به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جلسه هماندیشی با موضوع شاخصهای تبلیغ نوین در جامعه نوین همراه با تبیین چشمانداز فعالیتهای تبلیغ تخصصی که به همّت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به سیاستها و مؤلفههای تبلیغ، اظهار کرد: قرآن کریم و سیره ائمه اطهار(ع)، بهترین منبع برای تبیین شاخصهای تبلیغ تراز در اعصار مختلف محسوب میشود و یکی از شئون اهل بیت(ع)، مبلّغ بودن آنها بوده است.
وی خشیت الهی را محور اول در تبلیغ تخصصی دانست و تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم میفرماید عالِم خشیت دارد و اهل تبلیغ است. طبق آیات قرآن کریم، تبلیغ همیشه با درگیری همراه بوده و مقام معظم رهبری علت درگیری انبیای الهی را ایستادگی آنها در مقابل زورگویان و فراعنه میدانند و اگر صرف عبادت و کارهای شخصی بود، زورگویان با انبیا کاری نداشتند.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: خشیت الهی قدرت روحی بسیار بزرگی میخواهد، خوف از خدا با خشیت خدا فرق میکند، خشیت یعنی انسان در دل خودش عظمت خدا را قبول و باور دارد و آنچه در قرآن کریم از انبیا آمده، خشیت خدا بوده است. در روزگار ما نیز خشیت الهی در امام خمینی(ره) نمود داشت و هر چه فشار بر ایشان افزایش مییافت، توکل ایشان نیز بیشتر میشد، همانطور که برای مقام معظم رهبری نیز هر چه فشار دشمن افزایش مییابد، امید و توکل و پایداری ایشان بیشتر میشود.
حجتالاسلام والمسلمین روستاآزاد اظهار کرد: انسان هر چقدر هم توانایی بالایی داشته باشد، ولی نتواند تحول فکری و معنوی برای کسی بهوجود آورد، در حوزه تبلیغی نمیتواند اثری به جا بگذارد. اگر قلب و فکر ما طیب نباشد، ثمره طیب نمیدهد.
وی قول سدید را محور دوم در حوزه تبلیغ تخصصی دانست و گفت: قول سدید زمانی محقق میشود که بر پایه تخصص باشد. آینده تبلیغ در صورتی ماندگار میشود که توجه جدی به تبلیغ تخصصی صورت گیرد، در حال حاضر اگر در مجالس عمومی در زمینه تاریخ، تمدن و مشاوره مباحثی مطرح شود، ممکن است مخاطبان بر اساس یافتههای خودشان آن مباحث را نپذیرند، بنابراین مبلّغ باید یا خودش تخصص لازم را داشته باشد و یا از متخصصین بهره بگیرد.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه نتیجهگرا بودن محور سوم در تبلیغ تخصصی است، افزود: خداوند در قرآن کریم هر جا که انسان را به عمل به وظایف توصیه میکند، در ادامه آن واژه «لَعَلَ» را به کار میبرد، انسان باید فعل و عمل خود را طوری تنظیم کند که افق را ببیند و به دنبال تغییر باشد، اگر عمل ما منجر به ذکر خدا و آرامش شد، در این صورت تبلیغی موفق و منشأ اثر خواهیم داشت.
وی توجه به تحولات فکری و فرهنگی پیش آمده در عصر حاضر را محور چهارم در تبلیغ تخصصی دانست و گفت: بشر از دین انتظاراتی دارد که به دین بعد عاطفی بیشتری بخشیده است، ما در عرضه دین به مردم کمکاری کردیم و به دلیل همین کمکاریها و نبودن قالبهای تخصصی و درست، گرایش به معنویات نوین ایجاد شده است.
انتهای پیام