مادر در مسیحیت ارمنی جایگاه بسیار والایی است
کد خبر: 4191043
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
گریگوریس نرسسیانس:

مادر در مسیحیت ارمنی جایگاه بسیار والایی است

مشاور مذهبی روابط عمومی خلیفه گری ارامنه تهران گفت: نقش مادر، نقش والایی در فرهنگ ارمنی است و ما هر چیزی را مقدس و بزرگ بدانیم نام مادر به آن می‌دهیم مانند کلیسای مادر یا مادر ارمنستان. پایه و اساس خانواده در ارمنستان، مادر است و مادر وظیفه تربیت دینی و فرهنگی خانواده را بر عهده دارد.

جایگاه مادر در مسیحیت ارمنی جایگاه بسیار والایی استبه گزارش ایکنا، گریگوریس نرسیسیانس؛ مشاور مذهبی روابط عمومی خلیفه‌گری ارامنه تهران و کارشناس ارشد ادبیات ارمنی مدرسه عالی الهیات بی‌کفایای بیروت، شامگاه 9 دی ماه در نشست علمی تخصصی «فقه و شریعت و جایگاه زنان در آیین مسیحیت» که از سوی انجمن ادیان حوزه علمیه برگزار شد، گفت: براساس مطالبی که در برخی اناجیل وجود دارد، حضرت عیسی مسیح برای اولین بار خود را بر زنان آشکار کرد نه شاگردان خود و به آنها مسئولیت داد تا نوید رستاخیز را به 12 شاگرد عیسی(ع) که فرار کرده بودند بدهند؛ مریم مجدلیه هم اولین کسی است که تخم مرغی را رنگ کرد و به روم برد و نوید رستاخیز عیسی(ع) را به قیصر روم داد. باز دختران یکی از شماسان را در کتاب مقدس داریم که در کلیسا خدمت می‌کردند.

وی افزود: اگر تاریخ کلیسای ارتدوکس رسولی ارمنی را مطالعه کنیم به دو زن باکره برخورد می‌کنیم که در روم در دیر پولس رسول در زمان دکلتیانوس خدمت می‌کردند؛ دکلتیانوس تصمیم به ازدواج مجدد گرفت و دستور داد تا تصویر زیباترین زن را برای او بیاورند و ماموران او سراسر کشور را جست‌وجو کردند تا به دیر پولس رسول برخورد کردند و  تصویر یکی از خادمان زیبای آن را کشیدند؛ وقتی بانوان دیر متوجه این مسئله شدند 80 نفر از آنان به همراه مادر روحانی، روم را ترک کردند و با هدایت مریم مقدس به اسکندریه و از آنجا به فلسطین رفتند و بر سر مزار مریم مقدس از ایشان دستور می‌گیرند که به ارمنستان بروند که تصویر مریم مقدس در آنجا نگهداری می‌شود. اینها به ارمنستان رفتند و اشاعه مسیحیت را شروع کردند تا اینکه خبر حضورشان به پادشاه ارمنستان یعنی تیرداد سوم رسید لذا مجبور شدند که آنجا را هم را ترک کنند و در تاکستان‌ها مخفی شدند تا اینکه نامه‌ای از پادشاه روم به پادشاه ارمنستان رسید.

وی اضافه کرد: پادشاه ارمنستان با دیدن این دختر زیبا جذب او شد ولی او مخالفت کرد و در اینجا او و سایر باکره‌ها را می‌کشند و به این دلیل بیماری لاعلاجی بر تیرداد سوم مستولی شد؛ خواهر تیرداد رؤیایی دید که تنها کسی که می‌تواند او را نجات دهد شاهزاده اشکانی است که 13 سال قبل به سیاه‌چاله افتاده بود و به این ترتیب این شاهزاده اشکانی آزاد شد؛ او بعد از 6 روز روزه، خاندان سلطنتی را شفا می‌دهد و در ازای آن او را به عنوان رهبر کلیسای ارتدکس ارمنی انتخاب می‌کنند؛ ایشان به انطاکیه رفته و با او به عنوان رهبر کلیسای ارتدکس بیعت شد و از این به بعد، مسیحیت در سال 301 میلادی به عنوان دین رسمی پذیرفته شد.

محوریت مادر در خانواده مسیحیان ارمنی

مشاور مذهبی روابط عمومی خلیفه‌گری ارامنه تهران با بیان اینکه بنابراین زنان نقش بسیار مهم و زیادی در رشد و نمو مسیحیت به خصوص در ارمنستان داشتند، اظهار کرد: نقش مادر نقش والایی در فرهنگ ارمنی است و ما هر چیزی را مقدس و بزرگ بدانیم نام مادر به آن می‌دهیم مانند کلیسای مادر یا مادر ارمنستان. پایه و اساس خانواده در ارمنستان، مادر است و مادر وظیفه تربیت دینی و فرهنگی خانواده را بر عهده دارد.

نرسیسیانس با اشاره به مراسم ازدواج بین مسیحیان ارمنی در پاسخ به سؤالی در مورد ازدواج، گفت: در ازدواج ما، مهریه وجود ندارد. همچنین طلاق در صورت خیانت انجام می‌شود و البته در بحث خیانت هم یکسری مسائل مانند بیماری‌های لاعلاج روانی، زندان‌بودن طولانی شوهر و اینکه هفت سال خبری از شوهر نباشد و شوهر معتاد باشد مدنظر قرار می‌گیرد و در تمامی این موارد حکم طلاق صادر می‌شود.

وی در مورد ازدواج کشیشان، افزود: ازدواج امر بسیار مقدسی است که یکی از 7 آئین کلیسای ارتدوکس و حتی کاتولیک محسوب می‌شود و آئینی است که توسط خداوند بنیانگذاری شده است. در کلیسای ارمنی، دو گروه روحانیت مجرد و متاهل داریم؛ روحانیون مجرد به مقامات عالی می‌رسند و البته قبل از آن دوره‌ای آزمونی را می‌گذرانند و اگر توانایی غلبه بر نفسانیات را داشتند می‌توانند مجرد بمانند و به مقامات عالی برسند وگرنه به عنوان کشیش متاهل فعالیت خواهند کرد ولی دیگر امکان تعالی به مقامات عالی کلیسایی نخواهند داشت.

نرسیسیانس ادامه داد: در مسیحیت اولویت بر تجرد است و بهتر است افراد ازدواج نکنند در انجیل هم داریم که به هر کسی این قدرت داده نمی‌شود که بتواند بدون ازدواج، زندگی کند. پولوس رسول هم گفته است بهتر است ازدواج کند تا در آتش شهوت بسوزد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در انجیل گفته شده کشیشان می‌توانند یک زن داشته باشند اما چرا کشیشان از ازدواج منع شدند افزود: تا قرن 5 میلادی، همه روحانیون مسیحی ازدواج می‌کردند ولی بعد از آن ازدواج نکردند.

نرسیسیانس با بیان اینکه انگشتری که اسقف‌ها دارند نشانه ازدواج با کلیسا است در پاسخ به این پرسش که آیا در مسیحیت احکام جزایی وجود دارد تصریح کرد: شوراهای کلیساهای محلی چنین قوانینی را به عنوان احکام قضایی ثبت کرده‌اند.

روزه در مسیحیت

وی در مورد ایام خاص زنانه، گفت: زن و مرد در مسیحیت 167 روز در طول سال روزه می‌گیرند که روزه بزرگ واجب است؛ روزهای چهارشنبه و جمعه از صبح شروع می‌شود تا غروب؛ روزهای چهارشنبه به یاد مریم مقدس است و روز جمعه، روز صلیب عیسی(ع) است. روزه‌های هفتگی هم قبل از اعیاد بزرگ گرفته می‌شوند یعنی ما 5 روز بزرگ داریم و قبل از هر عید باید 7 روز روزه بگیریم و یک روزه بزرگ داریم که 50 روز قبل از رستاخیر عیسی(ع) است و در آن فقط از غذاهای گیاهی که از زمین گرفته می‌شود تغذیه می‌کنند و مثلا ساعت 10 صبح غذایی می‌خورند و بعد ساعت 5 عصر و تا فردا ساعت 10 چیزی نباید بخورند.

پوشش سر برای زنان در مسیحیت

مشاور مذهبی روابط عمومی خلیفه‌گری ارامنه تهران در مورد رعایت حجاب در جامعه مسیحی، بیان کرد: زن باید در هنگام نماز خواندن و عبادت دینی سر خود را به خاطر فرشتگان بپوشاند زیرا فرشتگان وقتی در برابر خدا می‌ایستند جلال خود را می‌پوشانند و زنان هم باید جلال خود را به خاطر جلال الهی بپوشانند. پولوس رسول هم گفته است که زنان مسیحی باید همانند حضرت سارا، همسر ابراهیم لباس سنگین بپوشند و این کار را عبادت می‌دانند.

وی اضافه کرد: اگر به ارمنستان بروید می‌بینید همه زنان متاهل با کلاه و حجاب خاصی هستند ولی قبل از ازدواج هم تور مانندی بر سر دارند و جزء فرهنگ مردم است. این حجاب حکم انگشتری و اطاعت از شوهر است ولی دستور و توصیه کلیسا نیست.

وی در مورد دیدگاه مسیحیت درباره همجنس‌گرایی با بیان اینکه خداوند آدم و حوا یعنی زن و مرد را آفرید، گفت: این مسئله در مسیحیت نکوهش شده و مجازات بسیار سنگینی هم در عهد عتیق برای این امور در نظر گرفته شده است.

گریگوریس نرسیسیانس در پاسخ به این پرسش که اگر یک مسیحی بخواهد با یک مسلمان یا یهودی و ... ازدواج کند چه حکمی دارد؟ اظهار کرد: طبق نظر کلیسای ارتدوکس رسولی ارمنی، یک ارمنی حق ندارد با غیر هم‌کیش خود ازدواج کند همچنین تنها کسی می‌تواند پیرو کلیسای ارمنی باشد که ارمنی‌زاده شده باشد و این کلیسا از غیر از ملت ارمنی عضو نمی‌پذیرد. البته در ارامنه اینطور است و در برخی مذاهب دیگر مسیحیت تفاوت وجود دارد.

انتهای پیام
captcha