ساختار اقتصاد را از نگاه اسلامی تبیین نکرده‌ایم
کد خبر: 1377682
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۲
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

ساختار اقتصاد را از نگاه اسلامی تبیین نکرده‌ایم

گروه اقتصاد: به گفته هفده‌تن، هنوز سهم اندکی از اقتصاد کشور در دست تعاونی‌ها است، زیرا هنوز نتوانسته‌ایم تئوری و ساختار اقتصاد را از نگاه اسلامی تبیین کنیم.

سید‌حسن هفده‌تن، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: تعاون یکی از اولویت‌های اقتصاد ملی است، برای این‌که اگر تعاون به مفهوم اسلامی خود شکل بگیرد، توزیع عادلانه درآمد و ثروت را بر اساس تلاش‌های واقعی افراد ممکن می‌کند.

ساختار اقتصاد را از نگاه اسلامی تبیین نکرده‌ایم
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه با اشاره به این‌که بر اساس قانون اساسی و اسناد بالادستی، 25 درصد از رشد اقتصادی کشور را باید بخش تعاون تامین کند، گفت: هنوز سهم اندکی از اقتصاد کشور از طریق تعاونی‌ها، آن هم تعاونی‌های توزیعی تامین می‌شود، زیرا هنوز نتوانسته‌ایم تئوری و ساختار اقتصاد را از نگاه اسلامی تبیین کنیم.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، یکی از مشکلاتی که همواره گریبان‌گیر توسعه اقتصاد تعاونی در کشور بوده است، ضعف فرهنگ مشارکت‌پذیری در میان مردم ما است که باید ابتدا این فرهنگ را تقویت کرد تا زمینه برای اقدامات بعدی برای توسعه اقتصاد تعاونی که می‌تواند حلّال بسیاری از مشکلات در زمینه در آمد و ثروت باشد، فراهم شود.

تقویت اقتصاد تعاونی؛ نیازمند رشد فرهنگ مشارکت‌پذیری
هفده‌تن روحیه مشارکت‌پذیری و کار جمعی مردم را عاملی اساسی برای رشد و تقویت اقتصاد تعاونی دانست و اظهار کرد: تا زمانی‌که فرهنگ مردم در مشارکت با هم برای انجام فعالیت اقتصادی بالا نرود، مشکلات تعاون حل نخواهد شد و برای حل این مشکل باید ارگان‌های مختلف در زمینه توسعه فرهنگ تعاون به فعالیت بپردازند تا اقتصاد تعاونی به عنوان یک نظریه مهم اقتصادی در سطح دنیا مطرح شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد: خوشبختانه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در اقتصاد تعاونی وجود دارد که با انجام کار کارشناسی، مدیریت و تدبیر مناسب می‌توان زمینه‌های تحقق سهم مناسب تعاون در اقتصاد ملی را فراهم کرد.

اقتصاد تعاونی می‌تواند به‌عنوان یک تئوری جدید در اقتصاد مطرح شود
به گفته هفده‌تن، اقتصاد تعاونی بسیار مهم است و می‌تواند به‌عنوان یک تز جدید در اقتصاد مطرح شود اما فرهنگ تعاون باید به تدریج در جامعه رشد پیدا کند و مشارکت‌پذیری مردم بالا برود تا بتوان شاهد توسعه و رونق اقتصاد  تعاونی بود و در وزارت تعاون نیز اهتمام برای حل مشکلات این بخش از اقتصاد کشور وجود دارد.

این مقام مسئول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: در اقتصاد تعاونی اسلامی که اقتصاد دانش‌بنیان و مشارکت‌پذیری، از مولفه‌های آن است، هرکس به تناسب استعداد، صلاحیت و مهارت خود از بهره‌وری استفاده می‌کند و متناسب با سعی و تلاش از مزایا بهره‌مند می‌شود. بنابراین مقدمه حل مشکلات تعاون و رساندن این بخش به جایگاه واقعی و مورد نظر برنامه پنجم توسعه، این است که باید فرهنگ مشارکت‌پذیری را در میان آحاد جامعه توسعه داد.

captcha