انتشار ویژه‌نامه اینترنتی «دروازه‌های دانش»
کد خبر: 4187701
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹

انتشار ویژه‌نامه اینترنتی «دروازه‌های دانش»

ویژه‌‍نامه اینترنتی «دروازه‌های دانش» به مناسبت هفته پژوهش با محتوای متنوع و خواندنی به‌روزرسانی و منتشر شد.

انتشار ویژه‌نامه اینترنتی «دروازه‌های دانش»به گزارش ایکنا؛ ویژه‌نامه اینترنتی «دروازه‌های دانش» که به مناسبت هفته پژوهش با محتوای متنوع و خواندنی به‌روزرسانی و منتشر شده است، در مطلع آن به اهمیت تحقیق و پژوهش پرداخته و در بخشی از آن آمده است؛ اسلام آخرین دین الهی و کامل‌ترین آن‌هاست، خداوند حفظ کتابش را تضمین کرده؛ «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» و آن را در اختیار بهترین مخلوقاتش که خود را به آفرینش او ستوده قرار داده است: «فتبارک الله احسن الخالقین». آیات متعددی از قرآن کریم، انسان‌ها را به تعقل و تدبر می‌خواند و آن‌ها را، از این که به تتبع حقایق نمی‌پردازند، سرزنش می‌کند. قرآن در مقام ملامت از کسانی برآمده که چشم دارند، ولی نمی‌بینند، گوش دارند، ولی نمی‌شنوند، دل و روح دارند، ولی تفقه نمی‌کنند.

مجموعه اخلاق پژوهش که براساس متون دینی و منشور‌های اخلاقی بین‌المللی است، می‌توان به انگیزه‌های انسانی و الهی و عدم تمرکز بر کسب عنوان، شهرت و درآمد، رعایت اصول ساختاری و محتوایی پژوهش، مانند مراجعه به منابع اصلی، توجه به پژوهش‌های پیشینیان و آغازگر نبودن در مسائل تحقیق شده،  سمت و سو دادن دانشجویان به سوی پژوهش‌محوری، تلاش برای بومی کردن علوم بیگانه مورد نیاز جامعه، شجاعت در پیمودن راه‌های نرفته و نقد دیدگاه نام‌آوران و احترام به عالمان در نقد دیدگاه‌های آن‌ها اشاره کرد.

خاستگاه اخلاق پژوهش، اخلاق پژوهش با تأکید بر علوم انسانی اسلامی، موانع رشد؛ آموزش و پژوهش مهذب، ابعاد اخلاقی پژوهش علمی، اخلاق پژوهش در مرحله دستیابی به نتیجه، آسیب‌شناسی پژوهش و چیستی علم‌ربایی در اخلاق پژوهش از جمله مقالاتی است که آدرس آن‌ها در این ویژه‌نامه اینترنتی پیوند شده است.

درباره «پژوهش و تحقیق در کلام بزرگان» نیز می‌خوانیم؛ رهبر معظم انقلاب در جمع دانشگاهیان فرموده‌اند؛ «تحقیق، منبع تغذیه آموزش است. ما اگر تحقیق را جدی نگیریم، سال‌های متمادی باید چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشه دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا از آثار تألیفی براساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم. این نمی‌شود؛ این وابستگی است؛ این همان ترجمه‌گرایی و عدم استقلال شخصیت علمی برای یک کشور و برای یک مجموعه دانشگاهی است. دانشگاه یک کشور، محیط علمی یک کشور ضمن اینکه ارتباطات علمی خودش را با دنیا حفظ می‌کند، از تبادل علمی، از گرفتن علمی هیچ اباهی ندارد.»

علاقه‌مندان می‌توانند ویژه‌نامه اینترنتی را اینجا مطالعه و دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha