به گزارش ایکنا از اصفهان، همزمان با برگزاری سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در پایتخت، سینماهای دیگر نقاط کشور نیز شاهد اکران آثار این دوره از جشنواره و نیز برگزاری جشنوارههای فیلم فجر استانی بود. از جمله نکات مثبت برگزاری این جشنواره در سراسر کشور میتوان به گردهمایی سینماگران و هنرمندان هر استان اشاره کرد که مجالی برای همافزایی، دیدار و گفتوگوی اهالی سینما، فرهنگ و هنر است.
در اصفهان، اختصاص یک سینما (فلسطین) به منظور اکران تعدادی از فیلمهای جشنواره سیوچهارم برای هنرمندان و اصحاب رسانه نیز شایان توجه بود. رضایت هنرمندان پیشکسوت از اختصاص سرویس رفتوآمد به سینما برای تماشای آثار نیز برگ زرین دیگری در کارنامه این دوره از جشنواره بود که واکنشهای قدرشناسانه هنرمندان را در پی داشت؛ اگرچه در مقابل، صادرنشدن کارت حضور در جشنواره در زمان مقرر برای تعدادی از اصحاب رسانه، حاکی از سهلانگاری دستاندرکاران امر بود و موجی از نارضایتی به دنبال آورد.
اکراننشدن آثار مطرحی همچون «موسی کلیمالله»، «زیبا صدایم کن»، «گوزنهای اتوبان» و «بچه مردم» برای هنرمندان و اصحاب رسانه که در بخش سودای سیمرغ نیز حائز جوایز متعددی شدند، موضوع قابل تأمل دیگری است. مشاهده و مروری بر اسامی فیلمهای به نمایش درآمده در سینما فلسطین، کمتوجهی و بیمهری مسئولان امر را عیان میکند.
بهطور کلی، اگرچه سینمای پس از انقلاب در این دوره از جشنواره توانست گام بلندی رو به جلو بردارد، اما نقاط ضعف بسیاری بهویژه در زمینه فیلمنامه مشهود بود.
با توجه به اهمیت سینمای دفاع مقدس و حساسیت در قصهپردازی و تولید آثار در این زمینه، شاهد اکران آثار بسیار ضعیفی بودیم که گویی به منظور ادای تکلیف تولید شدهاند؛ آثاری همچون «اشک هور» که روایتی کلیشهای از یک فرمانده دوران دفاع مقدس است؛ اثری که میتوان آن را الگوبرداری بسیار ضعیفی از فیلم «شیار ۱۴۳» قلمداد کرد. چنین آثاری نه تنها تأثیر معکوس بر مخاطبان سینما بهویژه نسل جدید دارند، بلکه نوعی سوژهسوزی به حساب میآیند.
بخش جنبی جشنواره سیوچهارم فیلم فجر نیز به اکران آثار هنرمندان اصفهانی در سینما فلسطین اختصاص داشت که کیفیت قابل توجه و تنوع موضوعی فیلمها و دغدغهمندی سینماگران اصفهانی، نقطه عطفی در سینمای این شهر محسوب میشود. در همین راستا، اختتامیه پانزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، شاهد تقدیر از این هنرمندان بود.
با وجود تأخیر ۵۰ دقیقهای در آغاز مراسم اختتامیه، شلوغی بیش از حد و نبود فضای کافی در سینما سپاهان، مکان برگزاری مراسم و کمسلیقگی برای چینش برنامهها در این آیین، اما تجلیل از هنرمندان پیشکسوت اصفهانی همچون پری کربلایی، جهانبخش سلطانی، سیفالله نامداری و محمدعلی جعفری را میتوان حائز اهمیت دانست. شور و اشتیاق و دغدغهمندی سینماگران اصفهانی برای ساخت و تولید آثار با وجود مشکلات بسیاری که از آن دم میزدند نیز دریچه امیدی به روی آینده هنر اصفهان است.
زهرا مظفریفرد
انتهای پیام