به گزارش خبرنگار ایکنا، در حاشیه چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «آپاراتچی» امروز ۱۶ بهمن در خانه رسانه برگزار شد.
در این نشست خبری، علی طاهرفر، کارگردان، سجاد نصراللهی، تهیهکننده، جعفر محمدشاهی، طراح صحنه، مسعود ملکی، مجری طرح، تورج الوند، رضا ناجی، حسین عابدینی، جلیل طایفی، امید مبصری، محمدولی فروتن و امین گلستانه، بازیگران حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، سجاد نصرالهی، تهیهکننده فیلم گفت: این فیلم، برگرفته از کتاب «آپاراتچی» است که نزدیک به یک سالونیم، پیشتولید آن طول کشید و پس از آن تولید را آغاز کردیم. شرایط این پروژه به دلیل اینکه در دهه ۶۰ میگذشت، مقداری متفاوت بود. در نهایت فکر میکنم توانستیم کار مورد قبولی را ارایه دهیم.
در ادامه جلسه، علی طاهرفر، کارگردان آپاراتچی بیان کرد: جلیل طایفی یکی از فیلمسازان دهه ۶۰ ما است. کتاب و فیلم «آپاراتچی» بر اساس زندگی این هنرمند ساخته شده است. وی در زمان جنگ، بخشی از فروش بلیت فیلمهایش را هم به صورت خودجوش به جنگزدهها ارائه میدهد. زمانی که فیلمنامه این اثر نوشته شد، به سراغ مابهازای بیرونی آن رفتیم.
وی افزود: عنوان فیلم اولی خیلی من را اذیت میکند. درست است که عنوانش بخش نگاه نوست؛ اما همه ما را به چشم فیلماولی میبینند.
طاهرفر در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم شما در راستای جریانی است که فیلمهایی نظیر «فسیل» در سینما ایجاد کرده است، گفت: اصلاً دوست ندارم فیلم ما همردیف «فسیل» قرار بگیرد. قصه ما از دل مردم بیرون میآید و هدف ما ایجاد کمدی موقعیت نبوده است.
وی ادامه داد: فیلم با نگاهی به کتاب «آپاراتچی» ساخته شده و بخشهایی از خاطرات هم در فیلم آورده شده است. ما میخواستیم مخاطبانمان یک نوستالژی دهه ۶۰ را تماشا کنند و از لحظات شیرین آن لذت ببرند.
این کارگردان بیان کرد: «آپاراتچی» برای مخاطب عام است. دو جریان فکری تحجر و شبه روشنفکری در هنر ایران تأثیری زیادی داشته و به بخشی از آن در فیلم اشاره شده است. درباره فیلمسازان شهرستانی نیز باید بگویم، کارگردانهای شهرستان مهجور و مظلوم هستند.
تورج الوند، بازیگر «آپاراتچی» نیز درباره تجربه بازی در این فیلم، بیان کرد: از این که نقشی به زبان شیرین آذری بازی کردم، خوشحالم. هیچگاه فکر نمیکردم بتوانم با این گویش بازی کنم زیرا برای من سخت بود؛ اما اکنون فکر میکنم در انجام آن موفق بودم. همواره به استقبال نقشهای جدید و سخت میروم و در این نقشها، تمایل بیشتری برای بازی دارم.
جلیل طایفی، کارگردان تبریزی و صاحب خاطرات شفاهی کتاب «آپاراتچی»، به زبان ترکی صحبت و مطرح کرد: من خیلی بلد نیستم فارسی صحبت کنم. در کل باید بگویم که تاکنون ۱۲۰ فیلم کار کردم و نزدیک به ۸۰ فیلم، مجوز پخش از ارشاد گرفته است.
در ادامه رضا ناجی، بازیگر فیلم «آپاراتچی» اظهار کرد: جلیل طایفی، ۴۵ سال در عالم هنر زحمت کشیده؛ اما چون سواد ندارد و همیشه به زبان ترکی کار کرده، شاید خیلی مشهور نشده است. این فرد عاشق سینماست و چندین دهه پیش که با سوپر ۸ میلیمتری فیلم میساخت، من در چند فیلم او بازی کردم. زندگی جلیل طایفی به صورت کتاب «آپاراتچی» منتشر شده و خوشحالم که حالا این کتاب به فیلم تبدیل شده است.
حسین عابدینی، دیگر بازیگر فیلم «آپاراتچی» نیز عنوان کرد: زمانی که آقای طاهرفر، فیلمنامه را برای من ارسال کرد، با وجود کوتاهی نقش، به دلیل آذری بودن فیلم دوست داشتم آن را بازی کنم. من جوانترین بازیگری هستم که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفته است. در ترکیه فیلمهای مجید مجیدی طرفداران زیادی دارد و به من پیشنهاد بازی دادند و گفتند میتوانی با پول بازی در فیلمهای ترکیه در آنجا خانه بخری؛ اما من گفتم که شما میخواهید در ترکیه به من خانهای دهید و تمام ایران را از من بگیرید! بعد از ۱۵ سال کار هنری، خیلی حرفها دارم؛ اما تنها این را میگویم که تا مرگم در ایران خواهم ماند و برای مردم ایران بازی خواهم کرد.
در ادامه نشست، محمدولی فروتن، بازیگر این فیلم سینمایی بیان کرد: کار اهالی رسانه بسیار سخت است و دستان همگی شما را میبوسم. این فیلم ادای دینی به بچههایی بود که با ۲۰۰ هزارتومان هنوز هم فیلم میسازند. فیلمهای ما باید برای مردم باشد نه قشر فرهیخته، زیرا فرهیختهها خودشان میفهمند.
امین گلستانه دیگر بازیگر فیلم «آپاراتچی» نیز گفت: خدا را شکر که در این پروژه در خدمت دوستانم بودم. انرژی خوب عوامل پشت صحنه را امروز روی پرده سینما مشاهده کردیم.
مسعود ملکی، پژوهشگر و مجری طرح «آپاراتچی» تأکید کرد: از سال ۱۳۸۸، تلاش داشتیم تا ایدههای مردمی را در فرهنگ و هنر پیگیری کردیم. تا سال ۱۳۹۸ مصاحبههای بسیاری گرفتیم که یکی از خروجیهایش، گفتوگو با جلیل طایفی بود. امروز که میبینم ایشان در کنار ما هستند، خستگی از تن ما خارج شد. واقعیت جامعه ایران از تخیل نویسندههای ما جلوتر است. برای نجات هنر، نیازمند ساخت آثاری هستیم که قصههایشان از دل کتابها آمده است.
در ادامه این نشست خبری، همه عوامل فیلم، کتاب «آپاراتچی» را در دست گرفتند و حضار آنها را تشویق کردند.
جعفر محمدشاهی، طراح صحنه «آپاراتچی» گفت: کار کردن در پشت صحنه سینمای ایران مانند عملیات جنگ است. در این دوره جشنواره، فیلم جنگیای دیدهام که بیشتر شبیه به تلهتئاتر است. زیرا این افراد جنگ را ندیده و هیچ تحقیقی نکردهاند و در واقع صرفاً چند عکس از آن دوران دیدهاند. من با بیش از دو دهه سابقه فعالیت در سینما، فیلم اولی نیستم. درست است که کارگردان، فیلم اولی است؛ اما عوامل دیگر فیلم اولی نیستند. میتوانم درباره تکتک پلانها صحبت کنم و باید بگویم که «آپاراتچی» به شدت سخت، اما شیرین بود.
وی تأکید کرد: فیلم دفاع مقدسی ساختن تنها به آثار جنگی خلاصه نمیشود بلکه کارهای دیگری که پشت جبهه را تسخیر کردند نیز فیلم دفاع مقدسی محسوب میشوند.