پرواز «کبوتر کاغذی» بر بلندای «سبزترین نذر»
کد خبر: 4201721
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
به مناسبت سالروز ولادت حضرت قائم(عج) و نیمه شعبان

پرواز «کبوتر کاغذی» بر بلندای «سبزترین نذر»

مرور آثار حوزه علوم شیعه، میزبان آثار مختلف و متعددی با محوریت اندیشه، بینش، دانش و نگرش بزرگ امام زمان(عج) در گونه‌های داستانی و پژوهشی است. ایکنا به مناسبت میلاد دوازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت مروری بر مهمترین این کتاب‌ها داشته است.

به گزارش ایکنا؛ ایستگاه‌های تقویمی چون سالروز ولادت ائمه اطهار(ع) در کنار سُرور و شادمانی که با خود برای ملت مسلمان به‌ همراه دارد؛ یادآور بزنگاهی است که طی آن می‌توان با مرور اندیشه‌ها، سبک زیست، بینش، دانش و نگرش ائمه اطهار(ع) فصلی درخشان را برای الگوسازی اسوه‌های بزرگی برای هر ملتی به‌ویژه مسلمانان متصور بود.

درست برهمین راستا و نمط است که نویسندگان، پژوهشگران و محققان با محوریت سبک زندگی؛ سلوک؛ زیست معنوی و آموزه‌هایی که هر یک از امامان که از سلاله پیامبر مهربانی‌ها حضرت محمدمصطفی(ص) داشته و ادامه‌دهنده راه او بودند، منقاش قلم گرفته‌اند تا در راستای شناسایی هرچه بیشتر چنین الگوها و اسوه‌هایی در جامعه و میان مخاطبان دستی گرم داشته باشند.

هر چند به‌ دلیل وجوه اسنادی و کارهای عمیق پژوهشی در راستای انتقال صحیح و درست معارف زندگی و سلوک ائمه اطهار(ع)؛ حساسیت‌ها و سختی‌های متعددی در مسیر کار پژوهشگران وجود دارد، اما نکته اینجاست که اندیشکده‌ها و ناشرانی که به شکل تخصصی در قامت ارتباط با بدنه حوزه و دانشگاه از وجود پژوهشگران خبره و سرشناس بهره می‌برند در این حوزه و کتاب‌های مرتبط با آن با محوریت نگرش‌های پژوهشی، اسنادی و تاریخی کارنامه قابل‌قبولی از خود به‌جای گذاشته‌اند.

درست در نقطه مقابل در حوزه ادبیات داستانی که پُربسامدترین و پُرمخاطب‌ترین گونه ادبیات میان تمامی جوامع از جمله کشورمان ایران به‌شمار می‌رود، آثار این حوزه به چشم اسفندیاری در گونه تولیدات مکتوب و کتاب‌ها برای گروه‌های سنی مختلف کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال بدل شده ‌است.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)؛ با توجه به قرار گرفتن در نیمه شعبان؛ سالروز میلاد باسعادت حضرت حجت، امام زمان(عج)؛ دوازدهمین پیشوای امامت شیعیان در پانزدهمین روز شعبان‌المعظم؛ در قالب گزیده‌ای از کتاب‌شناسی‌های معتبر و متقن در گونه‌های ادبیات داستانی و آثار پژوهشی، اسنادی و تاریخی به معرفی کتاب‌هایی در این حوزه می‌پردازیم که در ادامه از خاطرتان می‌گذرد.

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

«فرج» و «انتظار» در اندیشه مقام معظم رهبری

کتاب «نگاهی به نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای»، دسته‌بندی و تبویبی است از مطالب مربوط به انتظار فرج حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج) که در طول سالیان عمر شریف رهبر معظم انقلاب، در بیانات ایشان نمود یافته است.

در این کتاب سعی شده اهم مطالب مد نظر ایشان در رابطه با مقوله انتظار فرج، در قالب هشت فصل و یک درآمد به خواننده عرضه شود. بخش درآمد کتاب به نوعی خلاصه مباحث مطرح در کل کتاب است که به بررسی نظریه انتظار فرج و ارتباط آن با فلسفه سیاسی شیعه امامیه و حکومت اسلامی، و تبیین عدالت به عنوان شاخص اصلی مباحث مهدویت و انتظار فرج پرداخته و در نهایت لوازم ورود عالمانه به مباحث مهدویت و انتظار فرج را متذکر می‌شود و در آن بخصوص از آراء امام خمینی(ره) نیز استفاده شده است.

فصل اول کتاب اختصاص به مفهوم‌شناسی انتظار فرج دارد که در آن با تفکیک دو بخش مفهومی «فرج» و «انتظار»، هریک به طور جداگانه از بیانات آیت‌الله العظمی خامنه‌ای استخراج شده و مصادیق و لوازم آن ذکر شده و جایگاه انتظار فرج در سلسله معارف شیعه تبیین شده است.

فصل دوم کتاب نیز به احصای مبانی و ادله انتظار فرج در اندیشۀ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای می‌پردازد. ازجمله: فطرت انسان، وعده الهی، نبوت، سنن الهی و تواتر به عنوان مبانی و ادله انتظار فرج در این فصل مطرح می‌شود.

در فصل سوم کتاب شرایط تحقق فرج نهایی تبیین شده که عبارت است از کثرت ظلم در جهان و آمادگی نیروی انسانی مؤمن و صالح. فصل چهارم نیز به کارکردهای انتظار فرج به عنوان کلیدواژه فهم دین و عاملی امیدبخشی و سرنوشت‌ساز در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پرداخته است.

فصل پنجم به وظایف منتظران فرج از دیدگاه ایشان اختصاص دارد که به طور عمده مبتنی است بر تلاش و مبارزه برای حاکمیت اسلام و برقراری عدالت و کسب آمادگی‌های روحی و معنوی.

فصل ششم اختصاص دارد به مسئله مهم آسیب‌های انتظار فرج که اغلب ناشی از درک نادرست مفهوم انتظار فرج و روایات وارده در این زمینه است.

فصل هفتم به ارتباط مسئله انتظار فرج و امر مهم تشکیل حکومت اسلامی از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه‌ای است. در این فصل لزوم برقراری حکومت اسلامی به عنوان مقدمه ظهور و نیز اتصال آن به حکومت جهانی امام زمان(عج) که با اتکا به ایمان و اراده و بازوان مردم تشکیل خواهد شد، مورد تأکید قرار گرفته است.

فصل هشتم که فصل پایانی است، به رفتار دشمن در مواجهه با تفکر مهدویت و انتظار فرج می‌پردازد و برخی نمونه‌های تاریخی این مواجهه از دیدگاه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دو حوزه استعمار خارجی و استبداد داخلی ذکر می‌شود.

نهایت آنکه عمده مسئله‌ای که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با مسئله انتظار فرج مورد تأکید قرار گرفته است، مسئله امیدبخشی به عنوان مهم‌ترین کارکرد، و عدالت به عنوان مهم‌ترین شاخص انتظار فرج است که امید، عامل حرکت و مبارزه مردم برای دست‌یابی به عدالت به عنوان نیاز فطری تمام بشر است.

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

روایتی از کوفه در آخرالزمان

کتاب «پایتخت ملک؛ جستار‌هایی در ارتباط با کوفه پایتخت جهان هستی در آخرالزمان» نوشته «ابراهیم دستلان» سال 1401 همزمان با ایام نیمه شعبان توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار کتاب شد.

در دوره خلافت خلیفه دوم، مسلمانان که هدف فتح ایران را در سر داشتند، به دنبال محلی بودند که علاوه بر نزدیکی به مرز ایران، از نظر آب و هوایی، مطلوب ساکنین جزیره‌العرب باشد. از این رو «سعدبن ابی وقاص» پس از مکاتبه با خلیفه دوم، به «سلمان فارسی» و «حذیفة بن الیمان» مأموریت داد تا به دنبال محلی مناسب جهت اسکان خود و گله شترانشان باشند. در پی این مأموریت، منطقه‌ای در ساحل غربی رود فرات و نزدیکی شهر باستانی حیره انتخاب شد، که بعد‌ها کوفه نامیده شد، و این اولین شهری بود که پس از ظهور اسلام، به وسیله مسلمانان ساخته شد.

«هشام بن محمدکلبی» که از اولین جغرافی‌نویسان مسلمان است در این باره چنین می‌گوید: «نام کوفه از تپه کوچکی که در وسط آن شهر واقع بود به نام کوفان گرفته شده و به قول بعضی کوفان به معنی بلا و شر است.»

پس از مدتی که از سکونت مسلمانان در کوفه گذشت چادر‌های پشمین قبایل عرب تبدیل به خانه‌های ساخته شده از نی و سپس تبدیل به خانه‌های خشت و گلی شد. اولین ساختمانی که در شهر کوفه بنا شد، تقسیم‌بندی شهر و محله‌های آن بر اساس آن و در کنار آن انجام شد، مسجد جامع کوفه بود که ساخت آن هم زمان با حضور مسلمانان در این منطقه آغاز شد.

امام علی(ع) این شهر را به عنوان مقر حکومت خود برگزید و در همین شهر به شهادت رسید. بیشتر شیعیان در قرن نخست از شهر کوفه بودند. امام صادق(ع) دو سال در این شهر اقامت گزید. از آثار مهم این شهر، مسجد کوفه و مسجد سهله است.

این کتاب توسط انتشارات شهید کاظمی عرضه شده است.

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

روایتی عاطفی از دیاری بر بستر تشرف محضر امام زمان(عج)

رمان «رؤیای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری، رمانی عاطفی با مضمونی دینی است. این اثر روایتی است از دلدادگی دختری شیعه به پسری سنی‌مذهب که در حاشیه ماجرای یک تشرف روایت شده است.

تشرف به محضر امام عصر(عج) موضوعی است که این رمان را از دیگر آثار مبتنی بر ادبیات عاطفی موجود متمایز کرده و خواننده را در موقعیتی متفاوت از رمان‌های عاطفی قرار داده است. این رمان از دل روایت تشرف یک خطی خلق شده است. «رؤیای نیمه شب» راوی تشرف «ابوراجح حمامی» است که نویسنده تلاش کرده با دراماتیزه کردن این روایت آن را در دسترس عموم قرار دهد.

شخصیت‌ محوری داستان پسری به نام «هاشم» است که پدربزرگ او کفالت وی را برعهده دارد. «ابونعیم زرگر»، تاجر بزرگ جواهرات در حله و سنی‌مذهب است. ابوراجح حمامی دوست پدربزرگ هاشم است که دختری به نام «ریحانه» دارد که از شیعیان مخلص و دانای اهل‌بیت(ع) است.

در این رمان شاهد علاقه و کاشت بذر مهر ریحانه در قلب هاشم هستیم و این موضوع پیش برنده داستان است. او می‌داند به خاطر شکافی که مذهب بین او و محبوبش به وجود آورده است، هرگز امکان رسیدن به ریحانه برایش وجود ندارد و از دو طرف با مخالفت مواجه می‌شود، به همین خاطر جرأت ابراز عشق خود را ندارد. ماجرا‌های عاطفی میان دو جوان که به تحول زندگی هاشم منجر می‌شود، بستر اصلی داستان را تشکیل می‌دهد.

این کتاب توسط انتشارات کتابستان عرضه شده است.

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

«شجره طوبی» و یاران حضرت مهدی(عج) از حضرت عیسی(ع) تا مالک اشتر

کتاب «شجره طوبی» نوشته «علیرضا رمضانیان» در انتشارات به نشر به چاپ رسیده است. ظهور و قیام جهانی امام زمان(عج) به عنوان رخدادی مهم و مورد بشارت همه پیامبران و اولیای الهی در کانون نگاه علاقه‌مندان به مباحث مهدویت قرار دارد؛ به ویژه آن‌ که شیعیان آرزومند تحقق آن هستند و دشمنان نیز در بیم از دست دادن موقعیت خود آن را دنبال می‌کنند تا برای مقابله با آن غافلگیر نشوند.

به بیانی ساده می‌توان گفت؛ «شجره طوبی» با هدف آماده‌سازی منتظران و پاسخ به پرسش‌های آنان نوشته شده است.

در فصل اول این کتاب، معرفت امام زمان(عج) مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است. فصل دوم، سوم و چهارم کتــاب به شرایط و علائم قطعی ظهور و چند مورد از علائم غیر حتمی می‌پردازد.

در فصل پنجم و ششم، زمان ظهور و سپاهیان حضرت بررسی شده است: نهضتی که از کنار کعبه آغاز می‌شود و یاران و پیروانش از سراسر جهان به او می‌پیوندند. در فصل هفتم و هشتم به بیعت یاران و پیروان با امدادهای غیبی در قیام حضرت مهدی برای ریشه‌کنی ستمگران از جهان می‌پردازد. در فصل نهم به حکومت حضرت پرداخته و اینکه ایشان برای اداره جهانی رهیده از فساد، ظلم، ستم و همچنین تحقق حاکمیت اسلام دولتی قوی از یاران زمان خویش و بزرگانی مانند حضرت عیسی(ع)، سلمان فارسی، مالک‌ اشتر و... تشکیل می‌دهد. فصل دهم کتاب، به فرجام زندگی امام زمــان(عج)، شهادت یا رحلت آن حضرت پرداخته است. در فصل یازدهم، جهان پس از حضرت مهدی(عج) بررسی شده و پنج وضعیت برای آن جهان ترسیم شده و به وضعیت صحیح اشاره می‌شود. در فصل دوازدهم، رجعت معصومین و رویارویی انبیاء و ائمه‌ اطهار(ع) با دشمنان سرسخت خود بررسی شده است.

بیشتر بخوانید:

کتابی متقن در تبیین شخصیت حضرت فاطمه(س)

شعشعه «آفتاب دانش» در «آفاق اندیشه»

«تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع) + فیلم

حضرت جوادالائمه(ع)؛ «بخشنده غریب» با «آسمانی‌ترین مهربانی»

 

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

«کتاب مهدی(عج)» و بررسی تحقیقیِ ابعاد شخصیتی حضرت

اعتقاد به ظهور قيام مصلحی جهانی در آخرالزمان که عالم را يکپارچه عدل و داد می‌کند؛ ريشه ظلم و ستم را بَرمی‌کَند، در کتاب‌های عموم مذاهب، مثل تورات، زبور، اَوستا، انجيل و قرآن مطرح شده است و حتی دين‌های ساختگی، مثل هندو و بودا نيز در متن خود، آينده بشر را چه ازنظر مادی و چه ازنظر معنوی، پرفتوح ارزيابی کرده‌اند.

دین اسلام این داعیه را دارد که آن مصلح جهانی، بزرگی از مسلمانان است؛ بزرگی از نسل پیامبر رحمت(ص) که در آخرالزمان با قیام جهانی خود، برای همیشه تمام دنیا را از لوث ظلم، ظالم، فساد و مفسد پاک می‌کند و حکومت عدل جهانی تشکیل می‌دهد. بنابراین، بررسی جوانب مختلف شخصیت ایشان کاملاً ضروری است.

از این رو «سیدمهدی مجتهدسیستانی» از استادان مهدویت و فِرَق در «کتاب مهدی» به بررسی تحقیقیِ همه ابعاد شخصیتی و شخصی امام زمان(عج) پرداخته است.

این کتاب در 12 فصل دسته‌بندی شده است که عبارت است از: اندیشه مصلح جهانی در ادیان؛ مشترکات و مفترقات شیعه و اهل سنت در مهدویت؛ پدر و مادر حضرت مهدی(عج)؛ ولادت امام زمان؛ آشنایی با القاب آن حضرت، جواز نام بردن ایشان؛ شمایل آن حضرت، برخی ویژگی‌ها، امامت در کودکی؛ کلیاتی درمورد غیبت قائم؛ علل و فواید غیبت، فواید امام غایب؛ غیبت صغری، نیابت خاصه؛ فرمایش‌های حضرت مهدی(عج)؛ زندگی آن حضرت: مکان، ازدواج و فرزند؛ امکان رؤیت حضرت مهدی(عج) در غیبت کبری.

«کتاب مهدی» به قلم سید‌مهدی مجتهد سیستانی در 376 صفحه و به قیمت 95 هزار تومان به‌ مناسبت نیمه شعبان از سوی «انتشارات کتاب جمکران» وارد بازار کتاب شده است.

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

تشریح وظایف منتظران ظهور در «یک داستان دنباله‌دار»

کتاب «یک داستان دنباله‌دار» از جمله آثار تازه‌منتشر شده به‌نشر در حوزه انتظار و مهدویت است. «کلر ژوبرت»، نویسنده، با تصویرگری هادی محمدیان در این اثر به روایت داستانی درباره وظایف پیروان و عاشقان امام زمان(عج) پرداخته است.

«یک داستان دنباله‌دار» که در مجموعه «مهربان‌ترین پدر» منتشر شده، به پرسش‌های کودکان درباره امام زمان(عج)، انتظار و وظایف منتظران در قالب داستان پاسخ می‌دهد.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: تعطیلات پارسال، من و طا‌ها و سارا رفتیم خانه پدربزرگ. آنجا که بودیم، هر شب قبل از خواب، پدربزرگ داستانی از زندگی امام‌ها برایمان تعریف می‌کرد. همیشه اول می‌گفت: روزی روزگاری در زمان‌های قدیم...

یک شب سارا پرسید: «امام‌ها فقط در زمان‌های قدیم بودند بابایی؟» من هم بعضی وقت‌ها، با شنیدن این داستان‌ها، توی دلم می‌گفتم خوش به حال آدم‌های آن زمان‌ها. طا‌ها پرسید: «پس ما چه بابابزرگ؟ یعنی خدا هیچ امامی برای زمان ما نگذاشته؟»

پدربزرگ گفت: «چرا بچه‌ها. همه امام‌ها راهنمای مردم در همه زمان‌ها هستند، ولی ما هم امام زمان خودمان را داریم. فردا که رفتیم جنگل، داستانشان را توی راه می‌گویم.» بعد هر چه خواهش کردیم و الکی قهر کردیم، قبول نکرد که همان شب تعریف کند....

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

«سبزترین نذر»؛ کتابی برای مهرورزی و دوستی با حضرت حجت(عج)

همه آدم‌ها حتی وقتی خیلی بزرگ شده‌اند دلشان می‌خواهد قصه بشنوند. این قصه‌ها اگر پیوندی با واقعیت‌های زمانمان هم داشته باشد بیشتر به ذائقه مخاطب خوش می‌آید. «سبزترین نذر» با قصه‌ای شیرین، به مخاطب کودک و نوجوان نشان می‌دهد که دوست داشتن امام زمانشان چه برکت‌هایی دارد.

کتاب «سبزترین نذر» داستان خوش‌خوانی است در قالب روایتی از دوست‌ داشتن امام زمان(عج) به قلم «نوید ظریف‌کریمی» با تصویرگری «نیره‌سادات مُهری» از سوی انتشارات کتاب جمکران برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شد.

اتفاقات کتاب حوالی نیمه شعبان است و عطر شربت زعفران نذری، بوی اسپند و کندر توی تمام صفحات کتاب به مشاممان آشنا است. نویسنده با گذر از مسیر دوستی، اتفاقات داستان را در بستر رابطه متفاوتی شکل می‌دهد که «امیرمهدی» و «محمد» در دو سوی آن ایستاده‌اند این دو پسر دل‌شان می‌خواهد کاری برای امام زمان‌شان در روز ولادتش انجام بدهند؛ اما تکاپوهای آنها به جایی نمی‌رسد. نه کنار جعبه میوه توی مسجد کسی به آنها کار می‌دهد نه وقتی کنار محراب نماز، منتظر ایستاده‌اند.

پس خودشان دست به کار می‌شوند و رویای نیمه شعبان تازه‌ای برای خودشان می‌بافند؛ رویایی که کتاب، می‌کوشد در خلال رسیدن به آن، مفاهیم بیشتری به مخاطبش بیاموزد: از جمله مشورت گرفتن، یاری کردن و به فکر همنوع بودن.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم: «پسرها توی اتاق محمد، کمی با هم درباره بازی‌هایی که بلد بودند حرف زدند و کمی هم کتاب خواندند اما هر دو دلشان پیش مراسم جشنی بود که مسجد می‌خواست برگزار کند. از پنجره اتاق محمد، دیدند که چند مرد از مسجد بیرون آمدند و تمام کوچه را چراغانی کردند و ریسه‌ها و پرچم‌های رنگی کشیدند.»

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

«پرواز اسب سفید»؛ از انتظار و صبر می‌گوید

درونمایه کتاب نوجوانانه «پرواز اسب سفید» بیان مفهوم انتظار و صبر است. این رمان روایتگر زندگی دختر نوجوانی به نام «گلبرگ» است که پدرش در نزاعی با یکی از همسایگان، اتفاقی او را به قتل می‌رساند و به اعدام محکوم می‌شود. گلبرگ به پیشنهاد مادرش به روستا و نزد مادربزرگش می‌رود که در آنجا ماجراهای جدیدی برای او رخ می‌دهد که با موضوعاتی از جمله انتظار و صبر پیوند دارد.

درونمایه این رمان را مفهوم انتظار و صبر در برابر ناملایمات تشکیل می‌دهد و در داستان به سوالات پیرامون این مفاهیم در قالب گفت‌وگوها پاسخ داده می‌شود.

«سیده‌عذرا موسوی» نویسنده در این اثر از ابتدا تا انتهای آن کوشیده در قالب رخدادهای گوناگون و مشکلات متعدد، این مفهوم را به تصویر بکشد. زبان و بیان کتاب بسیار روان است.

«پرواز اسب سفید» تلاش می‌کند در فضاسازی باورپذیر، از امید، در دل ناامیدی و بخشش و توبه بگوید، در این کتاب، گلبرگ شخصیت اصلی داستان در حین مواجه با مسائل و مشکلات مختلف پخته و شکوفا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

انس و خوانش «صحیفه حضرت هادی(ع)» در «زیر نور چراغ»

«هفتمین فصل شکفتن» در «زندانی بی‌حصار»

«گفتاری در باب صبر» تا «فریاد فَرمَند زینب(س)»

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

«رضا داد» و روایت به امامت رسیدن امام زمان(عج)

کتاب «سفیر دوازدهم» به اتفاقات و حوادث سال‌های آخر امامت امام حسن عسکری(ع) و به امامت رسیدن امام زمان(عج) در قالب رمان و با محوریت پسر نوجوانی به نام «رضا داد» می‌پردازد. رضا از قم به سامرا می‌رود تا وجوهات و امانات مردم را به امام حسن عسکری(ع) برساند و خبری از پدر گمشده‌اش که وکیل امام بوده بگیرد. وقتی به سامرا می‌رسد که امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسیده است.

ماجرا‌هایی این کتاب در قالب رمان نوجوانان، فضای سراسر اختناقی که در آن زمان وجود داشته است و امام در پادگان نظامی سامرا تحت کنترل حکام عباسی بودند آشنا می‌کند.

کتاب «سفیر دوازدهم» نوشته زینب امامی نیا توسط انتشارات کتاب جمکران عرضه شده است.

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

«کبوتر کاغذی» و ماجرای نامه‌ای به اسم نامک

رمان «کبوتر کاغذی» نوشته «لیلا مدرس‌پور» ماجرای نامه‌ای کوچک به اسم «نامک» است که توسط دختری به اسم «نرگس» که در یک روستای کویری زندگی می‌کند نوشته شده است.

نرگس برای «مرد بارانی» نوشته که به روستای آن‌ها بیاید تا خشکسالی تمام شود و روستایشان دوباره سرسبز شود و اهالی که به خاطر خشکسالی از روستای آنها رفته‌اند دوباره به روستا برگردند.

نامک به سرزمین آرزو می‌رود و در آنجا به شکل کبوتر کاغذی در می‌آید و مأموریت پیدا می‌کند که به دنبال مرد بارانی بگردد. این کتاب با موضوع ارتباط با امام زمان(عج) است و کودکان را در قالب رمانی ماجراجویانه با مفهوم دعا و توسل آشنا می‌کند.

«کبوتر کاغذی» نوشته لیلا مدرس‌پور با تصویرگری «تُکتَم ملانوروزی» توسط انتشارات کتاب جمکران عرضه شده است.

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

روایت زندگی و زمانه امام زمان(عج) در قالب قصه‌هایی شیرین

چهاردهمین جلد از مجموعه «قصه‌های شیرین از زندگی معصومین(ع)» به کتاب مسلم ناصری با عنوان «پرنده آرزو» و تصویرگری محمدحسین صلواتیان اشاره دارد که در قالب مجلدات شناخت ائمه‌اطهار(ع) برای گروه سنی کودک و نوجوان توسط انتشارات به‌نشر روانه پیشخوان کتابفروشی‌ها شده است. این اثر قصه‌هایی از زندگی امام زمان(عج) را برای کودکان روایت می‌کند.

این کتاب حاوی پنج داستان از زندگی امام زمان(عج) برای رده سنی هفت تا ۱۲ سال است. مخاطب با مطالعه این داستان‌ها با بخشی از سیره و سبک زندگی امام دوازدهم شیعیان آشنا می‌شود. در ابتدای کتاب، برای آشنایی بیشتر مخاطب با شخصیت حضرت مهدی(عج) زندگینامه کوتاهی از ایشان نیز با عنوان «تصویری از بهار» ارائه شده است.

«پرواز اسب سفید» «سفیر دوازدهم» در بلندای «سبزترین نذر»

پاسخ به پرسش‌های مهدوی کودکان در «آقا جان سلام»

کتاب «آقاجان سلام» درباره امام زمان(عج) نوشته حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری‌ابهری و مزین به تصویرگری مهشید رجایی است.

نویسنده در این کتاب از زبان ایشان پرسش‌های گوناگونی را مستند به قرآن و حدیث پاسخ می‌دهد. چون پاسخ‌ها مستند به دین است از زبان خود امام زمان بیان شده است که برای مخاطب جذاب و شیرین است و طعم شیرین گفت‌وگو با امام حاضر را به مخاطب هدف خود که کودکان هستند می‌چشاند.

در این اثر کودکان به پاسخ پرسش‌های بسیاری پیرامون این حضرت از جمله اینکه: امام زمان در چه روزی و در چه شهری به دنیا آمده‌اند؟؛ مادر ایشان چه کسی بودند؟، ایشان در چند سالگی به امامت رسیده‌اند؟؛ چرا به ایشان صاحب الزمان می‌گویند؟؛ نام ایشان هنگام تولد چه بوده؟ و… دست می‌یابند. کتاب پیش رو حاوی ۷۲ پرسش و پاسخ است که با ادبیاتی ساده و قابل فهم در اختیار کودکان قرار گرفته است.

بریده‌ای از کتاب:

«من‌ «مهدی»ام؛ امام زمانِ شما؛ فرزند امام حسن عسکری(ع) و بانو نرجس. نزدیک به دوازده قرن است که از دیده‌ها پنهان شده‌ام و برای در امان ماندن از شر دشمنان به صورت ناشناس در بین مردم زندگی می‌کنم. در طول این مدّت که در غیبت به سر می‌برم، کتاب‌های زیادی درباره‌ام نوشته شده است. حالا، هم‌زمان با نیمه شعبان، روز تولّدم، یک کتاب خوب و خواندنی درباره من به چاپ رسیده که آب و هوای متفاوتی دارد. در این کتاب، کودکان با من حرف می‌زنند و پرسش‌هایی از من می‌پرسند و جواب آنها را نیز از خودِ من می‌شنوند. نام کتاب خیلی زیباست؛ آقاجان! سلام.»

روایت، تدوین و نگارش از امین خرمی

انتهای پیام
captcha