تصویب 8 ماده دیگر از طرح اصلاح قانون تعاون در مجلس
کد خبر: 1366569
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
معاون امور مجلس اتاق تعاون ایران خبر داد:

تصویب 8 ماده دیگر از طرح اصلاح قانون تعاون در مجلس

گروه اقتصاد: به گفته مرعشی در جلسه امروز مجلس، 8 ماده دیگر از طرح 14 ماده‌ای کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مورد تصویب قرار گرفت.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی اتاق تعاون ایران، صمد مرعشی از تصویب 8 ماده از طرح اصلاح قانون تعاون در مجلس خبر داد و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه، 6 بهمن 1392 ادامه رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار دادند که با احتساب بررسی 8 ماده از این طرح در جلسه علنی امروز تنها 2 ماده از طرح 14 ماده‌ای کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی برای بررسی در روزهای آتی باقی ماند.



معاون امور مجلس اتاق تعاون ایران افزود: بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در ابتدا ماده 5 این طرح را که در جلسه قبلی برای بررسی بیشتر به کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ارجاع داده بودند، مورد بررسی قرار دادند.



وی افزود: براساس تصویب ماده 5 طرح، ماده 38 قانون تعاون که در خصوص شرایط افراد برای عضویت در سمت هیئت‌مدیره، مدیر‌عامل و بازرسان تعاونی‌ها و اتاق‌های تعاون می‌باشد مورد تغییر و تصویب نمایندگان محترم مجلس قرار گرفت و بر این اساس، مجلس مصوب کرد اعضای هیئت‌مدیره، هیئت‌رئیسه، مدیرعامل و بازرسان اتاق‌های تعاونی علاوه بر شرایط مندرج در اساسنامه با رعایت ماده 10 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 باید حسب مورد واجد شرایط مندرج در مواد 111، 126 و 147 قانون تجارت مصوب 13 اسفند 1311 و اصلاحیه بعدی آن باشد.



مرعشی ادامه داد: وکلای ملت، در تبصره این ماده مصوب کردند برای عضویت در هیئت‌رئیسه اتاق‌های تعاون، علاوه بر شرایط مذکور در این ماده، داشتن حداقل 3 سال سابقه عضویت در هیئت‌مدیره، مدیریت عامل، دبیری، دبیرکلی و بازرسی شرکت‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌ها در بخش تعاون الزامی است.



وی اظهار داشت: در ادامه نیز ماده 6 طرح، مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس ماده 6 این طرح، ماده 39 قانون بخش تعاونی اقتصاد اصلاح و مورد تصویب نمایندگان محترم قرار گرفت و بر همین اساس در این ماده اعضای هیئت‌مدیره بخش تعاونی مکلف شدند بلافاصله بعد از انتخاب، برای اداره امور و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیئت‌مدیره، فرد واجد شرایطی را از بین اعضای تعاونی و یا خارج از آن برای مدت 3 سال به عنوان مدیر‌عامل انتخاب کنند. نصب و عزل و قبول استعفای مدیر عامل و نظارت بر عملکرد و تعیین حدود اختیارات، وظایف و میزان حقوق و مزایای وی برعهده هیئت‌مدیره است و انتخاب مجدد مدیر عامل بلامانع می‌باشد. این ماده با 188 رای موافق، 3 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.



مرعشی در ادامه گفت: خانه ملتی‌ها ماده 7 این طرح را که مبنی بر اصلاح ماده 47 قانون تعاون بود مصوب کردند. بر اساس این ماده، ضوابط و مقررات فصل 6 این قانون درباره انتخابات، وظایف و اختیارات هیئت‌مدیره و مدیرعامل، در مورد اتحادیه‌های تعاونی نیز اجراء می‌شود.



وی تصریح کرد: وکلای ملت با 193 رای موافق، یک رای مخالف و 11 رای ممتنع از 236 نماینده حاضر در جلسه، ماده 7 این طرح را به تصویب رساندند.



معاون امور مجلس اتاق تعاون ایران افزود: همچنین در ماده 8 طرح کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، پیشنهاد حذف ماده 49 از قانون بخش تعاونی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را ارائه داده بود که این پیشنهاد با 183 رای موافق، 6 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 236 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

captcha