آل‌احمد غصب قدس توسط رژیم صهیونیستی را در فلسطین به نقد کشید
کد خبر: 4189672
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
علی رمضانی در نشست خبری:

آل‌احمد غصب قدس توسط رژیم صهیونیستی را در فلسطین به نقد کشید

مدیرعامل خانه کتاب با بیان آنکه جایزه ادبی جلال آل‌احمد، هر سال برای فضای فرهنگی کشور داشته و آورده‌ای منحصر به فرد دارد به کتاب «ولایت عزراییل» این نویسنده اشاره کرد و گفت: آل‌احمد غصب قدس توسط رژیم صهیونیستی را در خاک فلسطین با زبان روشنفکرانه به نقد کشید.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، صبح یکشنبه، سوم دی؛ با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران؛ حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستان خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر اجرایی این دوره از جایزه و سردار گلعلی بابایی، دبیر علمی شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

رونق‌بخشی حوزه ادبیات کلان برنامه متولیان امر فرهنگ

رمضانی در ابتدای این نشست با اشاره به آنکه تلاش برای رونق‌بخشی به حوزه ادبیات داستانی از اهداف والای مسئولان و خدمتگزاران در حوزه فرهنگ و هنر کشور و ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است خاطرنشان کرد: برگزاری جایزه ادبی جلال تنها یک قطعه از جورچین این هدف مهم است. گام‌هایی چون آموزش و تولید، بی‌تردید نیازمند پیگیری‌های بیشتر برای اعتلای آثار فرهنگی مرتبط با کتاب در کشور به‌شمار می‌رود.

وی با بیان آنکه خانه کتاب در این حوزه مسئولیت بالایی برای خود متصور است و تمرکز خود را با توجه به ظرفیت‌های مهم در استان‌های سراسر کشور با برگزاری «دوره‌های آل‌جلال» متمرکز ساخته است خاطرنشان کرد: بی‌تردید ادبیات در آیینه آمار کشور پرشمار‌ترین و وسیع‌ترین رده‌ها درمجموع رده‌های موضوعی کتاب و همچنین پر استقبال‌ترین و پرفروش‌ترین آثار در رویدادهای کتابی است که در دو حوزه تألیف و ترجمه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

آسیب‌شناسی جریان کتاب و محتوا با بهره از آرای نویسندگان

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات با اشاره به آنکه شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد با 100 سالگی تولد این نویسنده شناخته‌شده کشورمان همراه شده ‌است یادآور شد: به‌ همین سبب تلاش کردیم همزمان با برگزاری این دوره از جایزه به برگزاری رویدادهای پیرامونی با محوریت مسئله آموزش و شناسایی استعدادها در سراسر کشور همت گماریم. همچنین 11 آذر همزمان با تولد جلال آل‌احمد نشستی را با حضور نویسندگان، ادبا و همشهریانِ طالقانی آل‌احمد در زادگاه او برگزار کردیم.

وی با اشاره به آنکه پیش‌از اختتامیه در مراسمی جداگانه میزبان برگزیدگان و نویسندگان ادبیات داستانی کشور در ادوار مختلف این رویداد خواهیم بود تصریح کرد: در این نشست تلاش می‌کنیم تا ضمن آسیب‌شناسی و شنیدن نکات این افراد گام‌های خود را در حوزه توسعه، تعالی ادبیات و برنامه‌هایی کتابی کشور بیش‌ازپیش استوار کنیم.

نقد اشغالگری قدس توسط رژیم صهیونیستی در خاک آن کشور

رمضانی با بیان آنکه جلال آل‌احمد و جایزه آن هرسال یک ارمغان و آورده‌ای برای جریان فرهنگی کشور ما داشته است خاطرنشان کرد: سال گذشته هم‌زمان با هفتادمین سال انتشار اثر «غرب‌زدگی»، باتوجه به شرایط و التهابات اجتماعی احساس کردیم که بازتاب مفهوم غرب‌زدگی و ارائه آن در حوزه تولیدات مکتوب می‌تواند آورده‌ای جدی برای کشور داشته باشد.

وی یادآور شد: امسال نیز با تمرکز بر کتاب «ولایت عزراییل» اثر جلال آل‌احمد به مناسبت اتفاقات تلخ این روزهای غزه، گام شانزدهم جشنواره نگاه ویژه‌ای به این اثر داشته است و همچنین بخشی از بخش‌های اقماری این جشنواره به آثار مربوط به حوزه فلسطین و مسئله مقاومت مردم مظلوم در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس اختصاص دارد.

رمضانی در بخشی از سخنان خود به سفر جلال آل‌احمد در سال 1341، درست 15 سال بعد از آغاز اشغال کشور فلسطین توسط رژیم غاصب قدس که به دعوت خود رژیم صهیونیستی صورت گرفت اشاره کرد و گفت: وزارتخانه‌ای در این رژیم وجود دارد که از زمان تأسیس این رژیم جعلی همواره تلاش بر آن داشته تا با دعوت از روشنفکران چپ و تطمیع آنها مسیری را برای توجیه نگاه اشغالگری‌شان برای جهانیان به دست آورد. دراین‌میان جلال آل‌احمد یکی از نویسندگان معدودی بود که با حضور در این کشور با نگارش کتاب «ولایت عزراییل» غصب سرزمین فلسطین و نادیده گرفتن حق اعراب را به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه اثر خود در این کتاب به شکل مبسوط با نگاه روشنفکرانه خود مورد پردازش انتقادی قرار داده است.

رمضانی در پایان سخنان خود با اشاره به آنکه جلال آل‌احمد در مقدمه این اثر درباره مسئله اسرائیل و فلسطین حرف‌های مختلفی را بیان کرده که به‌ویژه در این روزها که شاهد سکوت عالم‌گیر جهانیان در برابر اشغالگری، تجاوز و خوی وحشی‌گری رژیم اشغالگر قدس در مواجهه با ملت مظلوم فلسطین و مردمان نوار غزه هستیم؛ می‌توانیم بگوییم که روشنفکری و پاک ضمیری که در قلم آل‌احمد در بیان و بازتاب قساوت‌های رژیم اشغالگر قدس دارد را باید بیش‌از پیش در قلم نویسندگان امروز مورد مداقه قرار دهیم.

آل‌احمد غصب قدس توسط رژیم صهیونیستی را در فلسطین به نقد کشید

مستندنگاری بخش متمایز جایزه جلال در گام شانزدهم

رمضانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی‌بر آنکه کدام ویژگی و مؤلفه، گام شانزدهم جایزه جلال را با ادوار قبلی آن متمایز کرده و می‌توانیم در آینده این ویژگی را به‌عنوان نمونه شاخص دوره شانزدهم جایزه ادبی جلال بدانیم گفت: قطعاً مستندنگاری به‌عنوان یکی از موضوعاتی است که در چند دوره قبلی جایزه جلال نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ اما در دوره شانزدهم باتوجه به تخصص و اشرافی که آقای بابایی در این حوزه داشتند به یکی از رشته‌های اصلی در حوزه داوری بدل شده‌است. باید در این گام از نقش و اثرگذاری آقای بابایی تقدیر کرد.

وی ادامه داد: همچنین آقای بابایی چه در مقام سکان‌داری دبیری علمی این رویداد و چه در بخش نظارت بر فعالیت داوران نشان داده‌اند که علاوه‌بر حوزه تخصصی خودشان یعنی مستندنگاری به‌عنوان فردی صاحب قلم و توانا در حوزه‌ داستان کوتاه، رمان و نقد ادبی نیز از توانایی‌های بالا و قوه‌ تشخیص ممتاز و غیرقابل کتمانی برخوردار هستند و همین مسئله یعنی مقوله داوری دیگر مؤلفه‌ای است که گام شانزدهم جایزه ادبی جلال را با ادوار قبلی آن متمایز می‌کند.

برگزیدگان جایزه جلال طبق اساسنامه برگزیده کتاب سال نیز می‌شوند

رمضانی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایکنا به نقدی که ازسوی برخی کارشناسان و پژوهشگران و نویسندگان مبنی‌بر این مسئله که اغلب برگزیدگان جایزه جلال به‌عنوان برگزیده جایزه کتاب سال نیز مطرح می‌شوند یادآور شد: در اساسنامه جایزه ادبی جلال و شعر فجر این‌گونه آمده که برگزیدگان این رویداد دقیقاً به‌عنوان برگزیدگان کتاب سال انتخاب می‌شوند و جایزه خود را از شخص رئیس‌جمهور دریافت می‌کنند. همچنین افراد شایسته تقدیر در این رویداد نیز جوایز خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت خواهند کرد.

سهم جوایز ادبی در معرفی آثار غیرقابل چشم‌پوشی است

رمضانی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایکنا مبنی‌بر چرایی عدم جریان‌سازی آثار برگزیده در جوایز معتبر ادبی مانند جایزه جلال؛ چه حضور این آثار میان مخاطبان و چه تأثیرش بر تیراژ که درنهایت به «ویژَندسازی» (برندسازی) چنین دست جشنواره‌هایی بازمی‌گردد گفت: قطعاً بخشی از توفیق آثار میان مخاطبان در گونه‌های مختلف به سبب انتخاب آنها در جوایز ادبی ازجمله جایزه جلال بازمی‌گردد. نمی‌توانیم این سهم را نادیده بگیریم. اما مطرح شدن این آثار در قالب فعالیت رسانه‌ای و یا برگزاری رونمایی‌ها و نقدها سهمی دیگر در اعتباربخشی به آن کتاب‌ها دارد.

رمضانی در پایان گفت: فراموش نکنیم تا آثار مورد اشاره در جشنواره‌های ادبی به‌عنوان اثر برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی نشوند قطعاً کمتر هم مورد توجه رسانه‌ها و در ساحت دیگر برنامه‌ها برای معرفی قرار می‌گیرند.

اختتامیه «شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد» و جشن یکصد سالگی تولد آل‌احمد با عنوان «یک قرن جلال» چهارشنبه، ششم دی؛ ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha