عمل به توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان وظیفه دینی است
کد خبر: 3882253
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
مفسر قرآن و نهج‌البلاغه بیان کرد:

عمل به توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان وظیفه دینی است

محمدمهدی جعفری، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه، گفت: در زمان حاضر تمام متولیان دین، سیاست و اجتماع باید تابع متخصصان بهداشت و درمان باشند، چراکه آنها باید حرف آخر را بزنند و راه‌حل‌ها را ارائه و همه نیز اطاعت کنند.

عمل به توصیه‌های بهداشت وظیفه دینی استمحمدمهدی جعفری، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به اینکه دین اسلام تجربه گذشتگان و دانش بشری را مورد توجه قرار داده است، اظهار کرد: به طور مثال حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه در وصیت به امام حسن(ع) می‌فرمایند که مسائل گذشته را مطالعه کردند و به عنوان تجربه بشری در اختیار آیندگان قرار دادند.

وی ادامه داد: بنابراین دین چیزی نیست که بخواهد همه مسائل بشری را به صورت قالبی مطرح و فقط راه‌حل را خودش ارائه کند، بلکه دین به تجارب بشر احترام می‌گذارد و حتی بحران‌های گذشته که از سوی بشر ایجاد شده و یا در طبیعت وجود داشته و بشر قادر به اداره آنها نبوده در آیات قرآن مورد سرزنش قرار گرفته است. مثلاً در قرآن اشاره شده که عذابی آمد و انسان‌ها متوجه آن نشدند.

این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه با بیان اینکه دین ادعایی برای حل همه مسائل ندارد، افزود: دین هدایت انسان به سوی خداوند، معرفی حقیقت مطلق و شناساندن هستی و طبیعت به انسان را برعهده دارد. پس انسان باید با توجه به تجاربش بحران‌ها را اداره کند.

جعفری تصریح کرد: در قرآن، سخنان پیامبر(ص) و نهج‌البلاغه در توصیف «بحران» کلمه «فتنه» به کار رفته است. فتنه در واقع همان بحران‌هایی است که به شکل‌های مختلف و در شرایط گوناگون پیش می‌آید و مطابق سخن امیرالمؤمنین(ع) باید این فتنه را شناخت و ریشه‌یابی کرد و درمان آن را یافت.

وی گفت: دین می‌گوید هر لحظه و در هر شرایطی ممکن است بحران‌ها پیش بیایند، پس انسان باید همواره برای آن آمادگی داشته باشد و زمانی که بحران یا فتنه‌ای پیش می‌آید خودش را نبازد، اگر انسان از قبل آمادگی داشته باشد، بحران را ریشه‌یابی کرده و درصدد حل آن بر خواهد آمد.

جعفری تصریح کرد: در تاریخ بشر رواج بیماری‌هایی مانند طاعون، وبا یا آبله بارها اتفاق افتاده است و تا وقتی که بشر دانش کمی در مقابل آنها داشت، آمار مرگ و میر این بیماری‌ها بسیار زیاد بود، اما زمانی سرانجام درمان آن بیماری‌ها را کشف کرد. در زمان حاضر نیز تمام متولیان دین، سیاست و اجتماع باید تابع متخصصان باشند، چراکه آنها باید حرف آخر را بزنند و راه‌حل‌ها را ارائه و همه نیز اطاعت کنند. در واقع هر بحران یا فتنه‌ای که پیش آمد، متخصصان همان حوزه باید اظهار نظر و راه‌حل‌هایی ارائه کنند و دیگران هم موظف به اطاعت از آن هستند.

انتهای پیام
captcha