تاریکی‌های برزخ و قیامت با حمد الهی زدوده می‌شوند + فیلم
کد خبر: 3964163
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
زمزمه صحیفه جان /3

تاریکی‌های برزخ و قیامت با حمد الهی زدوده می‌شوند + فیلم

برای ستایش‌ خداوند در صحفیفه سجادیه دو اثر بیان شده است؛ اولی در برزخ است که ستایش خداوند، سنجه‌ای بالاست و ظلمت‌های برزخ و عذاب‌های برزخ را از انسان برمی‌دارد و اعمال بد انسان را در دنیا اصلاح می‌کند تا بدون مشکل به برزخ وارد می‌شود. دومین اثر هم راحتی انسان در قیامت است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در درس‌گفتارهای صحیفه سجادیه، به شرح ادعیه زبور آل محمد(ص) می‌پردازد. این جلسات در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت 10 منتشر می‌شود. در ادامه سومین جلسه از این درس‌گفتار از نظر می‌گذرد؛

امام سجاد(ع) در دعای نخست صحیفه سجادیه، آثار و پیامدهای خوب ستایش از خدا را برمی‌شمارند که متعدد است. حضرت(ع) می‌فرمایند: «حَمْداً يُضِي‌ءُ لَنَا بِهِ ظُلُمَاتِ الْبَرْزَخِ»، یعنی خدایا، تو را ستایش می‌کنم، اما ستایشی که یکی از آثارش از بین بردن تاریکی‌های عالم برزخ و روشن کردن برزخ برای من باشد. معلوم می‌شود که در برزخ، عذاب‌ها، سختی‌ها و تاریکی‌هایی وجود دارد و معمولِ افراد در برزخ گرفتار هستند. از روایات هم برمی‌آید که ممکن است مردم از عذاب عالم قیامت برهند، اما کمتر امکان دارد که از عذاب عالم برزخ نجات پیدا کنند. در روایتی داریم که فرمودند از برای شما شیعیان، از عذاب برزخ می‌ترسم. در برزخ انسان مثلاً به دلیل یک صفحه کاغذی که اسراف کرده، عذاب دارد. لذا ستایش خداوند، سنجه‌ای بالاست و ظلمت‌های برزخ و عذاب‌های برزخ را از انسان برمی‌دارد و اعمال بد انسان را در دنیا اصلاح می‌کند تا بدون مشکل به برزخ وارد می‌شود.

دومین اثر آخرتی مربوط به حمد، اینکه: «وَ يُسَهِّلُ عَلَيْنَا بِهِ سَبِيلَ الْمَبْعَثِ»، یعنی این ستایش کردن، راه برانگیخته شدن در قیامت را هموار می‌کند. انسان، برای نعمت‌های حتی کوچک، در برابر مردم و خداوند، از خدا تشکر کند و در این صورت است که می‌تواند راحت وارد قیامت شود و سنگینی اعمال دیگر را احساس نکند. دعای نخست صحیفه سجادیه، مسائل توحیدی را آموزش می‌دهد که به آنها کمتر توجه داریم و از همه مخاطبین می‌خواهیم که این دعا را مطالعه کنند و در ماه رمضان، رزق معنوی داشته باشند. فقط اینکه ما در طول روز گرسنه باشیم و در هنگام گرسنگی را جبران کنم، درست نیست. بلکه باید در طول روز، خود را مهیا کنیم تا از این نعمت‌های معنوی برخوردار شویم و صحیفه سجادیه را هم مطالعه کنیم.

انتهای پیام
captcha