اهمیت سنت افطاری در بین مسلمانان هند
کد خبر: 4207895
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰

اهمیت سنت افطاری در بین مسلمانان هند

مسلمانان هند در ماه مبارک رمضان رسوم مختلفی دارند که از بین این آداب و سنن، سنت حسنه افطاری نمود بیشتری دارد.

سید محمد جواد نقوی، دانشجوی هندی مقیم ایرانپس از هندوها، مسلمانان بیشترین جمعیت را در هند به خود اختصاص داده‌اند. رمضان برای مسلمانان هند دارای جایگاه خاصی است و جشن‌های ماه مبارک و مراسم‌ آن با شور و شوق خاصی نسبت به کل کشورهای مسلمان برگزار می‌شود، مخصوصاً اینکه این مراسم همگی رنگ و بویی از هند را با خود دارند. نفوذ رمضان و روزه‌داری در بین غیرمسلمانان هم در هند جالب ‌توجه است، عده‌ای از غیرمسلمانان هند هم همگام با مسلمانان از این ماه برای تزکیه روح و جان خودشان استفاده کرده و روزه‌داری می‌کنند. کسانی‌که از دیگر ادیان با مسلمانان همراه می‌شوند، اعتقاد دارند که ماه رمضان، ماهی است که نشان می‌دهد همه ادیان می‌توانند بدون هیچ مشکلی با یکدیگر تعامل داشته باشند.

سید محمدجواد نقوی، دانشجوی هندی مقیم ایران که به زبان فارسی مسلط است در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد:  پدرم ۳۵ سال پیش برای تحصیل به ایران آمد و پس از تشکیل خانواده برای همیشه ماندگار شد، من هم متولد ایران هستم و سالی یکی دو بار به هندوستان برای دیدن اقوام و خویشان می‌روم.

وی درباره آداب و رسوم مردم هندوستان در ماه مبارک رمضان گفت: 20 درصد مردم هندوستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند و در ایالت اوتار پرادش که یکی از ایالت‌هایی است که بیشترین تعداد مسلمان را در خود جای داده آداب و رسوم رمضانی بسیار مشهود است و در این ایالت افطاری دادن بسیار مرسوم بوده و روزه‌داران کمتر در این ماه در خانه‌های خود افطاری می‌کنند و اغلب میهمان هستند.

این دانشجوی هندی بیان کرد: همانطور که در ایران خوراکی‌های خاصی مثل زولبیا، بامیه و انواع آش‌ها و غذاها در ماه رمضان نمود بیشتری دارد در هندوستان هم غذاها و نوشیدنی‌هایی مختص این ماه است که از مهمترین نوشیدنی‌ها می‌توان به شربت روح‌افزا اشاره کرد که ترکیبی از طعم‌های مختلف، میوه‌ مخلوط با آب یا شیر است که هر چند در طول سال مصرف می‌شود، اما در ماه رمضان بیشتر محبوب است. 

نقوی ادامه داد: علاوه بر نوشیدنی‌های مخصوص در ماه مبارک رمضان شیرینی‌های مخصوص هم مرسوم است، شیرینی بوندی لادو از شیرینی‌های سنتی کشور هند و جلیبی شیرینی دیگری شبیه زولبیا است که در افطار ماه رمضان محبوب روزه‌داران است.

وی افزود: از غذاهای محبوب در سحرهای ماه مبارک رمضان در هند می‌توان به غذاهایی چون پاکوره، سموسه یا همان سمبوسه ایرانی، بریانی، کجوری، پکوری، تکیا و نیهاری اشاره کرد که پایه بیشتر این غذاها سیب‌زمینی است و از جمله غذاهای ایده‌آل مردم هند در ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود، ضمن اینکه شیربرنج هندی نیز از غذاهای پر طرفدار مسلمانان هند برای سفره افطار است.

این دانشجوی هندی مقیم مشهد در خصوص رسوم مسلمانان در شب‌های قدر گفت: مسلمانان هند مانند بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله ایران در شب‌های قدر به مساجد می‌روند و اعمال عبادی از جمله نماز، عبادت و مراسم دعا‌خوانی را به جای می‌آورند. مسلمانان هند عید فطر را نیز با شکوه خاصی برگزار می‌کنند و با توجه به اهمیت عید فطر مسلمانان لباس نو برای عید خریداری می‌کنند و پس از غسل روز عید برای اقامه نماز عید به عیدگاه‌ها و مساجد می‌روند و نماز عید را به جای می‌آورند.

نقوی تصریح کرد: دیدار بزرگان و خویشان، مهمانی دادن و جمع کردن اقوام دور یکدیگر  از دیگر رسوم است که البته برخی  از خانواده‌های هندی به‌جای برگزاری مراسم مهمانی، بین نیازمندان نذری پخش می‌کنند و آنها را در مراسم جشن عید شرکت می‌دهند.

وی افزود: فضاسازی و تزئین محله و مساجد هند در این روز باشکوه حال و هوای عید را دوچندان می‌کند. در برخی از شهرها و ایالت‌های مسلمان‌نشین هند از جمله شهر حیدرآباد و ایالت‌هایی چون تلنگانا، بنگال، بمبئی و ...جشن عید فطر چند روز ادامه پیدا می‌کند و دولت هند، روز عید فطر را تعطیل رسمی اعلام کرده است. رفتن به آرامستان‌ها و نثار فاتحه به روح اموات نیز از دیگر رسوم مسلمانان هند در روز عید فطر است.

نقوی در خصوص رابطه دوستانه بین مسلمانان و غیرمسلمان هند گفت: در مناطق مختلف هندوستان مردم با هر دین و مذهبی به اعتقادات هم احترام گذاشته و حتی بعضاً در مجالس مذهبی یکدیگر شرکت می‌کنند، به عنوان مثال در ایام محرم هندوهای زیادی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کنند، ارادت خاصی به حضرت دارند، خواسته‌های خود را از امام طلب می‌کنند و پاسخ می‌گیرند و حتی گاهی اوقات مسلمان می‌شوند.

انتهای پیام
captcha