ناسپاسی از خدا و خلق خدا انسان را به مرز حیوانیت می‌کشاند + فیلم
کد خبر: 3964162
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
زمزمه صحیفه جان /2

ناسپاسی از خدا و خلق خدا انسان را به مرز حیوانیت می‌کشاند + فیلم

به فرمایش امام سجاد(ع)، کسی که روحیه سپاسگزاری از خدا و خلق خدا را نداشته باشد، از مرز انسانیت به سوی حیوانیت رفته است. برخی افراد هستند که دوست دارند فقط دیگران از آنها تشکر کنند که این اشتباه بزرگی است که انسان را به مرز حیوانیت نزدیک می‌کند. از این رو باید با اخلاق انسانی در ماه رمضان آشنا شویم و فقط گرسنه بودن و ننوشیدن را تمرین نکنیم، بلکه تمرین کنیم تا به انسان بودن نزدیک شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در درس‌گفتارهای صحیفه سجادیه، به شرح ادعیه زبور آل محمد(ص) می‌پردازد. این جلسات در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت 10 منتشر می‌شود. در ادامه دومین جلسه از این درس‌گفتار از نظر می‌گذرد؛

از دعای اول صحیفه سجادیه به نکته دوم اشاره می‌کنیم که عبارت از اهمیت ستایش خداوند است که یا در دل، یا در عمل و یا حتی با زبان است. آنچه ناپسند است، عدم سپاسگزاری در دل، عمل و کردار و بسنده کردن به ستایش زبانی است، اما بهتر این است که با زبان، دل و عمل سپاسگزاری واقعی را انجام دهیم و به آنچه خداوند دوست دارد، ملتزم شویم.

امام سجاد(ع) در مورد اهمیت ستایش می‌فرمایند: «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ»؛ یعنی اگر خداوند نعمت ستایش را به مردم نمی‌داد و مردم ستایش نمی‌کردند، از حد و مرز تعریف انسان بودن خارج می‌شدند. اگر کسی از خدا و خلق خدا سپاسگزاری نکند، گویی انسان نیست.

در روایات بسیار اندک داریم که فرموده باشند اگر انسان برخی آداب را رعایت نکند، انسان نیست. مثلا در روایت داریم، اگر کسی در مجلسی وارد شود که جای نشستن کم است و به‌زور برای خودش جا درست کند و دیگران را کنار بزند و به‌نحوی بنشیند که دیگران هم اذیت شوند، چنین کسی، آدم نیست. در این فراز از صحیفه سجادیه نیز همین نکته مورد توجه قرار گرفته است. یعنی کسی که روحیه سپاسگزاری از خدا و خلق خدا را نداشته باشد، از مرز انسانیت به سمت مرز حیوانیت رفته است. برخی افراد هستند که دوست دارند فقط دیگران از آنها تشکر کنند و این اشتباه بزرگی است. این اشتباه‌هایی است که انسان را به مرز حیوان بودن نزدیک می‌کند.

بیایید با اخلاق انسانی در ماه رمضان آشنا شویم و فقط گرسنه بودن و ننوشیدن را تمرین نکنیم، بلکه تمرین کنیم تا به انسان بودن نزدیک شویم.

انتهای پیام
captcha