حفظ وحدت؛ مهم‌ترین وظیفه آحاد ملت/ بسیاری از مشکلات اقلیت‌های دینی حل شده است
کد خبر: 3774671
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی:

حفظ وحدت؛ مهم‌ترین وظیفه آحاد ملت/ بسیاری از مشکلات اقلیت‌های دینی حل شده است

گروه اندیشه ــ نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حفظ وحدت در میان اقشار مختلف جامعه بیان کرد: همان‌طور که امام و رهبری گفته‌اند، وظیفه همه ما حفظ وحدت در برابر دشمنان خارجی و کمک به یکدیگر برای پیشرفت منافع ملی است. هر موقع یک خبرنگار خارجی می‌پرسد مشکلات شما چیست، می‌گوییم مشکل عمده‌ای خارج از مشکل مردم نداریم.

به گزارش ایکنا؛ سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی، در نشست «انقلاب اسلامی و چهار دهه همبستگی و همدلی پیروان ادیان توحیدی» که با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مشاورت رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهردای تهران، امروز، 1 دی، در تالار ایوان شمس برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.
وی بیان کرد: برای اینکه بخواهیم وضعیت و منزلت اقلیت‌های دینی را در جمهوری اسلامی متوجه شویم، کافی است که مقایسه‌ای داشته باشیم بین وضعیت آنها قبل از انقلاب و مشروطه با فضایی که بعد از انقلاب به وجود آمد. تا اواخر دوره قاجار وضعیت به گونه‌ای بود که اقلیت‌ها برای رفع مشکلات خود باید به وزارت خارجه مراجعه می‌کردند و در واقع وضعیت آنها به صورت مقیم بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، آن وضعیت ناسالم که واقعی هم نبود، واقعی شد و پیروان اقلیت‌های دینی در قانون اساسی به عنوان شهروند تمام‌عیار و درجه یک ایران شناخته شدند.
نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: شرکت در دفاع مقدس، حضور در سازندگی، کمک به رشد و اعتلای کشور، حمایت از سیاست‌های خارجی و چارچوب‌های کلی نظام نیز از جمله اقداماتی است که اقلیت‌های دینی بعد از انقلاب انجام داده‌اند و قبل از انقلاب نیز این همدلی با انقلاب شروع شد و 17 شهریور 57 اولین اعلام حمایت کلیمیان از انقلاب صورت می‌گیرد. در حالی که آن زمان از ساواک نیز تحت فشار بودند. اما همواره شعار کلیمیان این بوده که هر کجا مردم ایران باشند، ما نیز هستیم. ما گذشته مشترکی داریم و فرهنگ ما اشتراکات زیادی دارد و منافع ما نیز مشترک است.
وی تصریح کرد: ما تفاوت‌هایی با یکدیگر داریم، اما در عین حال به یکدیگر احترام می‌گذرایم. هر کدام استقلال دینی خود را حفظ کرده‌ایم، اما با این وجود مانند یک ملت واحده بوده‌ایم که در انقلاب و جریان دفاع مقدس تثبیت شده است. حضور تمامی ادیان برای ما تجربه‌ای است که از نزدیک آن را حس کرده‌ایم و نماد یک وحدت، برمی‌گردد به بیمارستان دکتر سپیر که یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های تهران است و این بیمارستان تنها بیمارستان خیریه کلیمی در جهان است. همواره جزء قوانین بیمارستان دکتر سپیر این بوده که پرسش در مورد دین افراد ممنوع است و خیلی از افراد که ملیت ایرانی ندارند نیز تحت پوشش هستند. یکی از اتفاقات ماندگار انقلاب این است که مجروحان انقلاب در دوران مبارزه به این بیمارستان منتقل می‌شدند و مأموران حکومت در آن زمان چند بار برای بازداشت آنها مراجعه می‌کردند، اما با مقاومت کلیمیان مواجه می‌شدند.
مره‌صدق با اشاره به دوران دفاع مقدس بیان کرد: بعد از انقلاب نیز در دفاع مقدس، همکاری فراموش‌نشدنی بین مردم ایران و اقلیت‌های دینی حاکم شده است. تعداد شهدای اقیلت‌ها به نسبت جمعیت، حتی از نسبت به کل شهدای کشور بالاتر است و این به نظرم خیلی زیبا نیست که ادیانِ شهدا را تفکیک کنیم. تمام شهدا فرزندان تمامی ملت هستند و همه مردم نسبت به همه آنها مدیون هستند. شخصیت‌های پاک در دنیا مالکیت‌بردار نیستند و شهدای انقلاب و دفاع مقدس نیز متعلق به همه هستند.
نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از انقلاب نیز قدم‌های اساسی در مورد حل مشکلات حقوقی اقلیت‌ها برداشته شد، اما این ادعا که یک جامعه‌ای مشکلی ندارد نیز درست نیست و تا زمانی که منجی ظهور نکند، مشکلاتی وجود دارد. اما نکته مثبت در مورد نظام این است که مسئولان رویکرد مناسب و مثبتی داشته‌اند و خیلی از مسائل حقوقی حل شده است که ما را به آینده نیز امیدوار می‌کند و معدود مشکلات با همراهی در آینده حل خواهد شد، اما برای همه اقلیت‌ها خط قرمز وجود دارد.
وی بیان کرد: مشکلات ما، درون‌خانواده‌ای است که در چارچوب نظام باید حل شود و باید مشکلات خانوادگی در خانواده مطرح شود. در مورد این مشکلات نیز با گوش‌های محرم نظام صحبت می‌کنیم و به این ایمان داریم که هیچ کسی خارج از کشور، دلسوز ما نیست و دلسوزانی امین‌تر از مردم و مسئولان ایران نداریم. این تجربه‌ای است که در طول تاریخ به آن پایبند بوده‌ایم. حفظ هویت ملی ما علاوه بر ادای وظایف شهروندی، حفظ مفافع ملی نیز هست و در این شرایط که همه دنیا به دنبال سوء استفاده هستند، ما به آنها اجازه سوء استفاده نخواهیم داد.
مره‌صدق در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در روند کلی قانون‌گذاری نیز به طرف احقاق کامل حقوق شهروندی اقلیت‌ها حرکت می‌کنیم و امید داریم چند مشکل کوچک نیز حل شود. اما نکته مهم وحدت و همدلی پیروان ادیان در ایران است که سابقه چندهزار ساله دارد و در یک کلام باید گفت، استیفای کامل حقوق شهروندی اقلیت‌ها طبق قانون اساسی است که در این جهت گام‌های مثبتی برداشته است. جالب است که در مورد مشکلات هر زمانی که به سطوح عالی نظام مراجعه می‌کنیم، بهتر حل می‌شود. درخواست‌های ما به مقام معظم رهبری به نحو مثبت حل شده است و حس می‌کنم در شخص ایشان اراده جدی در مورد حقوق شهروندی برابر، برای همه ادیان وجود دارد و این مسئله برای بنده جای افتخار و مباهات است.
نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همان‌طور که امام و رهبری گفته‌اند، وظیفه همه ما حفظ این وحدت در برابر دشمنان خارجی و کمک به یکدیگر برای پیشرفت منافع ملی است. هر موقع یک خبرنگار خارجی می‌پرسد مشکلات شما چیست، می‌گوییم مشکل عمده‌ای خارج از مشکل مردم نداریم.
انتهای پیام

captcha