پیام رهبری به جوانان غربی، چراغ راهی برای تبلیغ و ترویج اسلام است
کد خبر: 2908559
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
سیدسجاد ایزدهی:

پیام رهبری به جوانان غربی، چراغ راهی برای تبلیغ و ترویج اسلام است

گروه سیاسی: مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب چراغ راهی برای تبلیغ و ترویج اسلام در جهان است، گفت: لازم است فرهیختگان و اندیشمندان از این سرفصل‌ها استفاده کنند و این راه را ادامه دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اظهار کرد: در مباحثی که در عالم سیاست مطرح است، شیوه‌ای بیان می‌شود فراتر از امور سیاسی و جاری است و چه بسا افرادی که مقبولیت و وجاهت دارند و می‌توانند مواجهه مستقیم با مردم عادی داشته باشند، از دیپلماسی عمومی استفاده می‌کنند تا به نوعی فرهنگ مرد نظر را تبلیغ و به مخاطبان القا کنند.
وی گفت: نظام غرب نیز از چنین شیوه‌ای در قالب مباحث اقتصادی، تبلیغات و تهیه فیلم‌ها استفاده می‌کند و گاه با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی تلاش می‌کنند فرهنگ مد نظر خود را به دیگر فرهنگ‌ها مسلط کند؛ این برنامه‌ها در ظاهر به منظور تأمین آزادی‌ها و رفاه عمومی است اما در واقع به دلیل اینکه بنا ندارند به صورت مستقیم با نظام‌ها مقابله کنند، افکار عمومی را در یک فضای علمی یا ترویجی و تبلیغی به دست می‌گیرند.
ایزدهی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در چنین فضایی به عنوان یک فرد اندیشمند، فرهیخته و کسی که وجاهت و مقبولیت دارد وارد این عرصه شدند و نکاتی را به مخاطبان هدف یبان کردند تا فارغ از رویکردهای سیاسی واقعیات را مورد بررسی قرار دهند.
وی در مورد دلایل این نامه‌نگاری گفت: در نظام اسلامی غایت و هدف حکومت و حاکمیت، سلطه نیست، بلکه عمدتاً تأمین سعادت و هدایت مردم است، بنابراین  حاکم اسلامی موظف است که مردم را به سمت سعادت سوق دهد؛ طبیعتاً یکی از وظایف ولی فقیه به عنوان یک شخصیت فقیه و فرهیخته این است که مردم دیگر را غیر از هم‌وطنان خود به این سمت هدایت کند و مواردی که برای تأمین سعادت آنها لازم است را گوش‌زد کند.
مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: پیش از این نیز امام خمینی(ره) از این فضا استفاده کردند و گورباچف را مورد خطاب خود قرار دادند؛ ایشان در این نامه تأکید کردند که غرضشان ارتباط و تعامل حکومتی به معنای مصطلح آن و دخالت در امور حکومت سایر کشور نیست، بلکه می‌خواستند راه سعادت را به روی ملت دیگری باز کنند.
وی با بیان اینکه امروز رهبر معظم انقلاب در همان قالب جوانان غرب را مورد خطاب قرار داده است، گفت: جوانان به علل مختلفی از جمله عدالت‌محوری، حق‌مداری، ظلم‌ستیزی و آرمان‌گرایی سراغ سخنان حق و نقد ظلم می‌روند؛ چرا که فطرت‌های پاکی دارند و هنوز دنیاگرایی بر آنها غلبه پیدا نکرده است.
ایزدهی محتوای پیام رهبری را مقولات عقلی و فطری عنوان کرد و افزود: ایشان ارشاداتی در این پیام داشتند و به حکم عقل توصیه‌هایی مطرح کردند تا مخاطبان با دقت و تدبر به آنچه که محتوای عقلی و تاریخی دارد فارغ از هرگونه دسته‌بندی‌های سیاسی مراجعه کنند؛ در این صورت به واقعیت‌ها خواهند رسید.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه دولت‌های غربی از فضای دیپلماسی عمومی به اسلا‌م‌ستیزی و اسلام‌هراسی روی آورده‌اند، لذا در این پیام به مکتب فکری دولت‌های غربی ارجاع داده شده است؛ مکتبی که بر استعمارگرایی و ظلم تأکید داشته، در حالی‌که اسلام هیچ‌گاه به سمت ظلم و تجاوز به حقوق دیگران نرفته است.
مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب چراغ راهی برای تبلیغ و ترویج اسلام در جهان است، گفت: لازم است فرهیختگان و اندیشمندان از این سرفصل‌ها استفاده کنند و این راه را ادامه دهند و فضای موجود و مطلوب دیپلماسی عمومی را برای معرفی اسلام و انقلاب به کار گیرند.
وی با تأکید بر ضرورت تداوم اطلاع‌رسانی در مورد پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب گفت: رهبر معظم انقلاب پیامی را صادر کردند اما نکته مهم در این مقوله رساندن مطلوب این پیام به گوش مخاطبان است که این امر مربوط به نهادهای فرهنگی و اجرایی و دستگاه دیپلماسی ماست.
ایزدهی خاطرنشان کرد: امروزه ابزارهای تبلیغاتی فراشمول و جهانی شده و می‌توانیم از این ابزارها برای رساندن مطلوب این پیام به گوش جهانیان استفاده کنیم؛ باید مخاطبان متوجه شوند آنچه ارائه می‌شود، پیام صلح و دوستی است و کسی که این پیام را فرستاده چه جایگاه علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد در این صورت محتوای پیام شیرین و جذاب خواهد شد و کنجکاوی برای مطالعه پیام در بین جوانان غرب بیشتر می‌شود.
مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: لازم است این پیام به زبان‌های مختلف ترجمه و در اختیار جوانان سراسر دنیا قرار گیرد البته دشمن نگران رسیدن این پیام به گوش جوانان خواهد بود همانطور که در صدر اسلامی دشمنان اسلام نگران بودند که پیام رسول اکرم(ص) به گوش مردم برسد البته در آن دوره مرزهای زمینی اجازه نمی‌داد که پیام مخابره شود اما امروز مرزهای فضایی و ارتباطاتی می‌تواند موانع را از سر راه بردارد.

captcha