اسلام‌هراسی و مسیحیت تبشیری؛ مهم‌ترین موانع تقریب اسلام و مسیحیت
کد خبر: 3866668
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد:

اسلام‌هراسی و مسیحیت تبشیری؛ مهم‌ترین موانع تقریب اسلام و مسیحیت

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: چالش اصلی در عدم تحقق صلح جهانی مربوط به جریانات خاص مدعی فرجام‌خواهی از جمله مسیحیت صهیونیست، مسیحیان راست از یکسو و داعش و تکفیری‌ها در سرزمین‌های اسلامی است که چهره مخدوشی را از اسلام ارائه کرده‌اند.

احمد رضا مفتاحاحمدرضا مفتاح، رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تبریک ایام میلاد حضرت مسیح(ع) به مسیحیان ایران و جهان، گفت: آرزو می‌کنیم که میلاد آن حضرت زمینه صلح، دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز را میان ادیان مختلف فراهم کند. آنچه در سیره و سنت آن حضرت وجود داشته محبت و توصیه‌های اخلاقی مشهور برای ارتباط خوب نه تنها با همسایگان و هم‌کیشان، بلکه با غیر هم‌کیشان و دشمنان بوده است.

مفتاح اضافه کرد: امام(ره) در پیام تبریکی به مسیحیان ابراز امیدواری کرد که مسیحیان به دین خودشان متعهد و متدین باشند؛ لذا معتقدم اگر پیروان ادیان بر اساس تعالیم و دستورات(تحریف نشده) دینی خود رفتار کنند، مطمئناً با وجود همه اختلافات دینی، دنیای بهتری خواهیم داشت؛ زیرا ادیان با همه اختلافاتی که دارند، زیربنای توحیدی مشترک، توصیه‌های انسانی و اخلاقی نزدیک به یکدیگر دارند.

رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه تعالیمی که در متن کتب آسمانی آمده با بافت و محیط اجتماعی پیروان ادیان در عمل تفاوت زیادی دارد، تصریح کرد: مسیحیان کنونی، انتظارات حضرت عیسی(ع) را در عمل به محبت و مهربانی محقق نکرده‌اند؛ البته ممکن است بیشتر مسیحیان به صورت فردی از دستورات عیسی(ع) تبعیت کنند، ولی کسانی که مانند مسیحیت صهیونیسم دیدگاه افراطی دارند فاصله زیادی با تعالیم عیسی(ع) دارند.

وی اظهار کرد: ممکن است افراطیون مسیحی از دید خودشان فکر کنند که در حال انجام وظیفه دینی هستند، ولی این برداشت نادرست است و انگیزه‌های سیاسی آنان مشهود است؛ مسیحیت تعلیمی حضرت عیسی(ع) مبتنی بر صلح، دوستی و شعار خود مسیحیت کنونی هم همین موضوع است، ولی سیاستمداران آنان کاملاً خلاف این موضوع رفتار می‌کنند.

مدعیان فرجام‌خواهی؛ عامل چالش‌های بین‌الادیانی 

رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه اکثر مسیحیت اعم از کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس به صورت فردی پیرو عیسی(ع) هستند، اظهار کرد: در این بخش برای صلح و ارتباط صحیح بین مردم ادیان مختلف، چالش چندانی وجود ندارد، بلکه چالش اصلی مربوط به جریانات خاص مدعی فرجام‌خواهی از جمله مسیحیت صهیونیست و مسیحیان راست است.

مفتاح در پاسخ به این سؤال که آموزه‌های عیسی مسیح چه مقدار ظرفیت برای صلح جهانی دارد، با بیان اینکه یقینا ادیان ظرفیت صلح دارند، افزود: تعالیم کلی ادیان الهی محبت، صلح، دوستی با دیگران، کرامت و رعایت حقوق یکدیگر است و همه این مفاهیم می‌تواند زمینه صلح جهانی را فراهم کند.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: ما سابقه گفت‌وگوی بین‌الادیانی را با اندیشمندان ادیان دیگر از جمله مسیحیت داشته و داریم؛ الان هر دو سال یکبار با جریانات مسیحی واتیکان نشست علمی داریم. همچنین با سایر جریانات دیگر مسیحی اعم از کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس هم امکان و زمینه برای گفت‌وگو فراهم است.

رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: با آلمان تفاهم‌نامه داریم و هرساله هم یکی دو نوبت گفت‌وگوی بین ادیانی با اندیشمندان و علمای مسیحی این کشور داریم؛ بنابراین فضای تعاملات علمی که برقرار است زمینه را برای ارتباط بی‌حاشیه ایجاد می‌کند و سبب می‌شود تا با بیان صریح دیدگاه‌ها، طرفین به سمت تقریب ادیانی پیش بروند. در مباحث علمی، آکادمیک و نظری الهیاتی، اختلاف نظری و سلیقه‌ای مشکل‌ساز نیست بلکه اجرای سیاست‌های غلط در مقام عمل مانع و مشکل‌ساز است.

نقش داعش در ایجاد موج اسلام‌هراسی

وی در پاسخ به این سؤال که بدنه مردمی ادیان با یکدیگر مشکلی ندارند پس مانع اصلی تحقق صلح جهانی چیست؟ بیان کرد: مهم‌ترین مانع برای این هدف مهم از نظر بنده در بخش مسلمانان، وجود جریانات افراطی مانند داعش است که به خشونت دامن زده‌اند و متأسفانه سبب شدند تا با تبلیغات وسیع رسانه‌های غربی، چهره مخدوش و خشونت‌‍طلب از اسلام در نزد مردم مسیحی و پیروان ادیان دیگر در دنیا ترسیم شود؛ لذا ذهنیت خوبی از اسلام در دنیای غرب برای مردم ساخته نشده است.

رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: از طرف دنیای مسیحیت هم مهم‍ترین مانع و مشکل، بحث تبشیر است؛ زیرا برخی جریانات تبشیری با این نوع فعالیتشان سبب ایجاد حساسیت در میان مردم مسلمان می‌شوند که در برخی موارد ممکن است منجر به برخوردهایی هم بشود.

مفتاح تصریح کرد: بنابراین برای تحقق وحدت ادیانی و صلح، بخش مهمی از کار زدودن زمینه‌های افراط‌گرایی در طرفین است تا اندیشمندان بتوانند در فضای دور از تنش و در محیطی آکادمیک و علمی به بیان نظرات خود بپردازند و زمینه تقریب بین‌الادیانی و بین‌المذاهبی را تقویت کنند. قطعاً صلح عادلانه برکاتی دارد که خوبی‌های آن نصیب همه مردم دنیا خواهد شد و این مسئله نیازمند زیرساخت‌های فکری و اندیشه‌ای و عزم جدی بشریت دارد.

انتهای پیام
captcha