سوره نور را باید سوره خانواده دانست
کد خبر: 3571412
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵

سوره نور را باید سوره خانواده دانست

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: با تدبر در مباحث قرآن می‌توانیم سوره نور را به سوره خانواده تعبیر کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز دوشنبه 18بهمن‌ماه در همایش قرآن، انقلاب اسلامی و سبک زندگی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: سوره  نور از سوره‌هایی است که بر تلاوت آن تأکید زیادی شده و از آثار آن افزایش حیا و تقویت پلیس درونی است و در نتیجه سبب می‌شود فرد به مرزهای عفاف و حجاب احترام بیشتری بگذارد.
نیلی‌پور ادامه داد: در سوره نور، 22 آیه به خانواده اختصاص دارد، 8 آیه از آیات توحیدی و6 آیه از آیات ولایت و مهدویت است. 
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: سوره نور تنها سوره‌ای است که کلمه (سوره) در آن بکار رفته است، کلمه سوره از سوار گرفته شده، سوار به معنی دستبند است که زنان به منظور زینت از آن استفاده می‌کنند. اینکه چرا در ابتدای این سوره از این کلمه استفاده شده، مفسرین دلیل آن را اینگونه بیان می‌کنند که خانواده و نظام خانواده زینت جامعه است. 
حجت‌الاسلام نیلی‌پور گفت: مفسرین همچنین دلیل دیگر به کار رفتن کلمه سوره در ابتدای آیه را این مسأله بیان کردند که مردم عربستان در گذشته برای حفاظت از محیط اطراف خود دیواری در اطراف شهر بنا می‌کردند که به آن، سور می‌گفتند و حفظ محیط خانواده، حفاظت از محیط جامعه است.
وی به تعدادی از آیات مربوط به خانواده و اقامه حدود علیه هنجارشکنی در جامعه اشاره کرد و افزود: خداوند در این سوره  به پاک زیستن در جامعه امر می‌کند.
 وی گفت:  آیه 30 سوره مربوط به مراقبت از چشم و آیه 22 مربوط به روان سازی فرهنگ ازدواج و آیه ی 32 مربوط تربیت جنسی در محیط خانواده است.
وی با اشاره به اینکه آیات 24،34،35،38،41،42،43،65 سوره نور از آیات توحیدی است، گفت: قله توحیدی این سوره آیه«الله نورالسماوات و الارض» است.
براساس این گزارش، این همایش امروز دوشنبه  ۱۸ بهمن از ساعت ۸:۳۰ صبح با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و مشارکت دارالقرآن کریم اصفهان، معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سازمان تبلیغات استان، صدا وسیمای مرکز اصفهان، کمیته و ستاد قرآنی دهه فجر انقلاب، شورای هماهنگی تبلیغات اصفهان، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و با سخنرانی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه حجت‌الاسلام نیلی‌پور، رئیس بنیاد مهدویت، حجت‌الاسلام گرجی و  دکتر امان الهی و با کرسی تلاوت قرآن کریم و تواشیح و قدردانی از دو خانواده قرآنی مدافع حرم در تالار دکتر شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار  شد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۱۱:۵۵
0
0
کلمه «سوره» فقط در سوره نور بکار نرفته است بلکه در سوره های بقره، توبه، یونس و محمد نیز بکار رفته است.
captcha