دعوت مردم به ارزش‌ها از رهگذر توجه به مشکلات آنان امکان‌پذیر است
کد خبر: 3600646
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
یک استاد دانشگاه:

دعوت مردم به ارزش‌ها از رهگذر توجه به مشکلات آنان امکان‌پذیر است

گروه معارف: استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در قرآن راجع به حقوق همنوعان و نیز فقرا و مستضعفان بسیار تأکید شده است، گفت: زمانی می‌توان مردم را به مسائل ایمانی دعوت کرد که برای رفع نیازها و مشکلات آنان چاره‌اندیشی شده باشد.

رضا شکرانی، استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: حضرت علی(ع) به دو مسئله در قرآن توجه داشت، یکی انس و ارتباط با خدا و دیگری توجه به حقوق دیگران مانند همسر، والدین، فرزند، همسایه و ...؛ اما در رابطه با حقوق دیگران، چه افراد متدین، چه غیر متدین و نیز کسانی که به اصطلاح اسلام شناسنامه‌ای دارند، به این مسئله مهم توجه نمی‌کنند.
وی افزود: مطلبی که قرآن بسیار بر آن تأکید کرده، توجه به حقوق مستضعفان و فقرا است و طبق نظر یک نویسنده غیر مسلمان که در رابطه با تاریخ مطالعه و پژوهش انجام می‌دهد، هیچ مصلحی از مصلحان خدا به اندازه پیامبر اسلام به این مسئله توجه نکرده است.
شکرانی بیان کرد: نامزد‌های انتخابات از حقوق مستضعفان و فقرا صحبت می‌کنند، ولی چندین هفته است که خود و هوادارانشان تبلیغات گسترده‌ای در سطح کشور انجام می‌دهند، در صورتی که می‌توانستند هزینه‌های میلیاردی را که صرف تبلیغات می‌کنند، به افراد نیازمند و کمیته امداد اختصاص دهند.
استاد دانشگاه اصفهان گفت: فردای قیامت خداوند جامعه ما را نمی‌بخشد، به این دلیل که میلیارد‌ها تومان در این چند هفته خرج شد، ولی دریغ از شکمی که سیر شده باشد.
وی تصریح کرد: ابتدا باید به فکر نیازهای مردم بوده و به مشکلات آنها بپردازیم و سپس آنها را به مسائل ایمانی دعوت کنیم. اگر به مشکلات جامعه نگاهی بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که بیشترین مشکل جوانان ناتوانی در تأمین معیشت مالی است، تا جایی که حتی جوانان در تهیه مخارج ازدواج خود با مشکل روبرو شده و از عهده آن بر نمی‌آیند.
شکرانی اضافه کرد: در تمامی آیات قرآن پس از نماز به زکات اشاره شده است و خداوند می‌فرماید وای بر نمازگزارانی که به وظایف خود در قبال دیگران عمل نمی‌کنند و همه اینها در حالی است که ما از قرآن صحبت می‌کنیم، ولی از تعالیم اولیه آن غافل هستیم.

captcha