مهجوریت‌زدایی از وحی؛ رسالت اصلی رسانه‌های قرآنی
کد خبر: 3897774
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴

مهجوریت‌زدایی از وحی؛ رسالت اصلی رسانه‌های قرآنی

حجت‌الاسلام واعظ جوادی ضمن تبیین چهار گونه مهجوریت قرآن کریم اظهار کرد: انتظار از ایکنا این است که برنامه‌های خود را عالمانه، محققانه و بر اساس آموزه‌های وحیانی تنظیم و از انسان‌های شایسته و محقق در مباحث قرآنی استفاده کند تا هر نوع هجر و مهجوریت از قرآن برطرف شود و تمام لایه‌های جامعه اعم از نظام و مردم بتوانند از قرآن استفاده کنند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ‌ جوادی‌، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، در پیام ویدیویی هفدهمین سالگرد تأسیس خبرگزاری ایکنا را تبریک گفت و به مهم‌ترین رسالت‌های یک رسانه قرآنی اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید؛

ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت سالگرد میلاد خجسته امام حسن(ع)، در باب اینکه رسالت رسانه‌های قرآنی در چنین دوران و روزگاری چگونه است، باید دانست که با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر جهان امروز و انتظاراتی که از مهد تمدن اسلامی و جایگاه فرهنگ اسلام و مکتب ارزشمند تشیع می‌رود، انتظار این است که قرآنی به جهانیان معرفی شود که رسول خدا(ص) آن را برای جامعه اسلامی تبیین و تفسیر فرمود و به عنوان میراث برتر جهان اسلام به یادگار گذاشت.

رسول گرامی اسلام(ص) قرآنی را به متن جامعه تقدیم کرد و تحویل جامعه داد که این قرآن با مفسر و مبینی مانند عترت طاهره قرین است. چون قرآن سخن خدا و کلام الهی است، فهم و تبیین و تفسیر این کلام در مقام حقیقت و واقع، جز از اهل بیت(ع) برنمی‌آید و آن‌ها هستند که عِدل حقیقت قرآن‌اند و در تمام مراتب نیز با قرآن هستند؛ لذا رسول گرامی اسلام(ص) در حق امام علی(ع) فرمود: «علیّ مع القُرآن و القُرآن مع علیّ»، جامعه‌ای که امام علی(ع) را به عنوان امام خود انتخاب کرد، جامعه‌ای است که می‌تواند از قرآن بهره لازم و کافی را ببرد.

چهار معنا از مهجوریت قرآن

آنچه که امروز در جوامع در باب قرآن مطرح است، چندگونه مهجوریت است؛ یک نوع از جایگاه افراد و گروه‌هایی است که معاذالله قرآن را قبول ندارند و با تکبر در مقابل این سخن وحی ایستاده‌اند و احیاناً در مقام توهین و تحقیر هستند. آیه‌ای که در سوره فرقان است «مُسْتَكْبِرِينَ بِهِ سَامِرًا تَهْجُرُونَ» یعنی یک عده بر اساس استکبار و آشنا نبودن به حقیقت قرآن، در مجالس شبانه خودشان قرآن را تحقیر می‌کنند که این یک معنای از هجر است که از افراد در دنیا سر می‌زند که این‌ها نسبت به قرآن چنین باوری را دارند.

دسته دیگر کسانی هستند که در حوزه دین قرار می‌گیرند و به قرآن به عنوان کتاب وحی اعتقاد دارند، اما در مقام عمل به قرآن بی‌توجهی می‌کنند. مسیر هدایتی قرآن را برای خود انتخاب نمی‌کند و این غفلت از قرآن و بی‌توجهی نسبت به آموزه‌ها، تعالیم و سنت‌های الهی در قرآن باعث می‌شود که این قرآن، در مهجوریت قرار بگیرد.

نوع دیگر از مهجوریت قرآن، بیشتر آزاردهنده است و عده‌ای بر اساس تفسیر به رأی و قرائت‌های ناصواب و تحلیل‌های نادرست مسیر فهم درست قرآن را بر جامعه می‌بندند. جایگاه این افراد به تعبیر منابع روایی ما در آتش است. کسانی که با تفسیر به رأی سراغ قرآن می‌روند، به گونه‌ای عامل مهجوریت قرآن هستند.

بدترین افراد در تعامل با قرآن

دسته چهارمی که موجب مهجوریت قرآن می‌شوند و از نقش‌آفرینی عملی قرآن در صحنه زندگی انسان ممانعت می‌کنند، آن‌هایی هستند که در قالب‌های ظاهری با جلوه قرآنی جلو می‌آیند، اما در باطن از حقیقت قرآن دور هستند و در مقام عمل به گونه دیگری رفتار می‌کنند. با این کار یک نوع فریب و نیرنگی برای جامعه ایجاد می‌شود که از فهم درست قرآن وامی‌مانند و اینها شاید بدترین اقشاری هستند که تعامل آنها با قرآن بیشترین شکنندگی را برایشان دارد.

رسالت رسانه‌ای ایکنا

در دورانی که رسانه‌های قرآنی شکل گرفته‌اند، رسالت ایکنا بر این است که معارف قرآنی را به صحنه بیاورد و لذا باید این گونه مهجوریت‌ها را دقیقاً رصد کند و آنچه را که حق قرآن است و جمله حقیقی قرآن است در فهم و بیان و در عمل، رفتار و گفتار به جامعه بیاورد. اگر کسی خود را با قرآن پیوند داد و هم‌عهد قرآن شد و رسانه‌ای گفت که من قرآنی‌ام، این انتساب قرآنی برای او شرافت دنیوی و اخروی می‌آورد، البته اگر از قرآن نخواهد که به گونه دیگری استفاده کند یا استفاده‌های ناصواب دیگران را صحه بگذارد و آنها را ترویج کند.

قرآن با ظلم، ستم، ناحقی و با تبعیض، فساد، انحراف و تحریف موافق نیست. اگر رسانه‌ای بخواهد معاذالله چنین مسیری را طی کند، نمی‌تواند برای او شکوه‌مند و شفابخش باشد و مسیر هدایت را جلو ببرد.

از رسانه محترم ایکنا که در خدمت قرآن است انتظار می‌رود که برنامه‌های خودش را در تمام این جهاتی که بیان شد، عالمانه، محققانه، حکیمانه و بر اساس آموزه‌های وحیانی تنظیم کند و از انسان‌های شایسته، محقق و مدقق در مباحث قرآنی استفاده کند تا هر نوع هجر و مهجوریتی از قرآن از رسانه‌های قرآنی برطرف شود و تمام لایه‌های یک جامعه اعم از نظام و مردم بتوانند از قرآن استفاده کنند.

در پایان نیز به سخنی از امام مجتبی(ع) اشاره می‌کنم. بعد از جریان صلح تحمیلی که از جریان بنی‌امیه به ایشان انجام شد، حضرت(ع) به مدینه هجرت و بساط قرآنی مفصلی را پهن کردند و بسیاری را با قرآن و تفسیر آشنا کردند. حضرت فرمودند تنها چیزی که از مواهب آسمانی مانده همین قرآن است و همه سعی کنیم قرآن را به عنوان امام و رهبر جامعه بشناسیم و همه کارهای خود را بر مبنای قرآن پیش ببریم.

امیدواریم حمایت‌های راستینی که از اهل بیت(ع) در باب قرآن‌پژوهان، مفسران و علاقه‌مندان است برای ما ذخیره دنیا و آخرت و عامل شفاعت باشد.

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha