ها در نقاط مختلف عالم قبل از ظهور دچار یک خلأ تئوریک خواهند شد و تقریباً تمام حکومت‌ها، اندیشمندان و روشن‌بینان عالم به این نتیجه خواهند رسید که برنامه‌ای برای اداره عادلانه دنیا وجود ندارد، و چنین حالتی یک اضطرار در مردم دنیا ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بهدانی، کارشناس مهدویت در خراسان جنوبیحجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بهدانی، کارشناس مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، با بیان اینکه مهدویت در واقع فکر، رفتار و نگرشی است که سمت و سوی امام زمانی(عج) داشته باشد، گفت: شناخت دین و دینداری می‌تواند بدون دغدغه برای ظهور و کار برای امام عصر (عج) باشد و انسانی که فقط به انجام امورات دینی پرداخته و هیچ دغدغه‌ای برای امام زمان خود نداشته باشد این نوع نگاه دچار نقص جدی است، چراکه مقصود خلقت عالم و آمدن پیامبران و اولیای الهی رسیدن به نقطه‌ اوج جامعه بشری و آمدن موعود است و دینداری بدون در نظر گرفتن این هدف، دینداری بی‌ثمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در روایات ظهور اشاره‌ای به رشد عقل برای بعد از ظهور شده است، افزود: انسان‌ها در نقاط مختلف عالم قبل از ظهور دچار یک خلأ تئوریک خواهند شد و تقریباً تمام حکومت‌ها، اندیشمندان و روشن‌بینان عالم به این نتیجه خواهند رسید که برنامه‌ای برای اداره عادلانه دنیا وجود ندارد، و یک نگاهی که اساس فکری باشد برای قوانین و روابط بین انسانی و بین‌المللی نیاز است. لذا، رسیدن به چنین حالتی یک اضطرار در مردم دنیا ایجاد می‌کند.

این کارشناس مهدویت افزود: حس انتظار برای رسیدن پیامی است از نقطه‌ای که خارج از توان قدرتمندان و ثروتمندان فعلی دنیاست و او باید بیاید و دنیا را از این حالت نجات دهد، که البته نشانه‌های این حس را در نقاط مختلف دنیا در شهر‌های متمدن و حتی در قبیله‌ای که هنوز سنت‌های ابتدایی را دارد مشاهده می‌شود که نام حضرت مهدی(عج) به‌عنوان موعود در بین آن‌ها جریان دارد.

بهدانی در خصوص سیره امام زمان(عج) بعد از ظهور در روایات همان سیره جدشان رسول‌الله(ص) معرفی شده است، گفت: امام مهربان عالم پدرانه ظهور خواهد کرد و دعوت به خوبی‌ها اندک اندک با قرارداد‌هایی که با ادیان دیگر بسته می‌شود صورت خواهد گرفت که متأسفانه در بین عوام مردم حرف‌هایی است که نطفه‌ آن از سمت دشمنان امام زمان(عج) است.

این کارشناس مهدویت ادامه داد: حرف‌هایی به امام زمان(عج) نسبت می‌دهند که گاهی به‌صورت خیلی جدی از برخی نوجوانان و جوانان شنیده می‌شود، لذا اگر مردم ایمان به خدا و امامان داشته باشند نباید خیلی این حرف‌ها را جدی بگیرند، چراکه دشمن از هر سلاحی برای ضربه زدن به اینکه شبهه‌ای در دل جوانان بیندازند استفاده می‌کند و ما نباید شبهه‌ای در دلمان بیفتد که باعث رسیدن دشمن به هدفش باشیم.

وی در خصوص اینکه چرا امام زمان(عج) ظهور نمی‌کند، گفت: هواداران ظهور هرگز ملاکی برای آمدن امام نیست، اگر شرایط ظهور فراهم ولی افراد عمیقاً برای حضرت تلاشی نکنند و صرفا دعای آن‌ها سطحی و زبانی بوده حضرت ظهور نخواهد کرد، چراکه دل‌های معتقدان به امام زمان(عج) عمیقاً باید خواهان حضرت باشند.

بهدانی بیان کرد: در برخی روایات داریم که عالمانی مقابل امام زمان(عج) خواهند ایستاد که اشاره به مذهب آنها نشده است، باتوجه به پیوند عقلی مراجع تقلید و علمای شیعه به امام زمان(عج) خیلی بعید به نظر می‌رسد که مقابل امام بایستند بلکه علمای وهابیت به‌عنوان کسانی که متهم اول این مخالفت هستند مطرح هستند چون هم انگیزه آن را دارند و هم پیوند قلبی ندارند، البته ممکن است که برخی عالم‌نماها و روشنفکران نا‌آگاه شیعه به خاطر دنیاگرایی و پیروی از هواهای نفسانی، در مقابل حضرت قیام می‌کنند.

انتهای پیام
captcha