گفتمان انقلاب اسلامی متناسب با زبان نسل جدید بازخوانی شود
کد خبر: 3950880
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲

گفتمان انقلاب اسلامی متناسب با زبان نسل جدید بازخوانی شود

استاد حوزه علمیه تبریز با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی مبنی عدالت در حوزه توزیع قدرت و ثروت و همچنین عقلانیت و معنویت در حوزه تربیت و معنویت انسانی است، گفت: لازم است اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی متناسب با زبان نسل جدید و ناظر بر شبهات مطروحه بازخوانی شود.

گفتمان انقلاب اسلامی متناسب با زبان نسل جدید بازخوانی شود

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سعید نیازی، مدرس حوزه علمیه تبریز، روز شنبه 11 بهمن‌ماه در «نشست علمی بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی»، به صورت مجازی در دانشگاه تبریز، با ارائه مطالبی در خصوص ظرفیت‌شناسی اندیشه‌های حضرت آیت الله مصباح یزدی در پشتیبانی نرم افزاری گام دوم انقلاب، اظهار کرد: بنابر نص بیانیه گام دوم و همچنین تحلیل اهالی فکر و اندیشه، مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب نسل جدید و جوان است.

وی اضافه کرد: نسل جوان، ذائقه، تاریخ، زبان و مسایل خاص خود را دارد و ما نمی‌توانیم بدون درنظر گرفتن این آیتم‌ها نسل جدید را به سمت توجه به محتوای بیانیه گام دوم و نهادینه کردن این محتوا در ذهن و قلب و این نسل اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید بستری فراهم کنیم تا نسل جوان از جهت فکری و عقلی سلوک ذیل اندیشه انقلاب اسلامی را بپذیرند، گفت: یکی از تحریفات بسیار بنیادین در انقلاب اسلامی این است که «گفتمان و اندیشه انقلاب» نسبت ساختار، قوانین و افرادی که در این انقلاب مسئولیت دارند، کمرنگ‌تر جلوه داده شده، در حالی که خمیرمایه بنیادین انقلاب اسلامی، گفتمان آن است.

استاد حوزه علمیه تبریز با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی مبنی عدالت در حوزه توزیع قدرت و ثروت و همچنین عقلانیت و معنویت در حوزه تربیت و معنویت انسانی است، گفت: لازم است اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی متناسب با زبان نسل جدید و ناظر بر شبهات مطروحه بازخوانی شود.

نیازی اضافه کرد: برای بازخوانی اندیشه انقلاب در گام دوم متناسب با نسل جدید و ناظر بر شبهات مطروحه یک امر اجتناب‌ناپذیر بوده و در این رابطه باید به سراغ متفکرانی برویم که انقلابی می‌اندیشند و انقلاب مسئله اصلی این متفکران و متن فعالیت‌های علمی‌شان را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به شهادت آثار علمی و کارنامه عملی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، اندیشه‌های ایشان آبستن تولد چنین مولود مبارکی بوده و لازم است همان کاری که در نشر آثار شهید مطهری در گام اول انقلاب تحت عنوان «سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری» انجام شد، در این رابطه انجام شود، افزود: باید با محوریت مجمع عالی حکمت اسلامی در گام دوم انقلاب اقدام به طراحی «طرح مطالعاتی آثار آیت‌الله مصباح» شود.

نیازی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله مصباح یزدی، خاطرنشان کرد: توجه و تعهد به انقلاب اسلامی، سیاست کاری ایشان نبود، بلکه خاصیت روحی و فکری ایشان بود و میوه توجه و تمرکز در حکمت صدرایی منتهی شدن به چنین ساحتی است که انسان در برابر منظومه فکری انقلاب اسلامی عقلش خاضع و قلبش خاشع می‌شود.

این استاد حوزه علمیه تبریز، در ادامه با بیان اینکه در طول تاریخ، بزرگترین جنایت در حق کلمات شده است، گفت: چراکه وقتی کلمه‌ای در مصداق قابل توجه خود استفاده نشود، بار معنایی خود را از دست می‌دهد، اما حضرت آیت‌الله مصباح یزدی از جمله شخصیت‌هایی هستند که حق کلمه در وجود ایشان ادا می‌شود. حق کلماتی مثل اسلام‌شناس، فیلسوف، متفکر، انقلابی، علامه و حتی مجاهد و... در وجود ایشان ادا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه می‌توانیم با تمرکز و تحقیق در آثار علمی آیت‌الله مصباح یزدی واکسن نظری و عملی انقلاب اسلامی برای نسل جدید در گام دوم را تولید کنیم، ادامه داد: حضرت آیت‌الله مصباح در عصر نبرد اندیشه‌ها و فتنه‌های فکری، اندیشه‌های رقیب انقلاب اسلامی را خوب می‌شناخت و گلوگاه‌ این اندیشه‌ها را در دست داشت.

استاد حوزه علمیه تبریز در خاتمه با بیان اینکه تا نسل جوان در گام دوم که مخاطب اصلی هستند، از حیث نظری و ذهنی با منظومه فکری انقلاب اسلامی همراهی نکنند در مقام عمل برای تحقق اهداف انقلاب، پای کار نخواهد بود، خاطرنشان کرد: شخصیتی که می‌تواند نسل جدید را با زبان، ذائقه، تاریخ و مسائل خاص خود، با اندیشه‌های انقلاب اسلامی همراه کند، اندیشه‌های آیت‌الله مصباح است.

انتهای پیام
captcha