بخل ورزیدن از عوامل دروغگویی است
کد خبر: 3479403
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳

بخل ورزیدن از عوامل دروغگویی است

گروه اجتماعی: عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان گفت: یکی از عوامل و انگیزه‌های دروغ، بخل و بخل ورزیدن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود خیراللهی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان در گفت و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با بیان اینکه دروغ و دروغگویی خلاف واقع صحبت کردن است، اظهارکرد: در آیات و روایات بسیاری در این مورد سخن به میان آمده است  که براساس آن دروغ گناه کبیره محسوب می‌شود و دروغگویی یک صفت رذیله است.
وی افزود: بعضی از انسان‎ها برای به دست آوردن منافع، جاه و مقام و ثروت با تبلیغات و شایع پراکنی در خانواده، اجتماع و محیط‌های مختلف دروغ می‌گویند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی از عوامل و انگیزه‌های دروغ، بخل و بخل ورزیدن است، بیان کرد: افرادی هستند که ثروت زیادی دارند ولی از سر بخل ورزیدن بخشش و انفاق در آن‎ها وجود ندارد و همین بخل انسان‌ها را وادار به دروغ گفتن می‌کند و در روایات نیز آمده است که بخل چندین اثر بد و فاسد دارد که یکی از آن‌ها دروغ گفتن است.
خیراللهی با بیان اینکه گاهی در امر ازدواج دروغ به میان می‌آید وهردو واقعیت را بازگو نمی‌کنند، خاطرنشان کرد:  گاهی افراد نیز در منافع پایین و ناچیزی که هستند راست می‌گویند، ولی وقتی به منافع کلان می‌رسند، خلاف واقع عمل می‌کنند و در روایات نیز آمده است که افراد را در وضعیت فقر نمی‌توان آزمایش کرد وقتی پول در دست دارند باید آن‌ها را آزمایش کرد.
وی با بیان اینکه دروغ از گناهان کبیره است، افزود: براساس آموزه‌های قرآنی وروایات اهل بیت(ع) قلب، زبان، گفتار و رفتار انسان باید توام با صداقت و یعنی باید قلب و زبان انسان یکی باشد.
وی بیان کرد: گاهی مسائلی پیش می‌آید که برای حفظ جان انسان‌ها و جلوگیری از اختلاف و تشنج، دروغ گفتن به نوعی جایز است و مشکلی ندارد به طور مثال اگر خلبانی را در جنگ دستگیرکردند و در محیط دشمن قرار گرفت و از آن سوال  کردند که مهمات و نیروهای شما کجا تجمع دارند، در اینجا  اگر خلبان دستگیر شده راست بگوید،  مملکت بر باد می رود و دشمن همه را نابود می‌کند، در اینجا نباید راست بگوید و جای راستگویی نیست، بلکه باید دروغ بگوید چون جان افراد به خطر می‌افتد. 
captcha