«حرامیان در احرام»؛ واکاوی سلفی‌گری امروز از صدر اسلام
کد خبر: 3579549
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱

«حرامیان در احرام»؛ واکاوی سلفی‌گری امروز از صدر اسلام

گروه فرهنگی: تهیه‌کننده نمایش «حرامیان در احرام» با اشاره به اکران این نمایش در اراک گفت: حرامیان در احرام، ریشه‌یابی جریانات امروزی سلفی و تکفیری در اتفاقات 1400 سال پیش است.

نیما حسینی‌خو، تهیه کننده نمایش«حرامیان در احرام»، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی گفت: این نمایشنامه چند برگ از تاریخ است که در فضای امروزی سیر می‌کند. تلاش نویسنده این بوده که اتفاقات جاری در سلفی‌گری را که ریشه در اعتقادات  دارد در زمینه ولایت و فاطمیه  تجسس کند.
حسینی‌خو با بیان اینکه ریشه مشکلات امروز سوریه  و عراق را باید در جریانات 1400 سال پیش جست‌وجو کرد ادامه داد:  دیالوگ‌های «حرامیان در احرام» بر گرفته از احادیث، روایات و مستندات تاریخی است و در پایان نمایش نیز مخاطب می‌تواند این مستندات را دریافت کند.
وی با اشاره به اینکه 60 نفر در اجرای این نمایش فعالیت دارند افزود: حرامیان در احرام، نوا نمایشی است که افراد به صورت زنده براساس نیاز صحنه،  آوا، سرود و اشعاری را می‌خوانند که کار را دلنشین‌تر می‌کند، یکی از ویژگی‌های این نمایش عدم استفاده از  آلات موسیقی استفاده است.
این کارشناس هنری ادامه داد: در صدر اسلام اتفاقاتی افتاد که باعث حب و بغض‌های امروز شد، عده‌ای به ولایت امام علی(ع) و آنچه در غدیرخم رخ داد پایبند نماندند که نتیجه آن شد جریانات تکفیری و سلفی‌گری‌های امروز در دنیای اسلام.
حسینی‌خو تصریح کرد: قالب هنر تاثیرگذار است و این تاثیرگذاری به دقت نوشتار نویسنده برمی‌گردد، درواقع جنس هنر، حس است و زمانی که شور با شعور نویسنده تلفیق پیدا می‌کند درصد اثر گذاری بیشتر می‌شود، بخشی از تأثیرگذاری نیز برمی‌گردد به نحوه اجرای تیم نمایش. 
وی با تأکید بر اثرگذاری هنر در افزایش آگاهی مردم ادامه داد: در کشور ما سطح مطالعه پایین است مثلاً اکثراً از مختار ثقفی فقط یک اسم می‌دانستند اما بعد از ساخت و پخش فیلم مختارنامه علاوه بر تأثیرگذاری، اطلاعات مردم نیز افزایش یافت.
حسینی‌خو تصریح کرد: نمایش حرامیان در احرام برای اولین بار سال 89 در تهران و سال 91 در قم اجرا شد، امسال هم در استان مرکزی تا 12 اسفندماه سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در کانون امام علی(ع) در دو سانس 16:30 و 18:30 به صورت رایگان اکران می‌شود.
وی ادامه داد: تیم  نمایشی ما مردمی است و به هیچ ارگانی وابسته نیست، هزینه‌ها را هم خود گروه می‌پردازد، شاید مخاطب  توان خرید حتی یک بلیط را هم نداشته باشد؛ لذا بلیط رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهیم که می‌توانند این بلیط را از مجتمع فرهنگی آیه روبروی مسجد شیخ ابوالحسن در خیابان شهید بهشتی دریافت کنند.
تهیه کننده نمایش حرامیان در احرام  با اشاره به عوامل اجرایی این نمایش گفت: سید وحید میریونسی  و محمدرضا جمال کارگردان و دستیار کارگردان ، مصلح فاطمی نویسنده اثر، حمید انصاری،  مصطفی یعقوبی،  حسن کلانتریان،  امین نیک پنجه، امیرصادقی، علی صادقی ،امین رحیمی پور، یوسف مرادیان، میثم جبارزاده، شایان سر کشیکیان و علی خوانساری از نقش‌های اصلی نمایش هستند.
captcha