رعایت اخلاق سیاسی، آرامش روانی و تعامل را در جامعه به‌همراه دارد
کد خبر: 3615539
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲

رعایت اخلاق سیاسی، آرامش روانی و تعامل را در جامعه به‌همراه دارد

گروه سیاست و اقتصاد: یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: نهادینه شدن اخلاق سیاسی در جامعه سبب آرامش روانی، گفت‌و‌گو، تعامل، شناخت بهتر و ایجاد همکاری‌های اجرایی و عملیاتی برای پیش‌برد منافع کشور می‌شود.

محمدرضا بزمشاهی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با بیان اینکه اخلاق فردی و سیاسی با یکدیگر متفاوت است، اظهار کرد: بعضی از رفتار‌ها در اخلاق فردی پسندیده، ولی بالعکس در اخلاق سیاسی ناپسند است.
وی گفت: به‌طور مثال در اخلاق فردی گذشت یک امر بسیار پسندیده است، در صورتی که در اخلاق سیاسی این امر چندان مطلوب نبوده و اگر کسی به دیگران و یا دشمن به حکومت توهین کرد و یا تهمت زد، نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
وی بیان کرد: در توصیه‌های دینی، در باب اخلاق فردی، از حضرت امیر‌المومنین(ع) آمده که همیشه به دنبال آشتی با طرف مقابل باشیم، ولی در زمینه اخلاق سیاسی در نامه‌ به مالک اشتر آمده است، جوری باش که دشمن تقاضای صلح بکند.
بزمشاهی افزود: بنابر این مبنا، اخلاق سیاسی هم در تعالیم دینی و هم در تعالیم امروزی ما یکی نیست و در بعضی موارد متفاوت و در بعضی موارد یکسان است. به‌طور مثال یکی دیگر از اموری که در اخلاق سیاسی بسیار مهم‌ است وفای به عهد می‌باشد که در اخلاق فردی به گونه دیگری است.
وی تصریح کرد: هنگامی که در انتخابات، رقیبان به یکدیگر تهمت دروغ می‌زنند و نسبت به طرف مقابل بدگویی می‌کنند و او را عامل دشمن می‌دانند و یا فضای تند‌روی و زمینه‌های روانی بد ایجاد می‌شود، نمی‌توان دیگر از افراد خواست که ساکت و آرام باشند، زیرا این فضا باید کنترل شود.
این کارشناس مسائل سیاسی کرد: در بحث تبلیغات به شکلی فضا تند و سیاه‌نمایی می‌شود که برای دیگران چاره‌ای جز توهین باقی نمی‌گذارد و این سیاه‌نمایی‌هاست که فضا را به این سمت می‌کشد. اگر در صحبت‌ها و تبلیغات تا این حد سیاه‌نمایی نشود و به رقبا احترام گذاشته شود در این صورت است که می‌توان به افراد گفت که به یکدیگر و نیرو‌های سیاسی توهین نکنند.
وی اظهار کرد: برقراری اخلاق سیاسی در جامعه آرامش روانی را به دنبال خواهد داشت و همچنین زمینه گفت‌و گو ، تعامل و شناخت بهتر برقرار می‌شود و بحث دیگر، ایجاد همکاری‌های اجرایی و عملیاتی برای پیش‌برد منافع کشور است.
captcha