به گزارش ایکنا از اصفهان، آیتاللهالعظمی مظاهری در سلسله گفتارهایی، به شرح ۴۰ رذیلت اخلاقی پرداخته است که از سوی پایگاه اطلاعرسانی دفتر معظمله منتشر و در سایت خبرگزاری ایکنا بازنشر میشود. شماره سوم این مجموعه به رذیله اخلاقی «غفلت» اختصاص دارد.
یكی از رذائل و صفات ناپسند اخلاقی، غفلت است. در اثر این رذیله، بینایی و شنوایی و فهم قلب از انسان گرفته و او به حیوانی تبدیل میشود که بیش از یک ظاهر انسانی ندارد؛ حتی به قول قرآن کریم، پستتر و گمراهتر از حیوان میشود و سرانجام او جهنم خواهد بود: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ؛ و در حقیقت، بسیاری از جنیان و آدمیان را برای دوزخ آفریدهایم، چراكه دلهایی دارند كه با آن حقایق را دریافت نمیكنند و چشمانی دارند كه با آنها نمیبینند و گوشهایی دارند كه با آنها نمیشنوند. آنان همانند چهارپایان، بلكه گمراهترند. آری، آنها همان غافلماندگانند.» (اعراف، 179)
بیشتر بخوانید:
بعضی از اقسام غفلت به این شرح است: غفلت از اینکه مراقبان و نگاهبانانی در خلوت و جلوت، انسان را زیر نظر دارند؛ غفلت از خشم و سخط خدای تعالی؛ غفلت از خویشتن و كمالاتی كه ممكن است انسان به آنها دست یابد؛ غفلت از عمر كه سرمایه و ذخیره و مایه شرافت آدمی است؛ غفلت از مرگ، قبر و قیامت و فراموشی بهشت و جهنم؛ غفلت از پستی و فریبندگی دنیا؛ غفلت از شیطان بهمثابه دشمن آشكار انسان؛ غفلت از نعمتهای آشكار و نهان الهی؛ غفلت از وظیفه شکر و فراموشی شکرگزاری خداوند و بالاخره غفلت از خود خداوند تعالی و عبادت او، غفلت از رسولالله(ص) و خاندان مطهر ایشان و پیروی از آنان و غفلت از قرآنكریم و تدبر در آیات آن و کوتاهی در عمل به دستورات آن.
اگر این حالت برای کسی ملکه شود، چون قلبش از خداوند تهی و از یاد او غافل است، شیاطین در آن داخل خواهند شد؛ شیاطینی كه هر یک بتی هستند و قلب را به بتخانه تبدیل میکنند. در این صورت، انسان به جای پرستش خداوند تعالی، بتهای تجمعیافته در دلش را میپرستد و به مشرکی واقعی تبدیل میگردد و جایگاه پست و خطرناکی برای او پدید خواهد آمد.
رسوخ این صفت ناپسند در دل انسان، مفاسد و عواقب زیانباری دارد كه موجب خسران دنیا و آخرت است، از جمله اینکه توجه به غیر خداوند متعال و ارزشهای معنوی، هیچ ثمرهای جز گمراهی و تباهی نخواهد داشت. دیگر اینکه اعمال نیكوی انسان در حالی که قلبش غافل از خداست، پذیرفته نخواهد شد؛ همچنین هجوم غم، غصه، نگرانی و اندوه در دل آدمی ناشی از رسوخ این ملکه است. گرههای زندگی و ابتلا به عقدههای روحی و دیگر بیماریهای روانی هم از همین ناحیه نشئت میگیرد.
راهکار نجات از رذیله غفلت، رویآوردن به تفکر و استقرار فکرهای نیکو در ذهن و توجه ویژه به مفاسد و پیامدهای غفلت است؛ همان توجه که استاد بزرگوار ما، علامه طباطبایی(ره) در واپسین لحظات حیات و بهمثابه آخرین کلمات، فرمود: «توجه، توجه، توجه» و چشم از جهان فروبست.
انسان باید برای دوری از غفلت، یاد خدا را در دلش زنده نگاه دارد و برای این منظور لازم است که از هرچه او را از خدا و یاد خدا دور میکند، فاصله بگیرد. اهتمام به توبه و انابه نیز قلب انسان را شستوشو میدهد و مانع مؤثری برای غفلت قلب بهشمار میرود؛ همچنین انس با قرآن و عترت، اهمیتدادن به نماز و مداومت بر ذکر، نظیر ذکر یونسیه: «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمين؛ معبودی جز تو نیست، منزهی تو، به درستی كه من از ستمكاران بودم.» (انبیاء، 87) در این زمینه تأثیر خوبی دارد.
انتهای پیام