به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، میثم یاسا، کارشناس خانواده و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، هشتم بهمنماه با بیان اینکه ۱۳ جمادیالثانی سالروز وفات حضرت امالبنین(س) مادر قمر بنی هاشم حضرت عباس(ع) و روز تکریم مادران و همسران شهداست، اظهار کرد: خانواده از دیر زمان، رکن طبیعی و اساسی جوامع بهشمار میرفته که با ضرورت زندگی و با سرشت و و طبیعت انسانی سازگار بوده است.
وی افزود: در اهمیت و ارزش خانواده همین بس که گفته شده است خانواده نخستین آموزشگاه و پرورشگاه انسان، انتقالدهنده فرهنگ و تمدن، محل کسب ارزشها و فضایل انسانی و اخلاقی، زمینهساز تکامل و تحول، کارگاه الگوسازی و سرنوشتسازی است و در یک جمله اساساً سعادت و شقاوت جامعه در گرو تأمین سلامت یا عدم سلامت خانواده است.
کارشناس خانواده و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه، خانواده از منزلت و قداست خاصی برخوردار است، تأکید کرد: در محیط خانواده، زنان مدیریت داخلی این واحد کوچک اجتماعی را به عهده دارند و در سایه تلاش آنان مشکلاتی همچون، احساس بیهویتی، احساس ناامنی اجتماعی، محرومیت از داشتن الگوی مناسب شخصیتی، ترس و اضطراب، بیهدفی، کمبودهای عاطفی و غیره رخت برمیبندد و شخصیت و ساختمان روانی سایر اعضا خانواده شکل میگیرد و روح آنها تلطیف میشود.
وی ادامه داد: بر همین اساس خداوند دو قابلیت عظیم قدرت تحول و تحمل را به زن عطا کرده است که همه رهبران بزرگ جهان برای اداره امور و بهبود آن، نیازمند به این دو وصف هستند.
یاسا تصریح کرد: پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، در مییابیم که به مدد منابع و دیدگاه مکتب فکری اسلام، زن به جایگاه رفیعی ارتقا یافته است و روز به روز در حال ترقی و نزدیک شدن به جایگاه اصلی خودش است.
وی با بیان اینکه یک زن انقلابی برای دستیابی به جایگاه اصلی خود نقشهای متعددی بر عهده دارد که یکی از آنها نقش همسری است که در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژهای دارد، گفت: در روایتهای اسلامی «حسن تبعّل» به معنای خوب شوهرداری کردن، در حد جهاد در راه خدا ارزشمند برشمرده شده است.
کارشناس خانواده و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه از نقشهای تأثیرگذار دیگر زن، نقش مادری است، اظهار کرد: نقش مادری تنها در وضع حمل و شیر دادن خلاصه نمیشود، بلکه یک سلسله مسئولیتهای پرورشی و تربیتی نیز بر عهده مادر گذاشته شده است که ثمره آن در هدایت کل جامعه بشری خود را نمایان میکند.
وی اضافه کرد: باید با صدای بلند و البته با کمال خضوع و خشوع اعتراف کرد که بسیاری از بانوان این سرزمین پس از انقلاب اسلامی، با خلق صحنههای شگفتانگیزی به نقش همسری و مادری زینت بخشیدند؛ آنان با پروراندن فرزندانی در دامنهای پاک خود و ایفای نقشهای حمایتگری از همسرانشان، با تقدیم فرزندان و شوهران شهیدشان، درخت اسلام و انقلاب را آبیاری کردند.
یاسا با اشاره به دو نمونه از سیره معصومان در تکریم از مادران و همسران شهدا، گفت: تکریم رسول خدا(ص) از خانواده شهدا، از چند جهت شامل گریه و همدردی، تسلی و دلداری و ملاطفت به فرزندان، بیان فضایل شهید در جمع مردم با درخواست همسر شهید، دعا در حق همسر شهید و دستور غذا دادن و پذیرایی از خانواده شهید بود.
وی با اشاره به نمونهای از تکریم حضرت علی(ع) از خانواده شهدا، بیان کرد: حضرت علی(ع) در فرمان خود به مالک اشتر مینویسند که «هرگاه کسی از سپاه تو به درجه شهادت رسید و یا شخصی از دشمنانت در اثر قتل و جرح به گرفتاری شدید مبتلا شد، در این صورت همانند وصی دلسوز و مورد اعتماد کارهای خانواده آنان را اداره کن تا اثر فقدانش در میان اهل بیت(ع) او ظاهر نشود.»
کارشناس خانواده و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر این نکته که توجه و تکریم خانواده شهدا هم وظیفه حاکمیت است و هم وظیفه مردم و در این میان باید به جایگاه مادران و همسران شهدا توجه خاصتری داشت، افزود: در واقع شهید به پشتوانه مادر و همسر خود یعنی دامنهای پاک و دستهای همراهی که شهیدآفرین میشوند خواهد توانست در میدانهای جنگ نقشآفرینی کند.
وی ادامه داد: مادر با تربیت صحیح فرزند و همسر با گذشتی که از حق خود در زندگی مشترک دارد و حاضر میشود که غم جانکاه تنهایی و بیسرپرستی را به جان بخرد، شهیدآفرین میشود و بر این اساس جامعه با تکریم این افراد در حقیقت فرهنگ جهاد و شهادت را ارج نهاده است.
انتهای پیام