انتشار پیام تسلیت مراجع عظام تقلید در پی ارتحال علامه مرتضی‌عاملی
کد خبر: 3852861
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹

انتشار پیام تسلیت مراجع عظام تقلید در پی ارتحال علامه مرتضی‌عاملی

گروه حوزه‌های علمیه ــ در پی ارتحال علامه سیدجعفر مرتضی عاملی، از علمای برجسته لبنان در عرصه سیره‌نویسی، جامعه مدرسین و برخی از مراجع تقلید ارتحال ایشان را تسلیت گفتند.

جامعه مدرسین و مراجع ارتحال علامه جعفر مرتضی را تسلیت گفتندبه گزارش ایکنا؛ آیات عظام صافی گلپایگانی، سبحانی، علوی گرگانی و جامعه مدرسین حوزه قم با صدور پیام‌های جداگانه ارتحال علامه سیدجعفر مرتضی‌عاملی را تسلیت گفتند. متن این سه پیام بدین شرح است؛

پیام تسلیت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

با تاسف و تاثر فراوان، خبر رحلت عالم بزرگوار، مدافع راستین اسلام و ولایت، علّامه محقق آقای حاج سیدجعفر مرتضی عاملی رضوان‌الله علیه را دریافت کردیم؛ انا لله و انا الیه راجعون.
شخصیتی که عمر پربرکت خود را در ارائه صحیح تاریخ اسلام و مذهب حقّه جعفری و پاسخ به شبهات و دفاع از معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام گذرانید و ده‌ها کتاب نفیس و ارزنده و معتبر را به عالم اسلام و حوزه‌های علمیه و پژوهشگران این عرصه تقدیم نمود. فقدان این روحانی وارسته برای مراکز علمی و دینی ثلمه و خسارت است.
اینجانب این ضایعه مولمه را به حضرات علمای اعلام، حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان محترم به ویژه مردم شریف کشور لبنان و خاندان مکرّم آن فقید سعید تسلیت عرض نموده؛ از خداوند متعال علو درجات برای روح مطهر ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم مسئلت دارم.
 
پیام تسلیت حضرت آیت‌الله سبحانی
همچنین آیت‌الله سبحانی با صدور پیامی ارتحال ایشان را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:
انالله و انا الیه راجعون
در ایام سوگواری اربعین سالار شهیدان که مسلمانان در غم و اندوه فرورفته بودند، بار دیگر، جامعه اسلامی با مصیبت جدیدی که بحق باید آن را ثلمه در اسلام نامید که لا یسدّها شیء، روبرو شدند و آن درگذشت عالم بزرگوار، محقق عالیقدر در عرصه ولایت مرحوم آیت الله سید جعفر مرتضی(قدس الله سره) است و آن هم در شب رحلت جدّ بزرگوارش پیامبر اسلام و این حاکی از یک نوع پیوند با جدّ بزرگوارش خاتم پیامبران است.
آثار این محقق بدون استثناء بسیار سودمند و مفید است او در تحقیق موضوع فروگذار نمی‌کرد. اثر اخیر ایشان درباره سیره نبوی، اثر ماندگار و بسیار ارزشمند است. اینجانب این ضایعه را به حضرت ولیعصر(عج) و جامعه روحانیت شیعه بالاخص به بازماندگانش تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای این تازه درگذشته علو درجات خواهانم.
 
پیام تسلیت آیت‌الله علوی گرگانی
همچنین حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با صدور پیامی درگذشت علامه سیدجعفر مرتضی عاملی را تسلیت گفتند که متن آن به شرح زیر است:
بسمه تعالی
«اذا مات العالم ثلم فی  الاسلام ثلمة لایسدها شئ»
خبر درگذشت عالم زحمتکش و مورخ متبحر مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی موجب تأثر و تألم شدید گردید. این عالم بزرگوار عمر با برکت خود را در راه تبیین سیره اهل بیت(ع) و تألیف کتب ذی قیمت در زمینه تاریخ اسلام و تشیع صرف نمودند و در راه تربیت دانش‌آموختگان و حقیقت جویان مکتب اسلام زحمات زیادی کشیدند و همچنین در لبنان منشأ خیرات و برکات متعددی بودند.
اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به محضر امام زمان(ع) و مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری همچنین حوزه‌های علمیه نجف اشرف و قم و طلاب فرهیخته لبنانی تسلیت گفته و برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان آن مرحوم صبر و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.
 
تسلیت جامعه مدرسین
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم ارتحال این عالم فرهیخته را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
(انا لله و انا الیه راجعون)
ارتحال عالم جلیل‌القدر علامه بزرگوار مرحوم آیت‌الله سیدجعفر مرتضی عاملی (رضوان‌الله تعالی علیه) از علما و محققان برجسته اسلامی مقیم لبنان موجب تأسف و تألم گردید. این عالم فقید، اندیشمندی فرزانه و مورخی ژرف‌نگر بود که آثار ارزشمند و ماندگاری در تاریخ‌نگاری به‌ویژه در سیره‌نویسی نبوی و علوی به یادگار گذاشت. کوشش و اجتهاد کم‌نظیر ایشان در تحقیقات تاریخی آثاری سرشار از استناد، استدلال، اتقان، جامعیت و پختگی را به ثمر نشاند که همواره منشأ الهام و تقدیر اندیشمندان است.
این علامه محقق از علاقه‌مندان و دوستداران انقلاب اسلامی و ارادتمندان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» بود که با تدوین آثار تحقیقاتی فراوان و ارائه تاریخ صحیح اسلام و مذهب حقه جعفری، فصل جدیدی در این رشته‌ علمی و تاریخ‌نگاری اسلام گشود.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم گران‌قدر را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، امت اسلامی، علمای لبنان، به‌ویژه مجاهد مبارز سید حسن نصرالله رهبر شیعیان لبنان و بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعالی برای آن فقید سعید، رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان، صبر و اجر مسئلت می‌نماید.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
انتهای پیام
captcha