برگزیدگان شعر دفاع مقدس و مقاومت معرفی شدند
کد خبر: 4195534
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
در شیراز

برگزیدگان شعر دفاع مقدس و مقاومت معرفی شدند

مراسم اختتامیه بیست و پنجمین همایش ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت، با معرفی نفرات برتر امروز، سوم بهمن در شیراز برگزار شد.

برگزیدگان شعر دفاع مقدس و مقاومت معرفی شدندبه گزارش ایکنا از فارس، در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین همایش ملی «شعر دفاع مقدس و مقاومت» که امروز، سوم‌ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های شیراز برگزار شد، بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به همراه جمعی از مسئولان کشوری و استانی حضور داشتند.

در ابتدای این همایش، عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به خوانش پیام رئیس ستادکل نیروهای مسلح به‌مناسبت برگزاری همایش ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت پرداخت.

پیام سرلشگر پاسدار محمد باقری به شرح زیر است:

«در فرهنگ غنی و اصیل ایرانیان، آزادگی و ایثار و خودباوری، نماد و نمود بارزی دارد. در این میان، شعر دفاع مقدس نیز که الهام گرفته از حماسه عاشورای حسینی(ع) و میراث قرون متمادی در فرهنگ ماست، همچون خورشید در ادبیات ایران می‌درخشد.

به واقع، آزادگی و ارجمندی انسان، جزو ارزش‌های دینی و ملی هر ایرانی است، و هرگاه سرزمین و ارزش‌های دینی ما در معرض شبیخون و خطر قرار گرفته است، فرزندان غیرتمند این خطه که تربیت‌یافتگان مکتب حسینی و پرورش‌یافته فرهنگ ایرانی اسلامی بوده‌اند، به پا خاسته و با دل و جان و اعتقاد قلبی، حماسه‌هایی آفریده‌اند که تاریخ، کمتر به چشم دیده است.

ادبیات و به‌ویژه شعر که به فرمایش مقام معظم رهبری، سرمایه و ثروت ملی است، به عنوان هنری اثرگذار، توانسته است با تهییج و بسیج مردم، در طول سالیان دفاع مقدس و پس از آن، در توصیف و شرح رشادت‌ها و شهادت‌ها، تبیین و چرایی دفاع مقدس و دفاع از حریم آل‌الله، ظهور و بروز شایسته‌ای داشته باشد.

اما در این روزهای پرفراز و نشیب و در گام دوم انقلاب اسلامی، رسالت صاحبان اندیشه و ذوق و قلم، به‌ویژه شاعران خوش قریحه در تبیین شرایطی است که در آن، جهان سلطه و زیادت‌خواه، با تکیه بر نبرد ترکیبی و ابزار رسانه‌های نوین، به جنگ تمام عیار با محور مقاومت و در رأس آن، مردم خداجوی ایران برخاسته و از سویی با جنایات بی‌حد و حصر خود، مردم مظلوم فلسطین و خاصه غزه را به خاک و خون کشیده است.

اینک، این جوانان فهیم و غیور ایران اسلامی هستند که وظیفه دارند، از سرمایه هویت ملی و مبانی اعتقادی کشور، با همه وجود و همت خود دفاع کنند و انتظار می‌رود، مسئولان با میدان دادن به جوانان دلسوز و علاقه‌مند به پیشرفت و تعالی کشور، در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه ادبیات، باعث شکوفایی و کشف استعدادهای نهفته و تعالی فرهنگ و هنر باشند.

در پایان، توفیق بیش از پیش شاعران گرانمایه و سایر دست‌اندرکاران این کنگره عظیم را در خدمت به ترویج و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و آرمان‌های انسان ساز مکتب حضرت امام خمینی(ره) و در مسیر تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی را از خداوند رحمان حکیم خواستارم.»

همچنین در بخش دیگری از مراسم، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ضمن تبریک ایام مبارک ماه رجب، از حضور در شهر شیراز و در جوار حرم مطهر شاهچراغ(ع) و در کنار حافظ و سعدی، ابراز خشنودی کرد و گفت: شیراز همیشه شهر شعر بوده است اما با حوادث اخیر شاهچراغ(ع) تبدیل به شهر شعر و شهادت شده است.

غلامعلی حدادعادل افزود:  اگر این شهر را پایتخت شعر ایران بنامیم، گزاف نیست و شمار چشمگیر شعرهای رسیده به این همایش از استان فارس، گواه این است که این سرزمین، سرزمین ادب پروری است.

وی در ادامه به بیان جایگاه شعر در فرهنگ ایران پرداخت و گفت: شعر از مشخصات فرهنگ ایران است و اگر کسی جایگاه شعر را نزد ایرانیان نداند، فرهنگ ایران را نخواهد شناخت. شعر یک هنر فاخر و گل سرسبد ادبیات ماست.

حدادعادل در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به نمود ادامه دار و همیشگی دفاع مقدس، اظهار کرد: اخیراً در تهران شاهد رونمایی از یک مجموعه 87 جلدی کتاب مفصل بودیم که در آن، خاطرات آزادگان ثبت و ضبط شده است. معلوم است که اصل آن خاطرات خیلی بیش از این بوده است که محققان فقط به مقداری از آن دسترسی پیدا کرده‌اند. این خاطرات، گوشه‌ای از پهنه افتخارآمیز دفاع مقدس است که از هر جلد آن می‌توان چند فیلم بلند و رمان ساخت.

وی در ادامه بر لزوم همراهی شعر و موسیقی تأکید کرد و گفت: همانطور که صورت مکتوب شعر از ابتدا با خوشنویسی همراه بوده است، صورت ملفوظ شعر هم باید با موسیقی همراه باشد تا تأثیرگذاری آن دوچندان شود. به همین جهت است که شاعران انقلاب باید به ترانه‌سرایی و سرود هم روی بیاورند، چون این هنرها باعث به وجد آمدن جوانان می‌شود.

حداد عادل در پایان گفت: امیدوارم تلاش مستمری که امروز شاهد آن هستیم، استمرار داشته باشد و شاهد بالندگی و نوآوری در شعر انقلاب باشیم.

بخش پایانی همایش، اعلام اسامی برگزیدگان بیست و پنجمین همایش ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت بود.

در بخش کودک و نوجوانان، منیره هاشمی از خراسان رضوی و نسترن حاتمی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌طور مشترک مقام اول را کسب کردند. عنوان دوم به سمیه بابایی از فارس رسید و سمیه تورجی از فارس نیز سوم شد. اکرم سادات هاشمی‌پور از استان تهران هم مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش ولایت و جهاد تبیین، محمد شکری فرد از آذربایجان شرقی و جواد جعفری نسب از خراسان رضوی به طور مشترک اول شدند، دانیال بهادرانی از فارس به عنوان دومین برگزیده معرفی شد و سیدمجید موسوی از اصفهان نیز عنان سوم را کسب کرد. حجت‌الله تخشیدی از استان گلستان و الهام صفالو از تهران نیز شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش شهدای امنیت، نجمه بابی‌پور از خوزستان اول شد، عنوان دوم به ناصر دوستی از زنجان رسید و ماهرخ درستی از مازندران عنوان سوم را از آن خود کرد.

در بخش حجاب و عفاف، فرزانه شفیعی از اصفهان، علیرضا حکمتی از مازندران و اصغر اکبری از بوشهر، به ترتیب اول تا سوم شدند و پویا نعمت‌اللهی از فارس نیز شایسته تقدیر تشخیص داده شد.

در بخش مقاومت بین‌الملل، مقام اول به طور مشترک به حیدر منصوری از استان بوشهر و حسین ابراهیمی از خراسان رضوی رسید. بیابانی از استان مرکزی دوم شد و عنوان سوم را علی حسنی از تهران به خود اختصاص داد. نفرات شایسته تقدیر این بخش، امین آخوندی از گلستان و احمد دوستی از فارس بودند.

در بخش زنان، زهرا اسدی از ناجا و حمیده پارسافر از تهران عنوان اول را به دست آوردند. حنانه علی‌اکبری از گیلان دوم شد و خانم براتی از خراسان شمالی نیز به رتبه سوم دست یافت.

در بخش شهدای شاهچراغ(ع) مقام اول به طور مشترک به زهرا سپه‌کار از اصفهان و محمد محمدی رابع از فارس رسید و غلامزاده از استان یزد، دوم شد.

در بخش سرود و ترانه، محمدعلی جهاندیده از فارس اول شد، نرگس شمس از زنجان و محمدرضا صبوریان از تهران، به ترتیب دوم و سوم شد.

در بخش عمومی، زهرا علیدوستی از کردستان اول شد، رتبه دوم به شکیبا غفاریان از سمنان رسید و محمدحسین صفاریان از اصفهان سوم شد. در این بخش، زینب فرضی از ایلام و خانم ملکی‌زاده از خراسان جنوبی، شایسته تقدیر تشخیص داده شدند.

در بخش طوفان الاقصی، عنوان نخست به علی سلیمیان از اصفهان و اسماعیل احمدی امزجی از کرمان رسید. عبدالرضا صمدی از خراسان جنوبی دوم شد و فاطمه بیرانوند از تهران، سوم. پروانه علی‌پور اصل و خانم علی‌اکبری، هر دو از استان البرز نیز شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش مضامین عاشورایی، وحید قدیمی از ناجا و مریم میری از سیستان و بلوچستان اول شدند، فاطمه خورشیدی از آذربایجان شرقی دوم شد و محمد معروفی از زنجان به رتبه سوم رسید. نفرات  شایسته تقدیر این بخش، آقای شریعتمداری از لرستان و زهرا پردل از سیستان و بلوچستان بودند.

در بخش طنز، شاعری به عنوان نفر اول معرفی نشد اما پروین جاویدنیا از فارس و حیدر جهان‌کهن از کهگیلویه و بویراحمد، دوم و سوم شدند و بالاخره در بخش جنگ نرم، مصطفی کارگر از استان فارس، شایسته تقدیر معرفی شد.

گفتنی است، هم‌زمان در 31 استان کشور، برگزیدگان بیست و پنجمین همایش شعر ملی دفاع مقدس در محل ادارات کل بنیادهای حفظ و نشر آثار دفاع مقدس معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha