بهبود چشمگير اوضاع مسلمانان در يونان
کد خبر: 1484732
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۷

بهبود چشمگير اوضاع مسلمانان در يونان

گروه بين‌الملل: دكتر ياشار شريف اغلو، معاون مفتی منطقه ايورس در شمال يونان، ازبهبود چشمگير اوضاع مسلمانان در يونان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری قرانی ايران(ايكنا)به نقل از"IINA "، دكتر ياشار شريف اغلو، در اين باره گفت: روزنه‌های گشوده شده در اقصی نقاط دنيا تاثير مثبتی بر اوضاع مسلمانان در يونان داشته است."
دكتر ياشارشريف اغلو در گفتگو با خبرنگارIINA، گفت: مسلمانان تنها 1.5 درصد از جمعيت يازده ميليون نفری يونان را تشكيل مي‌دهند. مسلمانان يونان به دو بخش تقسيم مي‌شوند؛ يك بخش مسلمانانی هستند كه در شمال يونان و به‌طور ويژه در مناطق رودوپی و ايورس متمركز شده اند.تعداد مسلمانان در اين مناطق 150000 نفراست و دارای مسجد، مدارس اسلامی و دارالافتای مستقل مي‌باشند.
بخش دوم مسلمانان، آنهايی هستند كه در آتن، پايتخت اين كشور و نيز در شهر تسالونيكی زندگی مي‌كنند. آنها اساساّ مهاجرين كشورهای عرب و مسلمان هستند.
به گفته دكتر ياشار شريف اغلو، دارالافتای منطقه ايورس، امور مسلمانان را رهبری كرده و قوانين موجود در رابطه با ازدواج، طلاق و ارث را مطابق با شريعت اسلامی به اجرا مي‌گذارد.
همچنين مسلمانان را در آموزش شريعت اسلامی، انتخاب ائمه جماعت مساجد و شركت در مراسمات ملی، زندگی روزمره، ارشاد و راهنمايی مي‌كند.
وی اضافه كرد كه يوناني‌ها به‌طور كلی به مذاهب از جمله اسلام، احترام مي‌گذارند. اين احترام در زمان انتشار كاريكاتورهای موهن حضرت محمد(ص) در طی چند ماه اخير كاملاّ مشهود بود.
ياشار شريف اغلو درباره ساخت اولين مسجد در آتن گفت: دولت يونان سياستی را دنبال مي‌كند كه طی آن همه مردم مي‌توانند مذهب خود را آشكارا اظهار كرده و به آن عمل كنند.
وی همچنين از تصميم پارلمان يونان مبنی بر اجازه ساخت اماكن مذهبی به ساير مذاهب، بدون نياز به تصويب كليسا، تقدير كرد.
گفتنی است، آتن تنها پايتخت اتحاديه اروپاست كه مسجد ندارد.
captcha