اعظم شایستهفر، مربی دارالقرآن نور ناحیه دو آموزش و پرورش خرمآباد در گفتوگو با ایکنا از لرستان گفت: در دارالقرآن نور که وابسته به آموزش و پرورش ناحیه دو خرمآباد است، قرآنآموزانی داریم که علاقهمند به حفظ قرآن کریم هستند و تاکنون موفق به حفظ چندین جزء از قرآن کریم شدهاند.
وی افزود: یک مشکلی که بسیاری از دارالقرآنها از جمله دارالقرآن نور با آن مواجه هستند، ناتوانی در تشویق قرآنآموزان است به نحوی که برای تشویق قرآنآموزان مجبور میشویم از خیرین کمک بگیریم یا اینکه از جیب خود هزینه و جوایزی تهیه کنیم.
سرگروه پرورشی و تفکر آموزش و پرورش ناحیه دو خرمآباد با اشاره به نقش تشویق برای ایجاد انگیزه در قرآنآموزان، اضافه کرد: برای تشویق فعالان عرصه ورزش و هنر همیشه بودجه لازم در دسترس است، اما نوبت به تشویق فعالان قرآنی که میرسد بحث کمبود بودجه مطرح میشود.
وی با بیان اینکه انتظاری که از مسئولان و متولیان قرآنی بهویژه آموزش و پرورش داریم این است که به مانند بهایی که به ورزش میدهند به قرآن نیز بها دهند، افزود: در تأثیر تشویق و اهدای جایزه نسبت به ایجاد انگیزه در قرآنآموزان جای شکی نیست و نکته مهم این است که قرآنآموزان دارالقرآنها اغلب در سنین کودکی و نوجوانی و دانشآموز هستند و ضرورت دارد با مشاهده پیشرفت و موفقیت آنان، تقدیر و تشویق از آنان از سوی دارالقرآنها انجام شود تا انگیزه آنها بالا برود و نسبت به حضور در کلاسهای قرآن رغبت پیدا کنند.
مربی دارالقرآن نور ناحیه دو آموزش و پرورش خرمآباد گفت: به نظر من آنچه میتواند انگیزه و رغبت نسل نوجوان و حتی جوان به سمت برنامههای قرآنی را به دنبال داشته باشد، تشویق و اهدای جوایز است که متأسفانه جای این موضوع در مؤسسات و خانههای قرآنی و دارالقرآنها خالی است و میطلبد مسئولان با حمایت مالی از مراکز قرآنی شرایطی فراهم کنند که تشویق قرآنآموزان میسر شود.
شایستهفر اضافه کرد: برای دانشآموزان در مقاط تحصیلی متوسطه میتوانیم با مطرح کردن مسائلی همچون امتیاز حفظ قرآن در استخدام و یا امتیاز در کنکور دانشگاه انگیزه آنان را بالا ببریم، اما برای افرادی که هنوز در مرحله استخدام و یا شرکت در کنکور قرار ندارند باید از راه جایزه و تشویق وارد شد.
وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که دارالقرآنها با آن مواجه هستند، اظهار کرد: اگر دارالقرآنها به همین رویه فعالیت داشته باشند مطمئناً شاهد ریزش آمار مخاطبان خواهیم بود.
شایستهفر به فضای قدیمی دارالقرآن نور اشاره کرد و افزود: کمد مناسب برای نگهداری وسایل و جوایز و حتی دفتر مدیریتی که در شأن دارالقرآن باشد، نداریم. همچنین سیستمهای گرمایشی و سرمایشی این دارالقرآن مناسب نیست و قرآنآموزان ما در تابستان از شدت گرما و در زمستان از شدت سرما در عذاب هستند، کلاسهای آموزش فرسوده و قدیمی و کوچک هستند و تعداد کلاسها کم است، بنابراین مجبور هستیم در دو شیفت کلاسها را برگزار کنیم.
وی با اشاره به کاهش آمار مخاطبان قرآنی گفت: برای جذب مخاطب قرآنی باید اطلاعرسانی دارالقرآنها قوی باشد، مدیران و مربیان دارالقرآنها در بین دانشآموزان حضور و به معرفی فعالیتهای قرآنی دارالقرآنها بپردازند و علاوه بر این نسبت به برگزاری محافل انس با قرآن و کرسیهای تلاوت قرآن در مدارس نیز توجه ویژه شود.
انتهای پیام