نگاهی به زندگی حکیم فرزانه
کد خبر: 3482794
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

نگاهی به زندگی حکیم فرزانه

گروه اندیشه: سلسله جلیله علما و عرفای شهرستان شهرضا همواره شهره آفاق بوده‌اند، این شهرستان به واسطه برخورداری از جمع کثیری از دانشمندان، ادبا و عرفا، زبانزد است؛ حکیم شیخ محمدهادی فرزانه نیز، دانشمندی از تبار حکمای شهرضاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، ادب، حکمت و علم، عناصر سازنده فرهنگ هر قوم و ملتی است، اقوامی که در کارنامه تاریخی خود، دانشمندان و علمای بزرگی داشته‌اند، همواره به سروری بر دیگر اقوام و ملل مشهور بوده‌اند.
شهرستان شهرضا، یکی از شهرهای ایران است که نام و آوازه‌اش، با علما، حکما، ادبا، شعرا و فلاسفه بزرگ پیوند خورده است.
شیخ محمدهادى فرزانه شهرضایى یكى از اساتید بزرگوار و حكماء عالی‌مقدار معاصر و مفاخر استان اصفهان است. پدرش مرحوم ملا محمدمهدى از جمله علماء و ائمه جماعت و از مراجع تقلید مردم شهرضا بوده است.
محمدهادى فرزانه در سال 1302هجری قمرى در خاندان علم و دانش و كانون فلسفه و حكمت پا به‌عرصه وجود گذاشت. وی تحصیلات مقدماتى را از محضر پدر دانشمند خود آموخت و سپس براى تحصیل منطق و حكمت و كلام مدت هفت سال محضر فیلسوف بزرگ، میرزا نصراللَّه حكیم را درك و چون داراى استعدادى فوق‌‏العاده و هوش سرشار بود، همواره مورد احترام و علاقه استاد خود قرار مى‏‌گرفت.
پس از فوت مرحوم میرزا نصراللَّه حكیم، به اصفهان مهاجرت و فوائد و متاجر را نزد مرحوم ملاعبدالكریم كزى(ره) تكمیل و فقه و اصول را نزد آن مرحوم و سید محمدباقر و حاج میر محمدصادق و قسمتى را هم نزد مرحوم حاج میرزا عبدالحسین سید العراقین به اتمام رسانید. همچنین وی علم طب را خدمت مرحوم میرزا محمدباقر اصفهانى تحصیل و پس از اتمام تحصیلات به موطن اصلى خود(شهرضا) مراجعت و مشغول مطالعات علمى و تحقیقات فلسفى شد.
اگر درباره مدارج علمى و مراتب فضل و دانش حكیم توجه شود به خوبى مسلم خواهد شد كه از دانشمندان معاصر بلكه قرون اخیر كمتر كسى به پایه و درجه وی در عالم علم و حكمت پا به عرصه وجود نهاده است.
در انواع فنون حكمت طبیعى الهى و ریاضى و همچنین در ادبیات، علوم عربیه، علم كلام، فقه و اصول و عرفان استادى كامل محسوب و دانشمندى جامع معقول و منقول است.
از فلسفه متقدم بیشر به معلم ثانى ابونصر فارابى و شیخ الرئیس ابوعلى سینا معتقد بوده و درباره تصنیفات این دو فیلسوف شهیر تحقیقات مفصل و حواشى جامعى دارد و در مجموع براى تدریس تصنیفات ابن سینا(اشارات و شفا و قانون و غیره) بین حكمای معاصر منحصر مى‌‏باشد.
به همین جهت، اساتید دانشگاه‌هاى اصفهان و تهران نیز مكرر محضر مشارالیه را درك و تقاضاى مسافرت ایشان به اصفهان و تهران و تشكیل حوزه علمى و فلسفى را نموده‏اند، ولى شخص ایشان همچنان‌كه عادت اساتید این فن است هرگز حاضر به قبول این امر نشده و اعتكاف و تدریس در موطن اصلى را بر مسافرت و مهاجرت اختیار كرده‌‏اند.
طریقه حكیم فرزانه در حكمت تقریبا نزدیك به مشائین است، (یعنی نامبرده به فلسفه مشاء تمایل داشته است) اینكه مى‏‌گوئیم نزدیك به مشائین بوده‌اند، بدین مناسبت است كه در بعضى موارد عقیده ایشان با نظریه حكماء و مشائین اختلاف دارد و در اثبات واجب‏‌الوجود و توحید، وی داراى برهانى نزدیك برهان صدیقین و بالاخره در تطبیق اصول و قواعد حكمت با احكام و آداب شریعت استادى كامل مى‏‌باشند.
حكیم فرزانه پس از فراغ از تحصیل و بازگشت به موطن خود در منزل شخصى جلسات تدریس را دایر نمود و این جلسات همه روزه صبح‌ها از هنگام طلوع فجر تا پاسى از عصر هنگام بدون وقفه و تعطیل دایر  بوده است.
حكیم بزرگوار مدت 47 سال تمام به تدریس علوم مختلف و كتاب‌هاى گوناگون از ابتدایى تا عالى و از سطح تا خارج اشتغال ورزید و به هیچ عنوانى از ارشاد افكار مستعد و افاضه فیض به دوستداران و طالبان دانش مضایقه نمى‌‏كرد.
تدریس و  تعلیم هیچ كتاب و كلاسى را هرچند در سطح پایین، دون شأن خود نمى‌‏دانست و از تدریس هیچ علم و كتابى ولو در عالی‌ترین سطح پروایى نداشت؛ جماعتى كثیر با اشتیاقى وافر از مجالس درس حكیم استفاده مى‌‏كردند.
اهتمام این حكیم بزرگوار در تدریس بدون هیچ‌گونه توقع و انتظار به حدى بود كه تا روز دوشنبه اول آذرماه 1344 شمسى (دو روز قبل از فوتش) تدریس اسفار و مكاسب و قوانین و منظومه و حكمت اشراق را تعطیل نکرد.
دعوت دانشگاه از حكیم و پاسخ وى
در سال 1325 خورشیدى دانشگاه تهران از حكیم فرزانه براى چندین بار به منظور تدریس فلسفه دعوت نود كه ایشان به تهران عزیمت و در آنجا به تدریس اشتغال ورزد. ایشان در جواب چنین نوشتند كه «متاسفانه زمانى از من یاد شده است كه قوت رو به ضعف و ضعف رو به قوت نهاده است.»
پاسخ استاد بدیع‏‌الزمان فروزان‏فر به حكیم فرزانه
«محضر شریف جناب افضل المتاخرین زمانا قدوة اهل حكمت و معرفت، آقاى شیخ هادى فرزانه -دامة افاضاته- مرقومه شریفه را زیارت كردم از دیدار خط منیف، نورى در دل و جان یافتم اما تقاضاى تشریف‌‏فرمائى جناب‌عالى به تهران و تدریس در دانشگاه مبتنى بر چند امر بود.
اول، اینكه علوم عقلى به علت عدم توجه در این نیم قرن اخیر مشرف به زوال و انقطاع است و حفظ آن بر عهده كسانى است كه وارث به این علم و حامل این امانتند و شخص جناب‌عالى چنانكه شنیده‏‌ام دراین رشته كم‏ نظیر هستید گمان مى‌كنم كه نشر و حفظ آن بیشتر در عهده آن جناب باشد تا دیگران، خاصه این ضعیف را كه درفنون حكمت، خوضى پیوسته است و مفاد حدیث شریف (فعلى العالم...) آن مصداقش در عهده ما نسبت به علوم عقلى وجود عالى است كه ینبوع فضائل و معدن كمالات نفسانى و ملكى است  آن‌كه وجود كثیرالخیر عالى در آن شهر مانند گوهرى خسروانى و یا جوهرى عرشى است كه در كاهدان افتاده باشد و یا به دست آلودگان خاك رسیده و ارادتمند بر این عزیمت بود كه آن گوهر در دست خریداران گوهرشناس باشد و در عرصه دانشگاه كه مركز حقیقى علم است نورپاشى كند، چنان‌كه از هنگام دعوت جناب‌عالى همه روز قریب هزار طالب علم كه متعطشان زلال حكمت و مشتاقان فیض دریاى معرفت آن حكیم منفرد هستند، مترصد خبر ورود قدوم كثیر البركات جنابعالى بوده‏اند.
دیگر آکه تصور مى‏‌كردم بر شخص عالى كه قطعا مایل به نشر علوم و معارف آل محمد علیهم‏‌السلام هستند اكنون كه وسائل آن در تهران در حد امكان فراهم شده است خوشتر خواهد گذشت و از آفتاب فضائل عالى ذرات حقیر امثال این مستضعفین خواهند شد و همین امر موجب تقویت باطن و تایید ضمیر منیر آن دانشمند خواهد بود.
اما مسئله ضعف قوى و قوت جهات ضعف چنانكه مى‌‏دانیم عوامل آن در تهران و شهرضا یكسان است بلكه شاید وسائل ظاهرى تقویت به نیت در تهران فراهم‏تر مى‌‏باشد و اما اشكالات خانوادگى آن هم هیچ است و تا حد امكان در آسایش خیال جناب‌عالى سعى خواهد رفت هیچ نگرانى نخواهد بود (واتونى باهلكم اجمعین) و اگر مختصر ملاحظه‏اى هم دارید ممكن است یك چند به عنوان تفرج و بر سبیل اختیار تشریف بیاورید بعد از آن راه شهرضا همیشه باز است و بازگشت میسر با كمال صدق نیت عرض مى‏‌كنم كه بنده در تقاضاى خود مصرم و آن را به صلاح علم و صلاح شخص ارجمند عالى و آقازادگان كه باید در محیط وسیعى زندگى كنند و حق‏تعالى شاهد است كه هیچ‌گونه غرض نفسانى ندارم و چه غرض تواند بود كه بنده اینجا و جناب‌عالى در شهرضا جز عشق به فضیلت قرض نمى‏شود كه به مقام عالى استادى دانشگاه كه هم اكنون عده‌‏اى كثیر هرگونه وسیله‏اى مى‏‌انگیزند تا بدان رتبه نائل آیند و كسى جوابشان باز نمى‌‏دهد وجود مبارك را دعوت كنند و مقدمات و وسائل آن را بدون طلب از جانب مستفیض عالى فراهم آورند.
به هر حال اینكه خط عالى را زیارت كردم و ثمره وجود شریف، آقاى دكتر فرزانه -ایداله به مواهب التوفیق- دیدار نمودم موجب تشكر و مسرت است و امیدوارم كه حق‏تعالى اسباب دیدار و شرف دست بوسى و افاضات و افادات عالیه را هرچه زودتر میسر فرماید با تقدیم ارادت.»
سرانجام این حکیم و فیلسوف معاصر، در چهارم آذر 1344 هجری شمسی برابر با اول شعبان 1385هجری قمری در 81 سالگي از قفس تن رهايي يافت و پيكرش، رخ در نقاب خاك پوشيد. این عالم ربّانی، در جوار آستان مقدس امامزاده شاهرضا(ع) شهرضا به خاک سپرده شده است.
captcha