کارکرد نهایی تعاونی‌ها رسیدن به عدالت اجتماعی است
کد خبر: 1447209
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
وزیر تعاون:

کارکرد نهایی تعاونی‌ها رسیدن به عدالت اجتماعی است

گروه اقتصاد: ربیعی اظهار کرد: تعاون هم کارکرد اقتصادی دارد و هم کارکرد اجتماعی، بنابراین بخش اجتماعی آن لازمه توزیع عدالت‌گرایانه ثروت است و عدالت اجتماع با توسعه بخش تعاون امکانپذیر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی در نهمین جشنواره تعاونی های برتر  با  اشاره به اینکه تعاونی که از نهضت‌های رهایی بخش و تلاش‌های صلح‌طلبانه برای تحقق آرمانهای تاریخی بشر درچارچوب فعالیت‌های اقتصادی گفت: تعاون ریشه در باورهای دینی، فرهنگ و تمدن جوامع انسانی دارد.
وی ادامه داد: تعاون هم کارکرد اقتصادی دارد و هم کارکرد اجتماعی،  بنابر این بخش اجتماعی آن لازمه توزیع عدالت‌گرایانه ثروت است و عدالت اجتماعی با توسعه بخش تعاون امکانپذیر است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این وزارتخانه همواره در کنار شرکتهای تعاونی بوده و از کمک دریغ نخواهد کرد. بنابر این در عین حال از شرکتهای خصوصی می‌خواهیم تا مشارکت خود را در یک رابطه متقابل و تعاملی افزایش دهند. کارکرد نهایی تعاونی‌ها رسیدن به عدالت اجتماعی و ریشه‌کنی فقر است.
دکتر ربیعی اظهار کرد: در بسته سیاست‌های تعاون دولت تدبیر، وزارت کار تسهیل و حمایت از فعالیت‌های تعاونی را بدون کوچکترین مداخله‌گری بخش دولت می‌داند. نگاه به تعاون باید به عنوان یک نهضت اقتصاد اجتماعی و در خدمت اقشار و گروه‌های جامعه و یک رویکرد اقتصادی برای ساماندهی نیازهای مشترک اقتصادی و اجتماعی باشد.
وی بیان کرد: امروزه این نهضت جهانی با عضویت 800 میلیون نفر تلاش جهانی را برای توسعه عدالت‌محور و اقتصاد توام با ارزش‌های انسانی و کاهش فقر و بیکاری ساماندهی نموده است.
 ربیعی تاکید کرد: وی با تاکید بر اینکه هر برنامه اساسی وزارت کار در قالب طرح تحول بخش تعاون می‌تواند گامی در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 باشد.
دکتر ربیعی ادامه داد: نظارت یکی ازمهمترین وظایف حاکمیتی این وزارتخانه است که به سلامت درونی و ارتقاء کیفیت مدیریت تعاونی‌ها کمک می‌نمایند.
وی ادامه داد: توسعه سیستم‌های نظارتی مستمر و پایدار ضمن آسیب‌شناسی، فرآیندهای اجرای تعاونی بخصوص در بخش‌های مالی موجب افزایش اعتماد و اطمینان عمومی در درون موسسات تعاونی گردیده و راه را برای افزایش مشارکت اقتصادی اعضاء در تعاونی‌ها هموار می‌سازد.

وی افزود:  آنچه بدان نیازمندیم نه افزایش کمی تعداد تعاونی ها ، بلکه تقویت کیفی و بالا بردن عملکرد تعاونی هاست و مساله ما افزایش دادن تعداد تعاونی ها نیست بلکه ارتقای عملکرد است.
وی با بیان این که 7 برنامه در بخش تعاون را به جدیت دنبال می کنیم ، خاطرنشان کرد: برخی ادعا می کنند که در شرایط توسعه سیاست های اقتصادی "بازار آزاد" امکانی برای توسعه تعاونی ها وجود ندارد. این در حالی است که رفع این مانع ذهنی و به نوعی ایدئولوژیک بسیار مهم است ؛ بنابراین ارائه شواهدی از توسعه تعاونی ها در جهان اقتصاد آزاد اهمیت دارد.
وی ادامه داد: سازمان ملل  در سال 1994 میلادی برآورد کرد که معیشت 3 میلیارد انسان به واسطه فعالیت تعاونی ها امن تر شده است و در کشور فرانسه 21 هزار تعاونی ، نزدیک به 1 میلیون شغل ایجاد کرده و 5/3 درصد جمعیت فعال را شامل می شود .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در کشور کلمبیا 137 هزار و 888 شغل مستقیم و 559 هزار و 118 شغل غیر مستقیم نتیجه عمل تعاونی هاست که 65/3 درصد همه مشاغل را شامل می شود.
وی با بیان این که مطابق با گزارش انجمن ملی کسب و کارهای تعاونی در آمریکا در این کشور  30 هزار تعاونی ایجاد کننده بیش از 2 میلیون شغل هستند، اظهار کرد: همچنین تعاونی های کشور دانمارک در سال 2007 نزدیک به 37 درصد بازار خرده فروشی را در اختیار داشته اند .
دکتر ربیعی در ادامه به تعاونی های کشور ژاپن اشاره و تصریح کرد: تعاونی های ژاپنی در سال 2007 نزدیک به 90 میلیارد دلار فروش داشته اند و 91 درصد کشاورزان عضو تعاونی ها بوده اند .
وی ادامه داد: در نیوزیلند 3 درصد از تولید ناخالص داخلی توسط تعاونی ها تولید می شود و 95 درصد بازار لبنیات این کشور اختصاص به تعاونی ها دارد و در کانادا از هر 10 نفر 4 نفر عضو حداقل یک تعاونی هستند و در نروژ با جمعیت 5 میلیونی ، 2 میلیون نفر عضو تعاونی ها هستند .
وزیر تعاون، کار و ر فاه اجتماعی در ادامه تاکید کرد: 4 کشور آمریکا با 256 میلیون نفر، هند 7/93 میلیون نفر، ژاپن 77 میلیون نفر و ایران با 9/36 میلیون نفر بیشترین اعضای تعاونی را داشته اند .
دکتر ربیعی در ادامه با اشاره به درآمد تعاونی ها در برخی کشورها تصریح کرد: درآمد تعاونی هایی که بیش از 100 میلیون دلار درآمد داشته اند ، 662 میلیارد دلار بوده است (حدود 1/4 درصد)این رقم در فرانسه 363 دلار(13 درصد)، در ژاپن 358 میلیارد دلار ، آلمان 284 میلیارد دلار است و حتی این رقم در کشور مثل عربستان حدود 18/1 میلیارد دلار است .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است : تعاونی ها در نظام های اقتصادی بازار آزاد نیز جایگاه ویژه ای دارند . این گزاره که در شرایط اقتصاد آزاد و توسعه بخش خصوصی ، امکانی برای توسعه تعاونی های وجود ندارد ناصحیح است .
وی در ادامه با اشاره به  برخی از سیاست های بخش تعاونی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری تاکید کرد: اینکه سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور به 25 درصد تا پایان برنامه 5 ساله پنجم باید برسد. این درحالیست که باید در 8 سال گذشته در مجموع 68 درصد رشد اقتصادی می کرد. در صورتی که سال گذشته حدود منفی 60 درصد رشد اقتصادی داشته ایم و این کسری رشد به این معناست نمی توانیم انتظار داشته باشیم تعاونی ها نیز به رشد مطلوب خود رسیده باشند .
وی با بیان این که هدف گذاری ها در رشد تعاونی ها باید واقعی تر شود خاطرنشان کرد: همین که در حال حاضر  تعاونی ها در اقتصاد کشور به میزان 4 درصد نقش دارند را باید مغتنم شمرد .
ربیعی اظهار کرد: در بخش تعاون ، ظرفیت دیگری هم نهفته است  که کمتر به آن توجه شده است . جامعه ما دنبال تقویت ظرفیت های مدنی خود است و ما باید بتوانیم ظرفیت مدنی بخش تعاون را افزایش دهیم و چاره ای هم جز این نداریم .

captcha