نگاه بخشی‌نگر به قرآن؛ مانع معرفی صحیح شخصیت پیامبر(ص) به جهانیان
کد خبر: 3554413
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲

نگاه بخشی‌نگر به قرآن؛ مانع معرفی صحیح شخصیت پیامبر(ص) به جهانیان

گروه معارف: استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به نگاه بخشی‌نگر به قرآن که آیات مربوط به جنگ را در قیاس با آیات صلح و رحمت برجسته می‌سازد، گفت: این مسئله باعث شده است تا در جهان امروز شخصیت پیامبر(ص) به‌درستی تبیین و ترسیم نشود.

رضا شکرانی، استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به جایگاه اخلاق و مهرورزی در سیره نبوی، اظهار کرد: اگر کسی در مقام یک انسان محقق و منصف، ویژگی‌های پیامبر اسلام را با توجه به آیات قرآن و آنچه که در تاریخ آمده است، مورد بررسی و مطالعه قرار دهد، به روشنی برایش ثابت می‌شود که پیامبر اسلام، پیامبر اخلاق بوده است.
وی افزود: آنچه که باعث پذیرش دعوت پیامبر شد، اخلاق‌مداری ایشان بود، پیامبر را به نام محمد امین می‌شناختند. مطالبی که در مورد اخلاق ایشان در قرآن و تاریخ می‌خوانیم، در حد اعجاز، یا بهتر است بگوییم، در حد اعجاب است. به واقع می‌توان معجزه پیامبر را اخلاق دانست.
شکرانی ادامه داد: اگر شخصی پیدا شود که در سجایا و فضیلت‌های اخلاقی، در حد و اندازه پیامبر باشد و مدعی شود که پیامی از جانب خدا آورده است، عقل حکم می‌کند که دعوت او را بپذیریم؛ پس اگر تاکنون پیامبر اسلام رقیب و هماوردی نداشته، یا به دلیل این است که کسی در سجایای اخلاقی، در حد و اندازه ایشان نبوده، یا اگر همچون علی(ع) و فرزندانش در سجایای اخلاقی با پیامبر برابری می‌کند، خود را تابع و پیرو پیامبر دانسته است.
استاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: در قرآن از جنگ و صلح، هر دو سخن رفته است. پیام قرآن در قیاس جنگ و صلح این است که صلح بهتر از جنگ است؛ اما نگاه بخشی‌نگر که قرآن از آن بر حذر داشته، باعث شده تا پیام‌های حاکی از جنگ با دشمنان خدا و انسانیت بزرگ و برجسته شده و آیات صلح و رحمت قرآن که بر آیات مربوط به جنگ مهیمن و مسیطر است، کنار گذاشته شود؛ در نتیجه امروز پدیده‌هایی همچون طالبان و داعش در دنیای اسلام شکل گرفته که بر طبل جنگ می‌کوبند و اینها باعث شده تا در جهان امروز شخصیت پیامبر به درستی تبیین و ترسیم نشود.
وی تأکید کرد: در اسلام، جنگ به عنوان آخرین راه حل مطرح است و بیشتر جنبه دفاعی دارد، خداوند در قرآن می‌فرماید با سران کفر که به هیچ عهد و پیمانی وفا ندارند و برای احقاق حق محرومان و مستضعفان، بجنگید. آنجا که عهد و پیمان نقض نشده، حقوق مستضعفین رعایت می‌شود و ظلمی صورت نمی‌گیرد، جنگ معنا ندارد.
شکرانی افزود: پیام اصلی و بالذات قرآن، پیام صلح بوده و آیات مربوط به جنگ، پیام عرضی قرآن و آنجایی است که صلح کارایی ندارد و ما باید بر این مسئله تأکید کنیم.
استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بزرگترین مشکل جامعه، بی‌اخلاقی و دور افتادن از صفات اصلی اخلاقی است، گفت: در میان فضایل اخلاقی، دو ویژگی راستگویی و امانتداری، فراوان در آیات و روایات مورد تأکید قرار گرفته و معنای بسیار گسترده‌ای دارد، اگر افراد جامعه در همه احوال، صادق و امانتدار باشند، بسیاری از مشکلات جامعه قابل حل و فصل است.
captcha