پیشنهاد تاسیس رادیو نیایش؛ گامی برای توسعه فرهنگ دعا
کد خبر: 4200295
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
حسینعلی شریف مطرح کرد

پیشنهاد تاسیس رادیو نیایش؛ گامی برای توسعه فرهنگ دعا

فعال و پیشکسوت قرآنی گفت: یکی از پیشنهاداتی که از طرف ستاد مردمی گسترش فرهنگ دعا ارائه شده ایجاد رادیویی برای نیایش و دعا است که اگر چنین هدفی محقق شود می‌توان گام مهمی در توسعه فرهنگ دعاخوانی در کشور برداشت.

حسینعلی شریف

حسینعلی شریف؛ پژوهشگر و پیشکسوت قرآنی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا، به مناسبت ماه شعبان و ادعیه وارد شده در این ماه، به بیان نکاتی درباره اهمیت و جایگاه دعا در فرهنگ شیعه و آثاری که در جامعه در پی دارد پرداخت و گفت: در فرهنگ اسلامی، علاوه بر متون مهمی همانند قرآن و پس از آن کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه، متون ادعیه جایگاه بسیار ویژه‌ای دارند. قرآن کتابی نازل شده از سوی پروردگار است و اگر دعا در کنار قرآن قرار گیرد عمل به آنچه خداوند در قرآن فرموده است سرعت بیشتری خواهد گرفت. به همین دلیل است که دعا را قرآنِ صاعد نامیده‌اند چون از طریق دعا می‌توانیم با خداوند رحمان ارتباط بگیریم.

 

لوازم توجه خانواده‌ها به فرهنگ دعا

وی افزود: اگر خانواده‌های مسلمان بخواهند فرزندانشان و دانش‌آموزان و دانشجویان آنها از نظر روحی و معنوی واکسینه شوند، علاوه بر توجه به قرآن کریم که زبانِ آسمان به زمین است باید زبان زمینِ به آسمان یعنی دعا را نیز فرا بگیرند لذا اگر بخواهیم روش تربیت دینی صحیحی برای فرزندان خود داشته باشیم باید هر دو وجه را به صورت توأمان در نظر داشته باشیم. لازم به ذکر است که چون بسیاری از ما گاهی اوقات بلد نیستیم با خدای خودمان راز و نیاز کنیم، چنین کاری را از زبان اولیای الهی انجام می‌دهیم و در قالب دعاهایی که وارد شده مطالب خود را به ساحت مقدس الهی می‌رسانیم. لذا ما شدیدا نیازمند آشنایی با زبان دعا هستیم تا آنگونه که زیباتر است از زمین به آسمان صحبت کنیم.

شریف در پاسخ به این سؤال که برای ترویج دعاهایی همانند صحیفه سجادیه و آشنایی بیشتر مردم با این ادعیه چه کارهایی می‌توان انجام داد، گفت: از جمله نهادهایی که می‌توان روی آن‌ حساب کرد چون دم دست و مردمی است مساجد هستند. اگر بتوانیم از این توان استفاده کنیم و در انتهای هر برنامه قرآن‌خوانی که پس از نماز در مساجد وجود دارد، خوانش صحیفه سجادیه را نیز در دستور کار خود قرار دهیم قطعاً توجه به دعا در جامعه بسیار بیشتر خواهد شد ولو اینکه خواندن این ادعیه در روز به میزان یک یا دو خط باشد باز هم باعث توجه بیشتر به فرهنگ دعاخوانی در کشور خواهد شد.

 

پیشنهاداتی برای توجه بیشتر به دعا در کشور

این فعال و پژوهشگر قرآنی با اشاره به نقشی که رسانه‌ها می‌توانند در ترویج فرهنگ دعا در جامعه داشته باشند، یادآور شد: کار دیگری که می‌توانیم در راستای ترویج فرهنگ دعا و دعاخوانی انجام دهیم این است که اگر مردم هفت روز هفته، در مساجد به قرآن‌خوانی می‌پردازند و این فرهنگ در جامعه ما قوی هم شده است اما می‌توانیم یکی از این روزها را اختصاصاً برای صحیفه سجادیه قرار دهیم. از سوی دیگر رسانه‌ها هم می‌توانند نقشی تعیین کننده در ترویج فرهنگ دعا در جامعه داشته باشند. برنامه‌هایی هم توسط برخی رسانه‌ها در حال اجرا هستند که بنده آنها را مشاهده کرده‌ام اما می‌توان آنها را پربارتر کرد. هم‌اکنون در رادیو قرآن، برنامه‌ای با عنوان صدای نیایش از ساعت 9 تا 10 شب پخش می‌شود که می‌توان چنین برنامه‌ای را غنی‌تر کرد.

شریف تصریح کرد: یکی از پیشنهاداتی که از طرف ستاد مردمی گسترش فرهنگ دعا ارائه شد ایجاد رادیویی برای نیایش یا دعا است که اگر چنین هدفی محقق شود می‌توانیم بسیاری از حرف‌هایمان را از طریق این رسانه به گوش مسئولان و دست‌اندرکاران امر برسانیم و می‌توان گام مهمی در توسعه فرهنگ دعا و نیایش در کشور برداشت. البته ممکن است عده‌ای تصور کنند که برنامه لازم برای یک رادیوی شبانه روزی وجود ندارد اما واقعیت این است که رادیو قرآن هم وقتی در سال 1363 تأسیس شد در ابتدا سه ساعت برنامه پخش می‌کرد اما به مرور زمان گسترش پیدا کرده و الان به صورت بیست و چهار ساعته برنامه پخش می‌کند. امیدواریم با تأسیس رادیو نیایش، بتوانیم چنین مسیری را طی کنیم تا در نهایت در جامعه جا بیفتد. البته معتقدم همین الان می‌توانیم برنامه‌ای بیست و چهارساعته مختص دعا داشته باشیم ولی فعلا پیشنهاد داده‌ایم که برنامه‌ای چند ساعته در روز پخش شود تا در نهایت توسعه پیدا کند.

 

نقش رسانه‌ها

این فعال و پژوهشگر قرآنی تأکید کرد: یکی دیگر از نهادهایی که می‌تواند نقش مؤثری در توسعه فرهنگ دعا در جامعه داشته باشد وزارت آموزش و پرورش است. البته خوشبختانه برنامه‌های زیادی هم در شرایط کنونی در آموزش و پرورش در راستای توجه به دعا صورت می‌گیرد که از جمله آنها مسابقه صحیفه سجادیه است و ستاد مردمی گسترش فرهنگ دعا هم با آنها در این زمینه همکاری می‌کند. برخی برنامه‌های آموزشی هم برای آنها گذاشته‌ایم تا توجه به دعا بیشتر شود. از جمله اینکه بنا داریم با آموزش‌های صورت گرفته، صحیفه سجادیه به میزان بیشتری به دانش‌‌آموزان معرفی شود.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به کتاب «کافی» شیخ کلینی گفت: خوشبختانه ترجمه بسیار زیبایی از این کتاب ارزشمند به تازگی توسط دانشگاه قرآن و حدیث تهیه شده که هم اصول، هم فروع و هم روضه را شامل می‌شود. البته یکی دو جلد از ترجمه‌ها فعلاً باقی مانده که به زودی به پایان خواهد رسید و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

انتهای پیام
captcha